عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۹۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹
مروری بر گفتارهای عاشورایی آیت‌الله بهجت
علامه طباطبایی فرموده بود: در مجلسی سه نفر بودیم، استاد (شیخ محمدحسین غروی اصفهانی) آمد و مطالبی فرمود، از جمله اینکه: «من از خدا خواسته‌ام که زیارت عاشورایم تا موقع مرگ، ترک نشود» و همان‌طور هم شد.
عقیق:عظمت واقعه عاشورا و نمایش بی‌نظیر فضایل الهی اهل‌بیت علیهم‌السلام در مقابل دشمنان خدا و رسول او موجب شد که این رویداد عظیم از جهات گوناگون از دیگر رویدادهای بزرگ عالم متمایز شود؛ مصیبتی که پیش از وقوعش، ملائکه الهی و انبیا و اوصیا علیهم‌السلام در سوگ آن نشستند و پس از وقوع آن نیز ائمه هدی علیهم‌السلام به یادآوری این مصیبت بزرگ پرداختند و مجالس عزا برپا کردند.
نوشتاری که در ادامه می‌خوانید برگرفته از کتاب «رحمت واسعه» شامل مجموعه گفتارهای عاشورایی آیت‌الله محمدتقی بهجت است:
شیخ انصاری (ره) هر روز زیارت عاشورا را با صد لعن و سلام در بالای سر حرم حضرت امیر (ع) در عرض نیم‌ساعت می‌خواند و تمام می‌کرد. البته ایشان سریع‌البیان بوده‌اند؛ زیرا قاعدتاً نمی‌شود زیارت عاشورا را با صد لعن و سلام در عرض نیم‌ساعت تمام کرد.
جمع بین آن همه عبادات و عملیات و تعبدیات و آن همه مطالعات و تدریس و تألیفی که ایشان داشت، جمع بین دو نقیض متعارف است. تعبدیاتی که ایشان مداوم انجام می‌داد، عبارت بود از نوافل، نماز جعفر، زیارت جامعه و عاشورا و یک جز قرآن در هر روز؛ آیا جمع بین این امور جز با این می‌شود که خداوند برکت در اوقات و توفیق در اعمال بدهد!
... آقای [سیدحسن] بادکوبه‌ای تعبدش بیش از دیگران بود، دائم‌الذکر بود، به زیارت عاشورا با صد لعن و سلام مشغول بود، متأدب به آداب و سنن شرعی بود، نعلین خود را از در مسجد [یا صحن] خلع می‌نمود (درمی‌آورد). چاه نفت در ملک او بود [و از او غضب کردند و بعد از آن در سختی زندگی می‌کرد و هرگز حسرتش را نمی‌خورد]، ولی برای علم حسرت می‌خورد!
... آقای [علامه] طباطبایی پیش از من، حدود ده سال نزد شیخ محمدحسین غروی اصفهانی تلمذ کرده بود. آقای طباطبایی فرموده بود: در مجلسی سه نفر بودیم، استاد آمد و مطالبی فرمود، از جمله اینکه: «من از خدا خواسته‌ام که زیارت عاشورایم تا موقع مرگ، ترک نشود» و همان‌طور هم شد.

* دستورالعمل ملا فتح‌علی سلطان‌آبادی
در قضیه تحریم تنباکو، علمای اصفهان نامه‌ای برای مرحوم میرزا نوشتند که مضمون آن این بود که مردم چندان از فتوای شما استقبال نکردند. حامل نامه، آقای حاج‌آقا منیر نزد آخوند ملا فتح‌علی سلطان‌آبادی (ره) می‌رسد، ایشان می‌فرماید: نامه‌ای با خود داری که در آن چنین و چنان نوشته شده است و تمام نامه را از اول تا آخر برای حامل نامه و در حالی که نامه در جیب او بود، می‌خواند! سپس حاج‌آقا منیر، حامل نامه، از ایشان خواهش می‌کند که عملی به او یاد دهند. ایشان می‌فرماید: شما بحر مواج هستید. تا اینکه بعد از خواهش و التماس می‌فرمایند سه چیز را مواظبت کنید و خود ایشان هم به این سه امر مواظبت می‌کرده است:
1. خواندن زیارت عاشورا در هر روز؛
2. خواندن نماز وحشت در هر شب، برای مؤمنین و مؤمنات، در هر کجای عالم که فوت کرده باشند؛
3. نماز اول ماه را ترک نکنید.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین