عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
حجت الاسلام علي پناه و محمود كريمي/شب دوم چيذر
حجت الاسلام علي پناه: مومن چطور قدم آخر زندگی خود را بردارد و نباید دلخوش کرد به اعمال خوب و پسندیده و یک عمر عبادت زیرا صعود پله پله است و سقوط یک دفعه، هرچه بیشتر اوج گرفته شود، سقوط راحت تر و سهمگین تر می شود.

عقيق: امام زاده علی اکبرچیذر، سالیان سال است که میزبان عاشقان ودلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت می باشد. وجود قبور متعدد شهدا حال و هوای خاصی به محیط صحن امام زاده داده و شاید بتوان گفت که برکت حضور این شهدای گرانقدر است که این مکان رادر زمره محافل پرشور مناسبات مذهبی قرار داده است.


مراسم با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید و ذکر صلوات بر خاندان پیامبر(ص) آغاز شد و حجت الاسلام علی پناه به سخنراني پرداخت.

موضوع سخنان حجت الاسلام علی پناه پیرامون عاقبت به خیری مومنان بود که به بیان شرح زندگی ائمه اطهار پرداخت و با تمسک جستن به زندگی معصومین ومثال زدن از احادیث معتبر جهت این دغدغه مومنان، به سخنان خود ادامه داد.

حجت الاسلام علي پناه گفت: مهم ترین و اصلی ترین هدف زندگی خوبان عالم عاقبت به خیری است و مومنان همواره این دغدغه را دارند،هم آنگونه که امام سجاد(ع) در مناجات خود همواره این دعا را به زبان داشته اند که: خدایا کاری کن تا با رحمتت من عاقبت به خیر شوم.

 

ايشان با بيان اينكه شروع اولیه و خشت اول در زندگی از ارکان اصلی عاقبت به خیری است و در این بخش، زندگی حضرت موسی را مثال آورده و بیان کرد: زمانی که رود نیل حضرت موسی را به کاخ فرعون رساندو همسر فرعون ایشان را از آب گرفت و از فرعون خواست که این نوزاد را نگاه دارند.و فرمان دادند که تمام زنان شیرده مصر برای شیر دادن به موسی به کاخ آیند.اما از انجایی که خداوند شیر تمام زنان را بر موسی حرام کرده بود،موسی نوزاد لب به هیچ شیری نزد تا از شیر مادر خود نوش کند.زیرا موسی باید از شیر پاک می نوشید تا با ناپاکی ها مبارزه کند و به خواست خدا بود که موسی در، دربار فرعون رشد کند و در آخر ریشه فرعون را خشک نماید.

 

حجت الاسلام علي پناه در ادامه صحبت‌هايش گفت: اما مهمتر از سنگ اول و قدم اول، سنگ آخر است. یعنی اینکه مومن چطور قدم آخر زندگی خود را بردارد و نباید دلخوش کرد به اعمال خوب و پسندیده و یک عمر عبادت زیرا صعود پله پله است و سقوط یک دفعه، هرچه بیشتر اوج گرفته شود، سقوط راحت تر و سهمگین تر می شود.در اینجا مثالی از زندگی زبیر آوردند که گرچه او از طفولیت در رکاب حضرت علی(ع) بود و از بهترین دوستان مولا به شمار می رفت اما پسرش او را به فساد کشید و او به طور مثال با به راه انداختن جنگ جمل مقابل مولا ایستاد و بعد از یک عمر زندگی در کنار حضرت امیر، با چند قدم اشتباه عاقبت خود را تباه کرد طوری که لحظه مرگش امیرالمومنین فرموداند حیف که جناب سیف الاسلام اینگونه مرد.

در میان سخنان حجت الاسلام علی پناه بود بر سیل عزاداران افزوده می شد به طوری که دیگر حسینیه جایی برای نشستن نداشت و مردم در صحن و در جوار شهدا، ایستاده و نشسته به سخنان ایشان گوش می‌دادند و در انتظار مدیحه سرایی و روضه خوانی حاج محمود کریمی بودند تا به اقامه عزا بپردازند.


ایشان در بين سخنان خود به دو شرط مهم، یکی از دیدگاه قرآن و دیگر از دید حضرت امیر(ع) اشاره کرد که مهمترین عامل از دیدگاه قرآن در جهت عاقبت به خیری، تقوی است و دیگری بنا به فرمایشات حضرت علی(ع) عفو  و گذشت در اوج قدرتمندی است و مثالی از نهج البلاغه و عهدنامه مالک اشتر آوردند و بیان کردند که طبق کلام مولا، قدرت، مستی می‌آورد و از مالک خواستند که دچار مستی قدرت نشود و در عین قدرت ببخشد تا عاقبت به خیر شود.


پایان بخش سخنان حجت الاسلام علی پناه قرائت با روضه حضرت زهرا و امام حسین عليهماالسلام همراه بود تا عزاداران با چشم اشک آلود به استقبال مدیحه سرایی ذاکر اهل بیت(ع) حاج محمود بروند.



ما بهر ولاي تو خريديم بلا را

يك لحظه كشيديم به آتش يم لا را

داديم حيات ابدي بر شرف و خون 

كشتيم از اول به هواي تو هوا را

روزي كه نبوديم و نبودند خلايق

خورديم زلعل لب تو آب بقا را

حسين جان.....


***

ديگه حرفام اشاره است

نفسم پر شراره است 

ديگه از داغ مادر

جيگرم پاره پاره است


برادرم عزا گرفته

كار دلم بالا گرفته 

يكي با سيلي عمر من رو

ميون كوچه ها گرفته...



***


مرغ پريده دلم خدا خدا خدا كند

گرد مدينه گردد و تورا تو را صدا كند

بلكه خدا براي تو مرا مرا فدا كند

تيغ فلك هزار بار اگر سرم جدا كند

.......



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین