عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۱۲۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، محور اصلی برنامه های فرهنگی، تبلیغی و مذهبی حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر را «تبیین معارف نبوی و رضوی» اعلام کرد.
عقیق:حجت الاسلام سید جلال حسینی، امروز در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اربعین حسینی را به عنوان یکی از بزرگترین آیین ها و گردهمایی های نظام بشری عنوان کرد و گفت: هدف قیام عاشورا که به عنوان منشور نهضت حسینی شناخته می شود، آزادی و رهایی مردم از نادانی و گمراهی است.
وی با بیان این که جهالت های بشری در هر دوره و عصری شکل و صورت جدیدی به خود می گیرد، عنوان کرد: همان طور که در زمان حضرت سید الشهدا(ع) بشریت در جهل و ضلالت بسر می برد، جوامع امروزی نیز به شکل دیگری گریبانگیر این جهالت شده اند.
حسینی اظهار کرد: امروزه داعش که داعیه دار اسلام راستین است و به نام اسلام و قرآن بزرگترین جنایت ها را به بشریت وارد آورده، شکل و صورت جدیدی از فرقه ها و نحله های انحرافی است.

*برگزاری 120 سخنرانی
وی، محور اصلی برنامه های فرهنگی، تبلیغی و مذهبی حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر سال 1394 را «تبیین و بازشناسی تمدن صدر اسلام برای تجدید بنای تمدن اسلامی در عصر حاضر» اعلام کرد و گفت: شاخص اصلی برنامه ها تحلیل و بررسی دوران پیامبر اسلام(ص)، شاخصه ها، اخلاق حکومتی و خطوط اصلی نظام حکومت نبی اکرم(ص) خواهد بود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: 120جلسه سخنرانی و بیان معارف نبوی و رضوی از روز اربعین تا شام شهادت حضرت رضا(ع) با حضور زائران و مجاوران در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می شود که شخصیت های برجسته ای همچون آیت الله سید احمد علم الهدی و حجج اسلام والمسلمین ناصر رفیعی، سیدحسین مومنی، مهدی ماندگاری و ... به سخنرانی خواهند پرداخت.
وی اضافه کرد: همچنین بیش از 50 جلسه سخنرانی معارفی و 35 جلسه سخنرانی بیان احکام در رواق های مبارکه دارالاجابه و دارالحکمه قبل و بعد از نماز ظهر و عصر و قبل از نماز مغرب و عشاء ویژه خواهران برگزار می شود.

*محفل انس با قرآن
حسینی، مهمترین برنامه های حرم مطهر رضوی را برگزاری محفل انس با قرآن عنوان و بیان کرد: این مراسم در شام شهادت حضرت رضا(ع) مصادف با 21 آذر با حضور ذاکران مطرح اهل بیت(ع) در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می شود.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی، افزود: برگزاری جلسات تفسیر و تدبر در قرآن کریم با موضوعات «شرح زیارت اربعین»، «تدبر در سیره قرآنی پیامبر اکرم(ص)» و «گذری بر سیره امام رضا(ع)» قبل از نماز ظهر و عصر، در رواق دارالقرآن الکریم با حضور حجج اسلام و المسلمین اسفندیاری، بابایی، حسنی در روزهای 10 ، 18 و21 آذر ماه برپا خواهد شد.
وی به اجرای برنامه «نجوای عارفانه» نیز اشاره و ابراز کرد: بیش از 100 جلسه قرائت زیارت امین الله، قرائت زیارت اربعین، زیارت ائمه بقیع(ع) و زیارت پیامبر اکرم(ص) برگزار می شود که این مراسم با محوریت رواق امام خمینی(ره)، رواق دارالحجه و مسجد گوهرشاد خواهد بود و توسط ابراهیم قانع، خالق پور، خوش چهره و سایر ذاکران همه روزه بعد از نمازهای یومیه در حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

*ویژه برنامه های اربعین حسینی
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: برگزاری ویژه برنامه شب اربعین حسینی، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن کافی و قرائت زیارت عاشورا و مرثیه‌سرایی و عزاداری ذاکرین اهل بیت(ع) ادامه خواهد داشت.
حجت الاسلام حسینی با اشاره به ویژه برنامه عزاداری و سوگواری روز اربعین حسینی، گفت: بعد از نماز صبح، حجت ‌الاسلام نظری منفرد، قبل از نماز ظهر و عصر آیت الله علم الهدی، بعد از نماز ظهر و عصر حجت ‌الاسلام مومنی، قبل از نماز مغرب و عشاء حجت ‌الاسلام محمدباقر گرایلی و بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء حجت ‌الاسلام سیدحسین مومنی به ایراد سخنران خواهند پرداخت.

*برنامه های ویژه ارتحال نبی مکرم اسلام(ص)
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: همزمان با سراسر کشور ویژه برنامه روز ارتحال پیامبر اکرم(ص) با قرائت زیارت نبی مکرم اسلام(ص) بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در حرم مطهر رضوی اجرا خواهد شد.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: در شب ارتحال پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) مراسمی بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی آیت الله سعیدی و حجت ‌الاسلام والمسلمین ماندگاری و قرائت زیارت امین‌الله و مرثیه‌سرایی و عزاداری ذاکرین اهل بیت(ع) برپا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ویژه برنامه روز ارتحال پیامبر اکرم(ع) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) بعد از اقامه نماز صبح آغاز و تا بعد از نماز مغرب و عشا ادامه خواهد داشت، گفت: آیت الله علم الهدی، حجج اسلام نظری منفرد، دکتر رفیعی و اسلامی فر از سخنرانان این مراسم هستند.

*ویژه برنامه شهادت امام رضا(ع)
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: برنامه‌ خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا علیه‌السلام نیز جمعه 20 آذر در رواق دارالحکمه و صحن انقلاب از ساعت 18 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد، نوحه‌خوانی و شمع‌گردانی محمد موحدی نیا و مرثیه سرایی علی ملائکه برگزار خواهد شد.
وی بیان کرد: ویژه برنامه روز شهادت امام رضا(ع) نیز بعد از نماز صبح به صورت یکسره آغاز خواهد شد و سخنرانی، قرائت زیارت امین‌الله و مرثیه‌سرایی بخشی از برنامه های این مراسم خواهد بود.
حسینی با اشاره به ویژه برنامه شام غریبان حضرت رضا(ع) تصریح کرد: این مراسم همچون سال های گذشته بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با حرکت کاروان خدام از محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی آغاز خواهد شد و در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی اجتماع و به مرثیه سرایی و عزاداری خواهند پرداخت.

*اجتماع عظیم رضویون
حسینی یادآور شد: در روز 28 و 30 صفر بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، صحن جامع رضوی میزبان اجتماع عظیم عزاداران رضوی خواهد بود که مراسم ویژه ای با حضور مداحان و ذاکران مطرح همچون میثم مطیعی و حاج احمد واعظ برپا خواهد شد.
وی برگزاری محفل انس با قرآن را از دیگر برنامه های این شب عنوان کرد و گفت: این مراسم 21 آذر از ساعت 20 با حضور قراء برجسته همچون حامد علیزاده، علیرضا اسحاقی، سید جواد حسینی و گروه تواشیح عروة الوثقی اجرا خواهد شد.

*کاروان های زیارتی پیاده
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به ارائه خدمات به کاوران‌های زیارتی رضوی، ابراز کرد: در این ایام بیش از 2 هزار هیئت مذهبی به حرم مشرف می شوند که با نظم و ترتیب خاصی در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی به عزاداری خواهند پرداخت.
وی افزود: هیئاتی که تمایل دارند در اماکن به صورت اختصاصی اجرای برنامه داشته باشند می توانند با حضور در دفتر هیئت های مذهبی واقع در مقبره پیر پالان دوز با تعیین وقت قبلی به عزاداری بپردازند.

* 28 ایستگاه برای زائران پیاده
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه در ایام پایانی ماه صفر برای زائرانی که به صورت پیاده به حرم مشرف می شوند، تدابیر ویژه ای اندیشیده ایم، اذعان کرد: خدمات‌دهی به این کاروان‌های پیاده در 28 ایستگاه درون و برون‌شهری (10 ایستگاه برون‌شهری و 18 ایستگاه درون‌شهری) انجام خواهد شد که خدماتی مانند اقامه نماز جماعت، سخنرانی، مداحی، حلقه معرفت، تصحیح نماز و ... را ارائه خواهند کرد.
وی، برگزاری 375 حلقه معرفت (روزانه 31 حلقه) با حضور بیش از 50 نفر از اساتید، برگزاری 10 جلسه پرسمان دینی با موضوعات آثار و فوائد سوگواری اهل بیت(ع)، ماندگارسازی اثرات زیارت، تبیین حادثه صلح امام حسن مجتبی(ع)، بیان احکام، پاسخگویی به سوالات شرعی حضوری و تلفنی زائران، مشاوره دینی فردی و گروهی، راهنمای زائر، کارگاه نگرش نو به دین و غیره از برنامه های این معاونت در این ایام ذکر کرد.

*نشست های تخصصی
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: همچنین 2 نشست تخصصی رویش فرهنگ ویژه اندیشمندان و فرهیختگان با موضوع «خطابه و تبلیغ چهره به چهره» و «هیئت و آفات و انحرافات عزاداری» با حضور با حجج اسلام گلزاده و سیدحسین مومنی در 15 و 16 آذر ساعت 14:30 در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می شود.
وی بیان کرد: به منظور بهره مندی زائرانی که سال گذشته توفیق تشرف به حرم مطهر را داشته اند، ولی به دلایلی امسال نتوانسته اند به حرم مشرف شوند، این معاونت از طریق شبکه «مخاطبین نورالهدی» با این افراد ارتباط برقرار می کند.
حجت الاسلام حسینی در این رابطه اظهار کرد: 630 هزار پیامک و ایمیل مناسبتی و جوایز فصلی برای مشترکان این طرح در سراسر کشور ارسال خواهد شد. همچنین 2 خبرنامه الکترونیکی در اربعین و شهادت امام رضا(ع) به ایمیل مخاطبین نورالهدی ارسال می شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، ارسال بسته های فرهنگی دیجیتالی به 28 نهاد و سازمان فرهنگی کشور توسط سامانه اشتراک محتوای مجازی، ارسال 88 فایل پوستر مناسبتی و 96 نرم افزار و کتاب الکترونیکی را از برنامه های فرهنگی این معاونت ذکر کرد.
وی افزود: امسال برای نخستین بار پخش زنده حرم مطهر امام حسین(ع) و حرم مطهر حضرت عباس(س) به صورت لینک ویژه در سایت www.razavi.tv راه اندازی شده و علاقمندان می توانند از این سایت بهره مند شوند.

*زائران غیرایرانی
حجت الاسلام حسینی ادامه داد: زائران غیر ایرانی نیز در دهه پایانی صفر مهمان حرم امام رضا(ع) خواهند بود که معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی برای این گروه از زائران برنامه‌های ویژه ای تدارک دیده است.
وی افزود: زائران عرب زبان با حضور در رواق دارالمرحمه می توانند از جلسات سخنرانی اساتید معروف با موضوعات «عاشورا»، «منشاء نهضت برای همه آزادگان و وحشت انگیز برای ستمگران»، «شفاعت و توسل به اهل‌البیت(ع)»، «امام حسین (ع) زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج)»، «اهمیت حدیث سلسلة الذهب» و «امام رضا(ع) و ولایت عهدی» و غیره بهره مند شوند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی اضافه کرد: برگزاری نشست تخصصی با حضور آیت‌الله کعبی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی و شب شعر «غربت بی انتها» از دیگر برنامه ها برای این گروه از زائران است.
براساس اعلام آستان قدس رضوی، وی در پایان بیان کرد: زائران اردو زبان با حضور در رواق های کوثر و شیخ حر عاملی و زائران آذری زبان با حضور در رواق غدیر می توانند از برنامه های این ایام بهره مند شوند.


منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین