عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
رهبر شیعیان نیجریه می‌گوید: تنش و خشونت در جهان به اوج خود رسیده، اما منطق امام رضا(ع) منطق گفت‌و‌گو و عقلانیت است و در دوران ما ایران با تأسی به همین عقلانیت و فرهنگ رضوی به پیش می‌رود و موفق می‌شود.

به نقل از روابط عمومی بنیاد امام رضا(ع)، شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه که طبق آخرین اخبار در حادثه خونین روز یکشنبه شهر زاریا مجروح  و به شهر کادونا در شمال نیجریه منتقل شده، پسر و همسر و جمعی از یارانش نیز در این حادثه به شهادت رسیده‌اند، چندی پیش و در نخستین روزهای شهریور ماه به منظور شرکت در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به مشهد الرضا(ع) سفر کرد و در شب اختتامیه جشنواره، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از او به عنوان خادم نمونه فرهنگ رضوی تقدیر کرد.

شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی سال 1953 در شهر زاریا در شمال شرقی نیجریه متولد شد، ابتدا مالکی مذهب بود، وی اولین بار امام خمینی (ره) را در پاریس ملاقات کرد و یک سال پس از پیروزی انقلاب در سال 1980 زمانی که دانشجوی رشته اقتصاد در دانشگاه زاریا  بود، در سمت معاون دبیرکل دانشجویان مسلمان آفریقا به ایران آمد و با امام خمینی دیدار و گفت و گو کرد. امام در آن دیدار قرآنی به او هدیه دادند و فرمودند: برو و با قرآن مردم کشورت را هدایت کن»، او پس از آن دیدار شیعه و شیفته مکتب تشیع شد.

با وجود اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط چند شیعه در نیجریه زندگی می‌کردند اما پس از انقلاب و با رهبری شیخ زکزاکی اکنون نیجریه به یکی از پر جمعیت‌ترین کشورهای شیعی جهان تبدیل شده است، شیعیان نیجریه که به واسطه شیخ زکزکی شیعه شدند و به انقلاب، امام و مقام معظم رهبری ارادت دارند، در آفریقا به خمینیون مشهورند.

مبارزات شیخ زکزاکی سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسراییل و وهابی‌ها را از سال‌ها پیش به شدت وحشت انداخته است تا جایی که وی تاکنون 9 بار به زندان افتاده است که آخرین مرتبه آن در سال‌های 1996 تا 1998 بود. سه پسر او به نام‌های سیدمحمد، سیدحمید و سیداحمد در جریان راهپیمایی روز قدس سال گذشته به شهادت رسیدند و تنها پسر باقی مانده از شیخ، «سید علی» نیز همراه مادرش(زینت ابراهیم همسر شیخ زکزکی) روز یکشنبه و در جریان یورش به منزل پدرش به شهادت رسیده‌اند.

در این یورش علاوه بر همسر و پسر شیخ زکزکی، بیش از 300 نفر از شیعیان نیجریه‌ای به شهادت رسیدند. شیخ محمد محمود توری رهبر مرکز ایالت کانو و معاون شیخ زکزاکی، ملام ابراهیم عثمان سخنگو و جمای گیلیما از رهبران ارشد شیعیان نیجریه نیز در این یورش شهید شدند.

شیخ زکزاکی در سخنانش درباره امام رضا(ع) گفت: صحبت کردن درباره امام رضا(ع) یا آنچه درباره ایشان مطرح است، صرفاٌ در کتاب‌ها و مقالات و همایش‌ها و انسان‌ها و ساختمان‌هایی که ما در آن زندگی می‌کنیم منحصر نمی‌شود، ما باید آنچنان که امام رضا(ع) فرمودند این رفتارها را در وجودمان نهادینه سازی کنیم، این آداب باید در رفتار ما متجلی شود، این خیلی مهم‌تر است. ادب، جهاد، عقلانیت، تلاش، صبر و ... را از حضرت یاد بگیریم و به آن عمل کنیم.

وی ادامه داد: وقتی ما به کشورهای خودمان برگردیم باید؛ این فرمایش امام رضا(ع) را که «خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند»، وقتی از ایشان پرسیدند امر شما چیست؟ فرمودند: «معارف کلام ما را بیاموزند و به مردم یاد بدهند زیرا اگر مردم زیبایی های کلام ما را بشنوند و بشناسند قطعاٌ از ما پیروی خواهند کرد» عملی کنیم.

رهبر شیعیان نیجریه تصریح کرد: ما دو احیا در تاریخ زندگی ائمه داریم؛ یکی امام حسین(ع) و یکی حضرت رضا(ع)، امام رضا(ع) در دوره خودشان دین را دوباره احیا کردند، آن هم در شرایطی که افکار انحرافی وارد جهان اسلام شده بود. امام رضا(ع) به خراسان آمدند و این سرزمین را برای هجرت انتخاب کردند در حقیقت حضورشان در مشهد حکمت الهی بود و خداوند می‌خواست ایشان به این سرزمین بیایند در غربت زندگی کنند در غربت به شهادت برسند و در سرزمینی غریب مدفون شوند. این‌ها همه حکمت الهی بوده است.

وی افزود: خداوند عالم آل محمد(ص) را به این سرزمین آورد و به عقیده من امام رضا(ع) پا به خاک خراسان گذاشتند تا عقاید انحرافی متعددی که بر جهان اسلام حاکم شده بود مثل تحریف یهودیت و مسیحیت و ... را از بین ببرند. ایده‌های خلافی که هنوز هم ادامه دارد. مثل همین نکته که می‌گویند قرآن شیعیان تحریف شده یا بعضی‌ها اعتقاد دارند قرآن اصلاً به پیامبر نازل نشده است.

شیخ زکزاکی تصریح کرد: تنش و خشونت در جهان به اوج خود رسیده، اما منطق امام رضا(ع) منطق گفت و‌گو و عقلانیت است و در دوران ما جمهوری اسلامی ایران با تأسی به همین عقلانیت و فرهنگ رضوی به پیش می‌رود و موفق می‌شود، جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از عقلانیت و فرهنگ رضوی، مسأله هسته‌ای را روی میز حل کرد و این پیامی است که ما باید از این کشور با خودمان به کشورهایمان ببریم.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
0
0
واقعا ممنون،چون شیخ هنوزم تو جهان شیعه ناشناخته مونده
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین