عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
دکتر ابراهیم شفیعی سروستانی
عقیق:«مهدویت و انتظار» دو مؤلفه مورد توجه جامعه منتظر است، باوری که سیمای زندگی شیعیان را با پیروان دیگر مذاهب و ادیان الهی و حتی بسیاری از مکاتب فلسفی در خصوص باور منجی و انتظار آمدن دادگستر جهانی متمایز می‌کند.
اما در حوزه معارف مهدوی آنچه در روایات مطرح است، مؤلفه‌های گوناگونی وجود دارد.
نکته اول اعتقاد به وجود آینده روشن و امیدبخش برای جهان است که بر خلاف تصور برخی مکاتب فلسفی، سرانجام جهان تیره و تار نیست و جهان با عاقبت بخیری به پایان می‌رسد.
نکته دوم، باور به نقش محوری عدالت در جهان آینده است و بر اساس روایات، امام زمان(عج) وقتی ظهور کنند، جهان را سراسر عدل و داد فرا می‌گیرد.
باور به اینکه منجی آخرالزمان مردی از خاندان محمد(ص) است، یعنی منجی از نسل شیعه است نیز سومین نکته از مؤلفه‌های فرهنگ نسل‌های منتظر است. چهارمین نکته این است که ما به رسالت منجی آخرالزمان جهانی معتقد هستیم نه قومی و نژادی، بنابراین نجات همه جهان، به ظهور مهدی(عج) بستگی دارد و اعتقاد به استمرار سلسله حجت‌های الهی تا قیامت است که باور خاص شیعیان محسوب می‌شود و امام مهدی(عج) استمراربخش این سلسله عظیم است.
اما مؤلفه پنجم، باور به غیبت آخرین حجت حق است و ما عقیده داریم منجی به دنیا آمده زنده است، اما در شرایط کنونی از نظرها غایب مانده و تا روزی که اراده خداوند تعلق بگیرد، سرانجام ظهور می‌کند.
باور به بهره مند شدن مردم از فواید امام غایب هم نکته ششم از مؤلفه‌های فرهنگ انتظار است و برخلاف آنچه معتقدیم امام زمان(عج) در غیبت ظاهری قرار دارد، اما این عقیده را هم داریم که ایشان در جهان هستی نقش دارد، در هدایت انسان‌ها مؤثر است و همه خیرات به واسطه وجود ایشان به ما می‌رسد.
اما به عنوان منتظران ظهور، تکالیفی هم برای ما تعریف شده است که باید به آن‌ها عمل کنیم و به عبارتی اعتقاد به بقای همه تکالیف شرعی در دوران غیبت مهم است و برخی به اشتباه این باور را دارند که باید دست روی دست بگذارند تا منجی موعود برسد، ولی به استناد آیات قرآن، منتظران باید در دوران غیبت به همه تکالیف شرعی خود از جمله امر به معروف و نهی از منکر، گسترش عدالت، اصلاح جامعه و... عمل کنند و وظیفه آن‌ها در انتظار و دعا کردن خلاصه نمی شود.
زیرا باور داریم در آخرالزمان فتنه‌ها و بلایا و آسیب‌های اجتماعی و کمرنگ شدن اعتقادات و از هم پاشیده شدن بنیان خانواده‌ها رخ می‌دهد.
نکته مهم در مؤلفه‌های فرهنگ انتظار که نقش مهم و راهبردی هم دارد، جان کلام ما در شرایط امروز جامعه است که برخی برای ظهور حضرت مهدی(عج)، تعیین وقت می‌کنند که باید بدانیم در آخرالزمان هیچ کسی اجازه تعیین وقت برای ظهور ندارد و طراحان وقت ظهور را باید با قاطعیت تکذیب کنیم؛ زیرا امر الهی تنها با خواست و اراده او محقق می‌شود و هیچ موجودی در عالم نمی تواند از فکر و اراده حضرت حق عبور کند.


منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین