عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
قربانی مطرح کرد
مدیر دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفان با اشاره به نگاه تازه مسئولان بسیج به فعالیت‌های قرآنی گفت: قصد داریم به تعداد پایگاه‌های بسیج مکتب قرآن و به تعداد نواحی، مرکز تخصصی راه‌اندازی کنیم.
عقیق:نشست هم‌اندیشی مسئول دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفان با اهالی قرآن کشور بعدازظهر دیروز در محل دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفان برگزار شد.

در این نشست اساتیدی چون محمدرضا پورمعین، مهدی قره‌شیخلو، بهروز یاریگل، سعید زکی‌لو، مهدی بحرالعلوم، حسینعلی شریف، جهانبخش فرجی، سیدمهدی سیف، علی‌اکبر ملک‌شاهی، منصور قصری‌زاده، محمد بنیادی، حسن ربیعیان، داود جعفری، سیدعباس انجام و برخی چهره‌های دیگر حضور داشتند.

رحیم قربانی مدیر دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفان طی سخنانی با اشاره به فعالیت 23 میلیون و 800 هزار بسیجی در کشور، گفت: طبق آماری که اخیراً اعلام شد، 23 میلیون و 800 هزار بسیجی در کشور فعالیت می‌کنند که این ظرفیت عظیم می‌تواند بسیاری از خلاءهای جامعه، از جمله فعالیت‌های قرآنی را پر کند. همچنین مسئولان بسیج کشور پذیرفته‌اند که باید در حوزه موضوعات قرآنی نگاهی جدید داشته باشند.

وی درخصوص عواملی که سبب شد تا در نهاد بسیج فعالیّت‌های قرآنی با جدیت بیشتری دنبال شود، گفت: براساس سنجش‌های به عمل آمده خود بسیجیان هم انس و ارتباط کافی با قرآن را ندارند، از این رو نیاز است که فعالیّت‌های قرآنی در سطح بسیج شکل گیرد، بنابراین پیشنهاد شد تا بسیج از محدودیت‌های داخلی، بیرون آمده و در قالب یک مؤسسه دارالقرآن هم در سطح بسیجیان و هم در سطح عموم مردم فعالیت کند.

قربانی درخصوص ساختار دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفان گفت:‌ پس از شکل‌گیری دارالقرآن سازمان بسیج مقرر شد این نهاد به‌ صورت هیأت امنا و هیأت‌ مدیره اداره شود و در صدر آن هم برخی از مسئولان بسیج و سپاه قرار گیرند.

مدیر دارالقرآن سازمان بسیج درخصوص برنامه‌های این نهاد، گفت: از زمان شکل‌گیری دارالقرآن تلاش کردیم یک دورنمای 5 ساله تعیین و براساس آن فعالیت‌‌هایی را انجام دهیم. همچنین در کشور بیش از 500 ناحیه بسیج وجود دارد که برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که شاخه‌های مختلف مؤسسه باید در همه نواحی کار کنند و نهاد مرکزی هم هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعات قرآنی بسیجیان کشور، گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما راه‌اندازی این سامانه است که ساختار آن در تهران فراهم شده و تلاش می‌کنیم در کل کشور گسترش یابد. همچنین به تعداد حوزه‌های بسیج مهدهای کودک قرآنی در سطح کشور راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: راه‌اندازی مراکز تخصصی قرآن به تعداد نواحی و راه‌اندازی مساجد قرآنی بسیج از دیگر برنامه‌های ما است که قرار است در همین مکان نخستین مسجد قرآنی که درواقع ساختمان مرکزی دارالقرآن بسیج است ساخته و راه‌اندازی شود، همچنین قصد داریم به تعداد پایگاه‌های بسیج مکاتب قرآنی را راه‌اندازی کنیم.

قربانی در خصوص دیگر فعالیت‌های دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفان گفت: تدوین یک سند راهبردی در بسیج تولید نرم‌افزار و کتاب، انجام پژوهش‌های مختلف، حمایت از تولیدات قرآنی و تولید بسته‌های مختلف قرآنی برای خانواده اعم از بسته سبک زندگی، ازدواج، جوانان و دیگر موضوعات از جمله برنامه‌های این مؤسسه است. همچنین تربیت مدیران قرآنی از طریق دانشگاه بسیج، ارائه خدمات به نخبگان قرآنی، تربیت حافظ قرآن، ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی، اعزام گروه‌های مختلف به راهیان نور، تشکیل گروه‌های جهادی، تولید محتواهای سمعی و بصری، انجام برنامه‌های هنری و فعالیت در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌های دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفان است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این اهداف نیازمند کمک همه فعالان قرآنی هستیم، گفت: ما قصد داریم برخی از این فعالیت‌ها را آغاز و بعد از اینکه به سرانجام رسید، به جاهای مختلف واگذار کنیم. همچنین تلاش ما بر این است که در این راه از همه نخبگان، فعالان و نهادها مشارکت بگیریم.

در ادامه برنامه برخی از حاضران در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که تقدیم می‌شود.

محمد بنیادی با اشاره به سنگینی اهداف تعیین‌شده برای دارالقرآن سازمان بسیج گفت: به نظر می‌رسد اهداف و برنامه‌های پیش رو که برای این مؤسسه تعیین شده، بسیار سنگین است و به نظر نمی‌رسد بتوانید در چشم‌اندازی 5 ساله به این اهداف دست پیدا کنید. به نظر من شما باید در کنار این چشم انداز 5 ساله برنامه‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت را هم از دست ندهید. همچنین هرچند ماه یکبار فعالان قرآنی را مانند امروز گرد هم جمع و گزارش کار را به آنها اعلام کنید.

علی‌اکبر ملک‌شاهی با اشاره به ضرورت فعالیت در حوزه آموزش روخوانی قرآن کریم، گفت: در کشور ما متأسفانه مؤسسات و نهادهای بسیاری فعالیت می‌کنند، اما عموم مردم اغلب هنوز نمی‌توانند قرآن بخوانند. ما در حوزه روخوانی قرآن به شدت مشکل داریم، البته کارهای هنری و برگزاری جشنواره‌ها با مضامین قرآن بسیار خوب است، اما اولویت امروز ترویج روخوانی قرآن در سطح جامعه است که باید با یک حرکت بسیجی این مشکل حل شود.

منصور قصری‌زاده قاری بین‌المللی قرآن کریم با انتقاد از حضور کم‌رنگ بسیجیان در جلسات قرآن مساجد، گفت: اغلب جلسات قرآن در مساجد برگزار می‌شود، اما کسانی که در این جلسات حضور پیدا می‌کنند، اعضای بسیج مسجد نیستند، البته اگر در مسجد مراسم عزاداری امام حسین(ع) برگزار شود، پای ثابت این مراسم بسیجیان هستند که این موضوع باعث افتخار است. باید تلاش کنیم دید و نگرش بسیجیان را نسبت به قرآن تغییر دهیم و با حضور فعال آنان در جلسات راه‌های بسیار خوبی پیش روی ما قرار می‌گیرد.

سیدمهدی سیف یکی دیگر از حاضر در این نشست بود که طی سخنانی از ضرورت علت‌یابی استقبال کم مردم از برنامه‌های قرآنی گفت: گاهی ما مشکلات را می‌بینیم، اما به دنبال راه حل مشکلات نمی‌رویم. باید بررسی شود که چرا از مراسم عزاداری به خوبی استقبال می‌شود، اما از برنامه‌های قرآنی نه. ما می‌توانیم با علت‌یابی این موضوع و به روز کردن فعالیت‌ها،‌ یک برنامه جدی سازماندهی‌شده با هماهنگی سایر نهادها مانند اوقاف، امور مساجد، صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها تنظیم و این مشکل را حل کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که کمتر به آن توجه می‌شود، تفکیک بحث‌های تخصصی و عمومی در حوزه قرآن است، زیرا هر کدام از این موضوعات به برنامه‌ریزی مجزا نیاز دارد.

جهانبخش فرجی یکی دیگر از اساتید حاضر در این نشست با اشاره به ضرورت جذب همه قشرهای جامعه توسط بسیج، گفت: در سال‌های نه چندان دور بسیجی کسی بود که در جبهه حضور فعال داشت، در کارهای جهادی مشارکت می‌کرد، با قرآن مأنوس بود و در همه زمینه‌ها الگو و نمونه بود. یکی از کارهای بسیج جذب همه طیف‌ها و اقشار جامعه بود. آن زمان حتی افراد معتاد هم به خوبی جذب می‌شدند و در جبهه‌های نبرد هم به رزم می‌پرداختند.

وی با اشاره به ضرورت داشتن نگاهی جهادی در فعالیت‌های بسیج گفت: باید از فضای باند و جناح و این‌گونه چیزها بیرون بیاییم و با نگرشی جهادی به دنبال جذب حداکثری قشرهای مختلف جامعه باشیم، زیرا امروز افرادی که بتوانند همه اقشار جوانان را جذب کنند، بسیار کم داریم.

محمدرضا پورمعین اهتمام نظام جمهوری اسلامی به قرآن را بسیار بالا دانست و گفت: در این جلسه گله‌ها و دغدغه‌هایی مطرح شد، اما باید بدانید هزینه‌ای که برای قرآن در جامعه می‌شود، بسیار بیشتر از هزینه فوتبال است، اما این فعالیت‌ها مانند استخری است که سوراخ است. مسابقات، نمایشگاه‌ها، چاپ قرآن، مؤسسات مختلف، هیأت‌ها و فعالیت‌های زیادی در حوزه قرآن انجام می‌شود و باید گفت: اهتمام نظام به قرآن کریم مطلوب است. اگر به فعالیت برخی از مؤسسات موفق قرآن مانند مهد قرآن، جامعه‌القرآن و بیت‌الاحزان نگاه کنیم، می‌بینیم که این مؤسسات فقط در یک حوزه فعالیت می‌کنند. از این رو پیشنهاد من این است که بسیج با توجه به منویات مقام معظم رهبری در زمینه حفظ، فقط در یک زمینه آن هم در زمینه تربیت حافظ قرآن، فعالیت داشته باشد.

سعید زکی‌لو با اشاره به ضرورت رشد فرهنگ قرآن در بین خود بسیجیان، گفت: آنچه مهم است این است که ما باید ابتدا فرهنگ قرآن را در خودمان نهادینه کنیم و ضروری است که شما در ابتدا در زمینه تربیت قرآنی نیروهای بسیج فعالیت کنید. متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود مبنای مشخصی برای فعالیت و یا برخورد بسیج با مردم وجود ندارد. گاهی اوقات نیاز است انسان به جای مچ‌گیری، دست‌گیری کند، پس به نظر من باید ترویج فرهنگ قرآن بین بسیجیان در دستورکار قرار گیرد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین