عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۸۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۶
آیت الله فاضل لنکرانی تشریح کرد؛
حوزه/ رئیس موسسه فقهی ائمه اطهار(ع) پیاده روی اربعین را تجلی عظمت سیاسی و اجتماعی شیعه دانست و تصریح کرد: رفتار خاضعانه پوتین در دیدار با رهبر معظم انقلاب به برکت اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) است.
عقیق:آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی صبح امروز طی سخنانی در ابتدای درس خود در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی ، با بیان این که زیارت امام حسین(ع) در اربعین یکی از مباحث بسیار مهم روایی و اعتقادی ما را تشکیل می دهد، اظهار داشت: محدثین بزرگوار ما روایات فراوانی در ابواب متعدد در این خصوص بیان کرده اند که واقعاً خسارت بزرگی است اگر ما به این روایات ولو به صورت اجمالی هم که شده مروری نداشته باشیم.

از استحباب موکد تا واجب کفایی

وی همچنین افزود: تعابیری که در این ابواب در این باره آمده نشان می دهد که از یکسو زیارت امام حسین(ع) استحباب موکد دارد و هم برخی قائل شده اند که وجوب کفایی دارد از جمله صاحب رسایل.

وی با اشاره به تاکید بسیار زیاد ائمه اطهار(ع) بر زیارت امام حسین(ع) بیان داشت: امام صادق(ع) در سجده خویش برای زوار قبر مطهر سیدالشهدا(ع) دعا می کند و تاکید می نمایند که کسانی که اموال خود را برای زیارت امام حسین(ع) و یا پذیرایی از زوار ایشان مصرف می کنند و همچنین کسانی که ابدان خود را در این مسیر به زحمت می اندازند، خداوند و رسول خدا را شاد می کنند و برای آن ها اجر و ثوابی عظیم در نظر گرفته شده است.

زیارتی که هم تولی است و هم تبری

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که زیارت اربعین امام حسین(ع) هم تولی است و هم تبری ، گفت: از طریق این زیارت غیظی انسان شیعه و محب اهل بیت(ع) نسبت به دشمنان آن ها در خود ایجاد می کند و این مساله آن قدر مهم است که امام صادق(ع) حتی برای اشک زایران سیدالشهدا(ع) نیز دعا می کند.

وی افزود: از آن سو هر کس که با وجود توانایی زیارت امام حسین(ع) را ترک کند در روز قیامت حسرت بزرگی او را فرا می گیرد چرا که می بیند چقدر زایران امام حسین(ع) دارای اجر و قرب نزد پروردگار و اهل بیت(ع) هستند.

مصافحه با پیامبر(ص) و ملائکه در روز قیامت

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: در روایت هست که هر کس به زیارت امام حسین(ع) می رود در روز قیامت با پیامبر و ملائکه مصافحه می کند .

وی با بیان این که ترک زیارت حضرت ثارالله(ع) از جمله بزرگترین مکروهات است، گفت: در برخی روایات به این مساله اشاره شده که اگر کسی بارها حج به جا آورده باشد اما به زیارت امام حسین(ع) نرود یکی از حقوق مسلم رسول خدا(ص) را نادیده گرفته و حتی گاهی بیان شده که چنین فردی مورد عاق رسول الله(ص) قرار می گیرد.

این استاد حوزه علمیه همچنین با اشاره به این که یکی از ویژگی های زیارت امام حسین(ع) این است که در آن حتی تشویق به رفتن زنان شده است، ابراز داشت: زن که در اسلام معاف از جهاد است اما در رابطه با زیارت سیدالشهدا(ع) تاکید بسیاری بر رفتن زن و مرد شده است.

فضیلت عظیم پیاده روی برای زیارت امام حسین(ع)

وی در خصوص استحباب مشی در زیارت امام حسین(ع) نیز گفت: از روایات متعدد استفاده می شود که هر کس از هر نقطه ای برای زیارت سیدالشهدا(ع) قدم بردارد و ترک وطن کند برای هر قدم او ثواب و حسنه ای در نظر گرفته می شود و از آن سو همین مساله باعث از بین رفتن گناهانش می شود.

نگاه روشنفکرانه و جهالت آمیز در کوچک شمردن یک حرکت عظیم

وی تصریح کرد: متاسفانه در این میان گاهی مشاهده می شود که برخی به اسم روشنفکری و در واقع از روی جهالت این بحث ها را مطرح می کنند که اصلاً چرا باید این همه جمعیت پیاده روی در اربعین داشته باشد و حال آن که در روایات بسیاری بر اهمیت مشی و پیاده روی برای زیارت امام حسین(ع) تاکید شده است.

رسمی که از صدها سال پیش وجود داشته است

رییس موسسه فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: از سویی ما عکس ها وتصاویری از حدود یکصد سال پیش در اختیار داریم که افراد پیاده از نجف به کربلا می رفته اند و احتمالاً قبل تر نیز همین برنامه در بین شیعیان وجود داشته که ما از آن خبر نداریم.

وی گفت: چه خوب است که افرادی محققانه و فقیهانه این همه روایت در باب استحباب موکد زیارت امام حسین(ع) به خصوص در اربعین را مورد توجه قرار داده و برای استفاده عموم جمع آوری کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: زیارت امام حسین(ع) البته در همه زمان ها استحباب موکد دارد اما در اربعین تاکید و ثواب آن بسیار بیشتر است.

نشانه بارز مومنین در کلام امام عسکری(ع)

وی همچنین با اشاره به حدیث معروف امام حسن عسکری (ع) مبنی بر این که یکی از نشانه های پنج گانه مومن ،زیارت اربعین است، گفت: تاکید بسیاری شده در برخی روایات که اگر به زیارت امام حسین(ع) می روید این را با نیت حب رسول الله(ص)، امیرالمومنین(ع) و فاطمه زهرا(س) انجام دهید، چه آن که گفته اند روز قیامت زوار الحسین در گروه محبان و ارادتمندان این حضرات معصومین (ع) قرار می گیرند.

وجهه اجتماعی زیارت اربعین و شکوه شیعه

آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: استحباب زیارت امام حسین(ع) یک مساله شخصی نیست بلکه وجهه اجتماعی شیعه و مربوط به اهل بیت(ع) است و در واقع ائمه (ع) می خواسته اند که با بیان این احادیث و روایات شکوه شیعه و عظمت خویش را با محوریت قبر مطهر امام حسین(ع) نشان دهند.

وی بیان داشت: از این رو هر چقدر که این مراسم پیاده روی اربعین باشکوه تر برگزار شده و افراد بیشتری برای آن ترغیب شوند این مطلوب و مورد تاکید حضرات معصومین(ع) است و کسی نباید این را زیر سوال برده و آن را مورد تشکیک قرار دهد.

غلبه جنبه سیاسی زیارت اربعین بر جنبه عبادی آن

استاد حوزه علمیه همچنین با بیان این که پیاده روی میلیونی اربعین در سال های اخیر ، عظمت دیگری برای شیعه و اهل بیت(ع) رقم زده است، گفت: جنبه سیاسی بودن زیارت امام حسین(ع) در اربعین بر جنبه عبادی بودن آن غلبه دارد و خود به محلی برای نشان دادن غیظ و بغض نسبت به دشمنان اهل بیت(ع) تبدیل شده است.

رفتار خاضعانه پوتین در دیدار با رهبر انقلاب به برکت امام حسین(ع) است

وی در خاتمه سخنان خود با بیان این که عظمت امروز ایران اسلامی به برکت اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) ایجاد شده است، افزود: این که می بینیم یکی از روسای جمهور مطرح دنیا خاضعانه به دیدار رهبر معظم انقلاب می شتابد این ها همه از برکت عنایات ائمه اطهار(ع) و به خصوص امام حسین (ع) است.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین