عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۹۰۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
کتاب «قیام حسینی» به قدری گیرا و جذاب و در کنار آن، مختصر و مفید است که اگر فنجان چای کنار دستتان باشد بی‌شک چای‌تان سرد خواهد شد.
عقیق: فرصت‌ها در این دوره و زمانه کم شده و عموم افراد جامعه هم کمتر فرصت مطالعه و کتاب خواندن پیدا می‌کنند علیرغم اینکه زمان‌های زیادی را صرف امورات بعضا بیهوده می‌کنند اما نوبت به مطالعه و خواندن که می‌رسد در کمال تعجب، اغلب پاسخ‌هایی شبیه به هم داده می‌شود که «وقت نداریم!».
***
قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در تاریخ که در روز عاشورا به اوج خود رسید و با پیام‌آوری حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) به ثمر نشست با گذشت 14 قرن از آن همچنان خروش و جوشش خود را حفظ کرده و دل‌های بیدار و زنده ابناء بشر را با خود همراه می‌کند.
اما نکته‌ای که اهمیت پرداختن به آن بر کسی پوشیده نیست و برای شیفتگان حضرت سیدالشهدا نیز جالب توجه است انگیزه حضرت از این قیام و حرکت انقلابی است.
حرکتی که در تاریخ به عنوان یک اقدام اثرگذار از آن یاد می‌شود و نقش محرک برای بسیاری از حرکت‌های انقلابی تاریخ داشته است. از همین رو پرسش در مورد چرایی «قیام حسینی» همیشه مطرح بوده و ذهن‌های بیدار در جستجوی آن بوده است.
***
حال یک سال است که کتاب «قیام حسینی» از مجموعه درس‌گفتارهای موسسه جهادی(صهبا) راهی بازار کتاب شده است. این کتاب در حقیقت مقارنه دو سخنرانی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با موضوع علت قیام امام حسین(ع) است که در سال‌های 61 و 63 شمسی ایراد شده و در این کتاب به سبک یک سخنرانی پیوسته تدوین شده است.
این کتاب همانطور که ذکر شد حاصل دو سخنرانی رهبر معظم انقلاب است که در قالب یک درس‌گفتار ارائه شده و خواننده اگر توضیحات ابتدایی کتاب که از آن با عنوان «اشاره» یاد شده را مطالعه نکند متوجه نخواهد شد که از متن دو سخنرانی برای ساخت این کتاب استفاده شده، آن هم به این خاطر است که سخنان مطرح شده در این سخنرانی‌ها بسیار به هم مرتبط است و نظام واحدی دارند و متکلم برای القای یک منظور سخن گفته است.
نکته قابل توجه در «قیام حسینی» بیان موجز و مختصر آن است. خواننده در این کتاب شاخ و برگ اضافی نمی‌بیند و این هم ناشی از آن است که متن پیاده شده سخنرانی است و در سخنرانی‌های عمومی مخاطب باید در کمترین زمان پیام خطیب را دریافت کند و از همین رو خطیب از اطناب و شاخه و برگ دادن به سخنانش پرهیز می‌کند و همین موجب جامعیت کتاب در اوج اختصارش شده است.
خواننده این کتاب مختصر، که در قطع جیبی و در 80 صفحه منتشر شده در یک نشست کوتاه می‌تواند آن را مطالعه کند و لُب مطلب را دریابد و با چرایی قیام امام حسین (ع) آشنا شود. کتابی که در کنار شور حسینی می‌تواند بر شعور حسینی خواننده نیز اضافه کند و اهداف قیام حسینی را بر خواننده آشکار کند.


«پس به طور خلاصه، ما می‌گوییم، هدف حسین‌بن‌علی این بود که این حرکت انجام بگیرد، تا اینکه به برکت انجام بگیرد، تا به برکت انجام این حرکت، انسانیت و مسلمانانِ تاریخ و مسلمانان آن روزگار، تکلیفشان را در مقابل یک چنین وضعی بفهمند و بدانند که در هنگامی که ظلم حکومت می‌کند، در هنگامی که کفر حکومت می‌کند در هنگامی که نظام اسلامی به طرف فساد می‌رود، به طرف انحراف می‌رود، این قطار نزدیک است که از خط خارج بشود، تکلیف چیست.
هدف امام حسین، عبارت بود از انجام یک تکلیف الهی در سخت‌ترین و دشوارترین شرایطو یاد دادن به مردم و پیام دادن به تاریخ و آموختن به همه نسل‌ها که وقتی وضعیت این طوری بود، عمل و حرکت باید این طوری باشد؛ این را می‌خواست یاد بدهد. می‌خواست حرکت کردن و قیام کردن و مبارزه کردن دشوار را به تاریخ بیاموزد؛ اصلا سِرّ خلود حسین‌بن‌علی در تاریخ این است.»

پی نوشت:
 آنهایی که در کمال تعجب برای هر کاری (از جمله گردش‌های بی‌هدف در شبکه‌های اجتماعی) فرصت دارند اما نوبت به مطالعه که می‌رسد وقت ندارند می‌توانند از فرصت‌های کوتاه خود استفاده کنند و از این کتاب جمع و جور در یک نشست نهایت یک ساعته استفاده کنند و در روزهای منتهی به اربعین حسینی حال و هوای حسینی پیدا کنند. این کتاب به قدری گیرا و جذاب و در کنار آن، مختصر و مفید است که اگر فنجان چای کنار دستتان باشد بی‌شک چای‌تان سرد خواهد شد.
کتاب «قیام حسینی» که از مجموعه درس‌گفتار‌های موسسه جهادی(صهبا) است را می‌توانید از پایگاه اطلاع‌رسانی این انتشارات تهیه کنید.
http://fna.ir/IH422X

منبع:فارس

211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین