عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

پاسخ‌هاي حجت الاسلام شیخ علی ثمری به سئوالات کاربران عقیق
عقيق طبق وعده قبلي سوالات مخاطبانش را با حجت الاسلام والمسلمين ثمري در ميان گذاشت و ايشان با حوصله پاسخ‌هايشان را مكتوب نمودند. با سپاس از ايشان متن سوالات و جواب‌ها را بخوانيد.

سئوال: اولین منبرتان یادتان هست؟ در چه سالی بود؟ چه موضوعی را انتخاب کردید؟

سلام علیکم و رحمة الله.منبر رسمی بنده در شهر طهران سال 1360 و بعد از عملیات بازی دراز در منطقۀ سرپل ذهاب بود.سپاه طهرانِ پادگان ولیعصر برای یادبود شهیدان آن عملیات و شهداء گردان 9 در مدرسه عالی شهید مطهری یادبود گرفته بودند و سخنران آن جلسه با حضور اقشار مردم و خانواده معظم شهداء حقیر بودم و به برکت ارواح مطهر شهیدان، جلسه بسیار آبرومند برگزار شد. موضوع سخنرانی هم جهاد،شهادت و جایگاه شهید در پیشگاه الله بود.بعد از آن مادامی که طهران بودم در مجلس ختم شهداء حضور پیدا می کردم و به عنوان سخنران دعوت می شدم.

 سلام حاج آقا.شما چطور برای منابرتان موضوع مشخص می کنید؟ روش خاصی دارید؟ مطلبی را دنبال می کنید؟

دو نکته اساسی در منبر باید لحاظ شود: 1)شناخت مخاطب و 2)نیاز مخاطب. بعد از آن تاسی به سیرۀ علماء بزرگ و محدثین گرانقدر در نقل آیات و احادیث اهل بیت با موضوعات متنوع و مورد نیاز مخاطبین.

 سلام حاج آقای ثمری.یک منبری تا چه حدی باید به مسائل سیاسی ورود پیدا کند؟

منبری بایستی نسبت به مسائل روز و جریان های فعال سیاسی شناخت داشته باشد و جهت بصیرت افزایی مخاطبان اقدام نماید.جلسات متفاوت است و مخاطبان نیز متفاوت ، پس نیاز مخاطب باید برآورده شود.

 به نظر شما منبر ارجح است یا روضه خواني و مداحي؟

هر دو لازم است و میشود گفت منبر شور و احساسات مداحی و روضه را جهت معرفتی و شعور می دهد، هر چند در ابتدا با معرفت شور و احساسات ایجاد می شود، لکن طبق فرمایش پیامبر (ص) ؛ المعروف علی فدرالمعرفه؛ بایستی هم منبر و هم مداحی و روضه خوانی در این جهت باشد.

 سلام عليكم.من مداح هستم. براي اينكه بتوانم بهتر روضه بخوانم و خودم اول بسوزم و بعد ديگران را بسوزانم بايد چه بكنم.با تشكر.التماس دعا

 آنچه توسط اهل بیت (علیهم السلام) بیان شده بدون هیچ کم و کاستی بیان شود و امانتداری نماییم و سعی کنیم بیش از آنچه فرموده اند نگوییم.این توجه زمینه خوبی برای ایجاد حال و سوز و گداز باطن می گردد.

 حاج اقاي ثمري سلام.از شما سئوالي داشتم.خيلي از نويسنده ها يا شعرا يك پاتوق و محلي دارند براي اينكه دور هم بشينند و تبادل نظر كنند و به قول معروف يك جا كه با هم هماهنگ بشوند.شما منبري هاي مطرح هم چنين مكاني را داريد؟ اصلا پاتوق سازي براي هيئتي ها و بچه مذهبي ها لازم است؟ (با توجه به اينكه متاسفانه متاسفانه بعضي از قهوه خانه ها شده پاتوق)

 تا آنجا که بنده اطلاع دارم شعرا و ذاکرین بزرگوار در قهوه خانه پاتوق ندارند و جلسات هفتگی ، ماهانه و فصلی دارند و دور هم جمع میشوند و تبادل اشعار و نوا می نمایند. شما هم سعی بفرمائید این مطلب را دیگر نگویید . شان شاعر و ذاکر بسیار بلند است و شاعر و ذاکر واقعی کاری به قهوه خانه ندارند.

خطبا هم جلسه ای در مرکز تبلیغ حوزه قم دارند و هر چند مدت یکبار در قم دور هم جمع می شویم و مسئولیت این کار هم بر عهده معاونت محترم تبلیغ حوزه علمیه قم می باشد.

 سلام حاج آقا.آيا هر هيئتي كه شما را دعوت كند قبول مي كنيد؟ اصلا معيار انتخاب منبر براي شما چيست؟

 جواب بنده هم بله است و هم خیر. جایی که احساس نیاز کنم و لازم است حضور پیدا نمایم، حاضر می شوم و انجام وظیفه مینمایم.

 شما چقدر اهل روضه در منبرتان هستيد؟ اصلا اصراري بر خواندن روضه در پايان منبر داريد؟

روضه از نامش پیداست؛ باغی از باغ های بهشت است و روضه خوانی افتخار بزرگی است و اهل بیت (علیهم السلام) به هر کسی خودشان بخواهند، عنایت می فرمایند و حقیر حتی المقدور سعی میکنم در پایان منابر روضه بخوانم.

 سلام.
1)چرا عده ایی از منبر سوء استفاده می کنند؟
2)چرا برخی از کسانی که به منبر می روند به روز صحبت نمی کنند؟

از خودشان سئوال کنید چرا سوء استفاده می کنند و بروز صحبت نمی کنند و مصداق هم معین بفرمایید.

 سلام عليكم.فرق بين "صَل" و "السلام" چيست؟هنگام سلام بر ائمه از كدام استفاده كنيم بهتر است؟اگر السلام بهتر است پس چرا در صلوات "صل" بكار ميرود؟واگر "صل بهتر است چرا در زيارات از السلام استفاده شده؟در سلام هايى كه در مواقع مختلف به حضرات معصومين ميدهيم از كدام استفاده كنيم؟ممنون.ياعلى

ما یک سلام به اهل بیت (علیهم السلام) داریم و یک صلوات. در سلام ابراز ارادت محبت و همبستگی مینمائیم و در صلوات مناقب و فضائل آن بزرگواران را بیان می کنیم و درخواست علو درجات از حضرت حق برای آنان با تاسی بر آیه شریفه " ان الله و ملائکته ....

 سلام حاج آقا راه فرار از حسادت و غیبت و شهرت از بین بچه هیتی ها چگونه است و چطور می توانیم گرفتارش نشویم؟

 حسادت و گرفتار غیبت شدن دو مرض سخت و بسیار خطرناک اخلاقی است و با توجه به آیات و روایات میشود این خلق زشت را درمان و معالجه نموده. مثلاً قرآن در سوره مبارکه قلم میفرماید: کسانیکه پشت سر مردم حرف میزنند اینها بی بته هستند ...

یا در روایتی علی (علیه السلام) نقل می کنند که دروغ پنداشته کسی که فکر می کند حلال زاده است و با گناه غیبت پشت سر مردم حرف میزند. حضرت امام (رضوان الله علیه) در کتاب شریف اربعین در این دو مورد خاص مطالب بسیار عجیب و خواندنی دارند. مراجعه بفرمائید.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
0
1
عقیق دستت درد نکنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
0
1
عقیق این کارو با تموم مادحین و سخنرانان ادامه بدهید
ممنون و تشکر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین