عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۳
یکی از متولیان کاروان «امت محمد(ص)» مطرح کرد
عشق به حضرت حسین(علیه السلام)، شیعه، سنی، مسلمان و حتی غیرمسلمان نمی‌شناسد. چند روزی است که کاروان نخبگان و علمای اهل سنت راهی سرزمین عراق شده تا در راهپیمایی بزرگ اربعین در راه نجف-کربلا حضور داشته باشند.
عقیق: حجت الاسلام براتی یکی از متولیان کاروان «امت محمد(ص)» متشکل از اهل سنت ایران در پیاده روی اربعین است. شاید برای خیلی از رسانه‌ها که همواره مخالف وحدت شیعه و سنی بودند، این اتفاق عجیب به نظر برسد اما این حرکت پیام‌های زیادی در دل خود دارد. اقدام هوشمندانه جمعی از علمای اهل سنت ایران و حضور در راهپیمایی اربعین حسینی در جمع میلیونی شیعیان نشان می‌دهد که خبرسازی بسیاری از رسانه‌ها درباره اعتقادات ایشان و ارائه تصویری غیرواقعی از نوع مواجهه اهل سنت با اهل بیت پیامبر(ص)، دروغی بیش نیست.
بزرگان اهل سنت همواره از ارادت قلبی و حقیقی به خاندان رسول خدا(ص) سخن گفتند و در منابع خود موارد زیادی در باب فضائل اهل بیت(ع) آورده‌اند. اما رسانه‌های وابسته به جریانات تکفیری، وهابی و همچنین جریانی خاص در و تندرو میان شیعیان همواره بر طبل افتراق کوبیدند و مخالف وحدت مسلمانان بودند. گفت‌وگوی زیر با حجت الاسلام براتی، شرحی از انگیزه و دلایل حضور کاروان «امت محمد(ص)» در راهپیمایی اربعین است که در ادامه می‌خوانید:

مطلع شدیم که کاروانی از اهل سنت ایران به اجتماع عظیم پیاده‌روی اربعین پیوسته‌اند، اعضای این کاروان از کدام استان‌ها هستند؟
روز جمعه کاروانی از حرم حضرت امام رضوان الله تعالی علیه برای حضور در پیاده روی اربعین نجف تا کربلا اعزام شد که متشکل از جمعی از علما، فعالان اجتماعی- فرهنگی، شعرا، ورزشکاران و عزیزانی از بخش‌های مردمیِ اهل سنتِ استانهای گلستان و سیستان و بلوچستان است. این حرکت به همت دو مجموعه امت واحده و موسسه مردمی بیداری اسلامی صورت گرفته است.



هدف از اعزام این کاروان چه بود؟
دوستان مجموعه امت واحده و موسسه بیداری اسلامی سال‌هاست که در حوزه تقریب فعالیت می‌کنند. این برنامه هم در خلال برنامه‌هایی است که ما در موسسه بیداری اسلامی استان گلستان با نخبگان و فرهیختگان در قالب برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری و ورزشی پیگیری می‌کردیم. بنا به درخواست عزیزان ترکمن حدود 6 -7 سالی است که مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در روزهای تاسوعا و عاشورا در این استان احیا شده است و در طول این سال‌ها، ده‌ها مراسم با شرکت علما و قشرهای مختلف مردم در استان گلستان برگزار شده است. دوستان امت واحده نیز برنامه‌های مختلفی را با مشارکت نخبگان اهل سنت داشته‌اند.
در راستای این برنامه‌ها در طول یکی دو سال گذشته درخواستی را از سوی این عزیزان داشتیم که زمینه سفر این عزیزان برای شرکت در پیاده‌روی نجف تا کربلا فراهم شود. به این ترتیب این کاروان پاسخی بود به درخواست علما، ‌ خیرین و نخبگانی که در این برنامه‌ها ما را یاری می‌کردند. راهپیمای اربعین بزرگ‌ترین اجتماع بشری است که برگزار می‌شود. جالب‌تر اینکه این اجتماع برای برقراری صلح و عدالت است. چرا که خود امام حسین (ع) برای اقامه عدل و حکومت جهانی عدالت‌گستر تلاش می‌کردند. لذا از بزرگ‌ترین اهداف اعضای شرکت کننده در این کاروان نیز رساندن پیام برادری، ظلم ستیزی و عدالت‌طلبی از طرف اقوام و مذاهب مختلف ملت ایران به مردم عراق و جهانیان است. از طرفی قصد دارند به مردم عراق نشان بدهند که «ما نمونه زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و مذاهب هستیم» و از مردم عراق بخواهند تا ان‌شاءالله جنگهایی که داخل خاک عراق و سوریه است را با به کار بردن این الگو به پایان برسانند.

حضور اهل سنت در راهپیمایی اربعین یعنی اهل‌بیت(ع) فقط مختص شیعیان نیستند

کاروان برای رساندن این پیام چه برنامه‌هایی خواهد داشت؟
کاروان بعد از زیارت در نجف، بصورت پیاده راهی کربلا می‌شود. از کربلا به سمت بغداد خواهند رفت برای زیارت قبر جناب ابوحنیفه و دیگر علمای بزرگ اهل سنت نظیر جناب آقای گیلانی نیز برنامه‌هایی داریم. نام کاروان تحت عنوان «امت محمد (ص)» است. خود این نام در واقع یک شعار است و در ادامه آن طبق فرمایش حضرت رسول (ص) که فرمودند: «حسین منی و انا من حسین»، ‌ تحت لوای این دو شعار این پیام را برای مردم عراق و همه دنیا خواهند داشت که اهل بیت علیهم السلام اختصاص به شیعه ندارد و همه امت اسلام محب اهل بیت است.
یکی از کارهای عملی در راستای انتقال این شعارها‌، ‌ برنامه شعرخوانی خواهد بود. شعرای حاضر در کاروان اشعار پرمضمونی را آماده کرده‌اند که در خلال مراسم‌ها در شهرهای نجف، کربلا و در طول مسیر ارائه و اجرا خواهند کرد. این مراسم در مجالسی خواهد بود که شیعیان حضور دارند. علاوه بر شعرخوانی شعرا، ‌ علما نیز سخنرانی خواهند کرد. این برنامه‌های عملی پیام بسیار روشنی برای امت اسلام دارد که اهل بیت(ع) در کنار قران کریم، ‌ عامل مشترکی برای نزدیک شدن دل‌های امت اسلام هستند.





سخنرانی علمای اهل سنت در مجالس شیعیان خواهد بود یا برای جامعه اهل سنت عراق و سایر مناطق که در راهپیمایی شرکت کرده‌اند؟
عمدتا در بین شیعیان خواهد بود. اما یکی از برنامه‌های کاروان هم این خواهد بود که در موکب‌هایی که توسط اهل سنت اداره می‌شوند و یا در روستا‌ها و مناطق سنی نشینی که در طول مسیر نجف به کربلا به زوار امام حسین (ع) خدمات می‌‌دهند، آن‌ها را به منازلشان می‌برند و اسکان می‌دهند و از آن‌ها پذیرایی می‌کنند، ‌حضور پیدا کنند و به این عزیزان سر بزنند، هم برای عرض خداقوت و هم اینکه پیام دوستی ملت ایران اعم از شیعه و سنی را به آن‌ها برسانند.

به نظر شما این کاروان چه تاثیراتی در داخل کشور خواهد داشت؟
ان‌شاءالله زمانی که این کاروان بازگردد، در برنامه شب شعری که از طرف آستان قدس برگزار خواهد شد، شرکت می‌کنند و در آنجا نیز عزیزان شاعر این کاروان شعرهای خود را ارائه خواهند کرد. مجموع این برنامه‌ها در میان شیعیان این پیام را خواهد داشت که اهل سنت محب و دوستدار اهل بیت(ع) هستند و باید با نگاهی مهربان‌تر و رحیم‌تر به آن‌ها نگاه کرد. در میان اهل سنت هم این پیام را خواهد داشت که در بزرگ‌ترین اجتماع شیعیان دنیا حضور پیدا کردیم و مورد محبت و پذیرایی ویژه قرار گرفتیم. و با ارسال این پیام به جوامع شیعه و سنی دلهای مذاهب و اقوام امت اسلام یک گام به هم نزدیک‌تر خواهد شد.

حاج آقا شما بهتر در جریان هستید که عده‌ای اندک از افراد افراطی هم در این راهپیمایی حضور دارند و احتمالا کنش‌هایی خواهند داشت که موجب رنجش خاطر برادران اهل سنت است، ‌ آیا تدابیری برای این تنش‌های احتمالی اندیشیده شده است؟
در این قضیه دو نکته وجود دارد: اول اینکه عزیزانی که در این کاروان شرکت کرده‌اند این آگاهی را دارند که ممکن است در این مسیر با افراد افراطی مواجه شوند. لذا خود را برای این قضیه آماده کرده‌اند تا با سعه صدر، ‌صبوری ومهربانی از کنار این‌ها بگذرند. خود این گذشت پیام‌هایی را برای افراطی‌ها خواهد داشت. از طرف دیگر زمانی که میزان حضور عزیزان اهل سنت در این مراسمات افزایش پیدا می‌کند، اهل افراط را به تفکر وا خواهد داشت که برای اینکه امت اسلام در کنار هم برای اهل بیت علیهم السلام ابراز محبت و اقامه عزا نمایند، لاجرم این‌ها باید از برخی از افکار افراطی خود فاصله بگیرند تا به اجتماع مستحکم امت اسلامی دست پیدا کنیم.
به طور کلی هم اصل قضیه این است که وقتی عزیزانی از مذاهب مختلف در این اجتماع عظیم شرکت می‌کنند عرصه را بر آن دسته که دگم هستند، ‌ تنگ‌تر خواهد کرد. درواقع این گروه می‌خواهند به بهانه محبت به اهل بیت مردم را به اختلاف بکشانند اما خواهند دید که محبت اهل بیت(ع) در دلهای دیگران هم وجود دارد. چراکه در این اجتماع علاوه بر اهل سنت عراق، اهل سنت ایران و دیگر کشور‌ها حتی مسیحیان عراق نیز حضور دارند. به این ترتیب گروه‌های افراطی نیز آرام آرام متوجه می‌شوند که باید تغییر روش بدهند.
الحمدلله این آگاهی در غالب اهل سنت وجود دارد و اگرچه یک سری افراط‌گری‌هایی را در این زمینه می‌بینند ولی موضع قاطع، صریح و روشن حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و بزرگان دینی را در این زمینه دیده و شنیده‌اند که دائما مردم را به وحدت امت اسلام دعوت می‌کنند. از طرف دیگر حکومت و نظام اسلامی به طور رسمی به دنبال وحدت امت اسلامی است و از دیدگاه نظام کسانی که در برخی از مسائل افراط دارند، به عنوان آسیب تلقی می‌شوند و نظام با این گروه برخوردهایی هم داشته است. برای همین هم اهل سنت داخل کشور در این زمینه آگاهی دارند و ان‌شاءالله برنامه‌هایی همچون این کاروان بتواند ابعاد این آگاهی را جهانی کند. امیدوارم با تلاش برای رسانه‌ای کردن این حرکت‌ها، فرهنگ وحدت روزبه روز عمیق‌تر و فراگیر‌تر شود.

منبع: تسنیم
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین