عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۱۱۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
آئین پیاده‌روی اربعین با همکاری دو کشور ایران و عراق، در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت می‌شود.
عقیق:مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی از پیگیری‌های این اداره‌کل برای ثبت مراسم «پیاده‌روی اربعین» در فهرست میراث ناملموس یونسکو خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با پیگیری‌های در دست انجام با کشور عراق، این آئین را به صورت مشترک با عراق در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت کنیم.
فرهاد نظری گفت: «پیاده‌روی اربعین» یکی از بزرگترین گردهمایی‌های بشر در چند سال گذشته بوده است، به همین دلیل رایزنی‌های اولیه‌ای انجام شده و در صحبت با آقای جلالی، سفیر ایران در پاریس درخواست کرده‌ایم تا در این زمینه با نماینده‌ی عراق وارد مذاکره شود.
وی با تاکید بر این نکته که مطالعات و مذاکرات برای این پرونده تا حدی انجام شده است، افزود: همچنین از وزارت امور خارجه خواسته‌ایم تا با همتایان خود در این زمینه مذاکراتی داشته باشد. امیدواریم با توجه به این‌که مراسم «پیاده‌روی اربعین» به عنوان میراثی مشترک بین ایران و عراق انجام می‌شود، این پرونده زودتر به نتیجه برسد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این‌باره اعلام کرد: پرونده میراث معنوی (ناملموس) این مراسم و مسیر زیارتی در سطح ملی و جهانی به طور مشترک با کشور عراق، شامل تمامی راه‌ها و محورهای زیارت در مسیر خسروی، مهران، چذابه و شلمچه و استان‌های مرزی به همراه تمام آیین های و مراسم های مربوطه و تمام اتفاقات معنوی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده خواهد شد.
مسعود سلطانی‌فر اظهار کرد: این میراث معنوی با عظمت به لحاظ معنی و مفهوم و به لحاظ آیینی، با اشتیاق و شور روزافزون، یکی از بی‌نظیرترین میراث معنوی زنده بشری را رقم زده است. حفظ این میراث ارزشمند در جنبه‌های مختلف به ویژه به لحاظ سنت‌های فرهنگی و دینی و اهمیت ملی و جهانی آن در قالب پرونده‌ای جامع و مصور ابتدا در سطح ملی و سپس با کمک کشور عراق بصورت مشترک در سطح جهانی برای ثبت در یونسکو ارایه خواهد شد.
معاون رئیس‌جمهور و اضافه کرد: ثبت ملی و جهانی این میراث معنوی با هدف حفظ و حراست از این ارزش‌های معنوی و انتقال آن به نسل‌های آینده به طور ویژه پیگیری و انجام می‌شود.

منبع: ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین