عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۰۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۱
بررسی و تحقیق پیرامون نهضت حسینی، اثر گرانسنگ و ارزنده آیت الله سید علی فرحی با موضوع اهل بیت علیهم السلام نگاشته شده است گروه مخاطبان آن، تخصصی و عمومی است و طلاب و دانشجویان می توانند بهره های فراوانی از این اثر ارزشمند کسب کنند.
عقیق: یکی از اهداف اساسی قیام امام حسین علیه السلام، مبارزه با ظلم برای زمینه سازیِ عدالت است؛ از این رو در بخش های مختلف این کتاب، بحث های جالب و بکری در توجیه عدالت و ضرورت تحقق آن در جامعه اسلامی به میان آمده است.
این کتاب، از یک دیباچه، پنج بخش و هر بخش نیز از چند گفتار و زیرمجموعه به شرح ذیل تشکیل شده است:

بخش اول):
این بخش به «بنی امیه و مسئله خلافت اسلامی» پرداخته و بنی امیه و هم فکرانشان را ریاست طلب های فاسدی معرفی کرده که با بنی هاشم و دعوت اسلامی، اختلافات اصولی داشتند؛ از این رو با همه توان با آن مبارزه کردند و جنگ های بزرگی مانند بدر، اُحد و احزاب را به وجود آوردند.
این بخش موضوعاتی را واکاوی کرده، نظیر: آیا بنی امیه به راستی مسلمان شدند؟ چرا پیامبر (ص) با ابوسفیان مهربانی کرد؟؛ حساس ترین دو راهی اسلام، استفاده های سیاسی خطرناک، سردرگمی مسئله خلافت؛ باعث کشمکش ها، عوامل گوناگون کمک کننده به بنی امیه و ... .

بخش دوم):
 این بخش با عنوان «دو سازمان متضاد در محیط اسلام» به شناسایی مسیر بنی امیه و هم فکرانشان و نیز مسیر بنی هاشم و پیروانشان پرداخته و هدف هایی را که این دو سازمان در درون جامعه اسلامی داشتند، واکاوی کرده است.
مباحثی همچون: پیراهن عثمان و ولی عهدی یزید، سیاست تزویر و شمشیر، شناسنامه و کارنامه یزید، جبر مذهبی وسیله جبر سیاسی، اختلاط حق و باطل، سرمشق های اسلامی، زنان با ایمان و فداکار در راه حق و ... را در این بخش می توانید مطالعه کنید.

بخش سوم):
 در این بخش که طولانی ترین بخش کتاب است، علل قیام امام حسین علیه السلام تشریح شده و نحوه برخورد یزید با امام حسین و اهل بیتش (ع) را متفاوت با نحوه عملکرد معاویه دانسته است. همچنین درباره فلسفه کلی روایت مشیت، همه جانبه بودن قیام حسینی و ذلت ناپذیری امام حسین (ع) و یارانش، مباحث مبسوطی مطرح کرده و قیام و شهادت آن حضرت را به تیشه ای تشبیه کرده که به ریشه حکومت بنی امیه زد، نه به شاخه!؛ در ادامه نیز امتیاز اصلی حکام و و هویت زمامداران اسلامی را تبیین کرده است.

بخش چهارم):
 عنوان این بخش، «چگونه امام حسین پیروز شد» است. در این بخش که به جنبه های عملی نهضت امام حسین پرداخته، حق را پشتوانۀ پیروزی برشمرده و به بیان تاثیر شخصیت امام حسین (ع) در تاریخ بشریت پرداخته است. پس از آن درباره مهم ترین عوامل نابودی حکومت ها صحبت کرده و نهضت های ایرانی ضد اموی را خاطر نشان می کند و قیام حسینی و شهادت آن حضرت را در عین پیروزی و جاودانگی، مصیبتی بزرگ شمرده است.

بخش پنجم):
 در این بخش، که در واقع جوهره کل مباحث کتاب است، به بررسی جنبه های علمی مکتب آزادیبخش امام حسین علیه السلام پرداخته و نهضت حسینی را از جنبۀ حیات و عدالت بررسی کرده و ظلم را نتیجه سوء استفاده از عدالت می داند. سپس به بحث احساس مسئولیت و مسئولیت مربیان جامعه پرداخته و عنوان کرده که کربلای امام حسین (ع)، فقط برای گریه و شفاعت نیست، بلکه سراسر، درس چگونه زیستن و چگونه رفتن و چگونه مردن است. در پایان نیز نشانه های پیروان امام حسین (ع) را برشمرده است.
در بخش نشانه پیروان حسین علیه السلام آمده: «نشانۀ اجتماعیِ پیروان امام حسین (ع) نیز این است که با فداکاری های خالصانۀ خود، به انسان ها تربیت انقلابی می دهند و آن ها را در مسیر دفاع از حق و عدالت و مبارزه با ظلم به حرکت می آورند... .»
این کتاب با مبلغ 33 هزار تومان، با شمارگان هزار جلد، چاپ و منتشر شده و علاقه مندان به مطالعه این کتاب می توانند اثر مزبور را از کتاب فروشی های «بوستان کتاب» در قم، مشهد، تهران و اصفهان تهیه نمایند.


منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین