عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۸۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۲
حاج غلامرضا سازگار رییس خانه مداحان در نشست خبری:
رئیس خانه مداحان گفت: اکنون که اربعین حسینی را در پیش‌رو داریم و مردم شور و حال خاصی دارند، باید از این جمعیت میلیونی نهایت بهره‌ را ببریم و شور اربعین در اشعار حفظ شود

گزارش تصویری


عقیق: حاج  غلامرضا سازگار رئیس خانه مداحان طی نشستی که عصر سه‌شنبه در این مرکز برگزار شد، گفت: اگر می‌بینیم یک جوان مداح، سبک‌هایی  را می‌خواند که در شأن اهل بیت(ع) نیست، فوراً نباید به او خرده گرفت و با زبان تند با آن‌ها سخن بگوییم، بلکه باید با زبان لین و نرم به او بگوییم که این سبک خواندن شایسته اهل بیت(ع) نیست.

*نوحه باید سبب نزدیک شدن به مفاهیم اهل بیت(ع) شود 

وی افزود: به طور مثال فردی که تند نماز می‌خواند نباید به او بگوییم، این نماز به کمرت بخورد، بلکه باید بگوییم نمازت قبول باشد، ولی بهتر بود آرام‌تر از این می‌خواندی تا تأثیر بیشتری هم داشته باشد.

رئیس خانه مداحان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به یک جوانی که سبکش با ما متفاوت است خرده بگیریم و بگوییم این گونه نخواند، اظهار داشت: البته مداح جوان ما باید بداند که نوحه یعنی گریه و این گریه سبب نزدیک شدن به مفاهیم اهل بیت(ع) می‌شود نه اینکه نوحه را با طرب و آهنگ بخوانیم.

وی ادامه داد: دسته‌ای از مجالس به لحاظ عاطفی روح جوانان را پر می‌کنند، ولی از نظر عرفان کم می‌گذارند، از این رو با اخم و غیظ نمی‌توان کاری از پیش برد، باید با زبان خوب و به طور صحیح آن‌ها را هدایت کنیم، چرا که آن‌ها پرچم امام حسین(ع) را در دست دارند.

این پیرغلام حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا حضور مداحان در عرصه سیاسی جایز است یا خیر، گفت: سیاست حدی دارد، رهبر ما در انتخابات جناح‌بندی نمی‌کند و هرگز نمی‌گوید که به چه کسی رأی بدهید، ما هم باید از رهبر انقلاب پیروی کنیم و به کسی رأی بدهیم که در خط رهبری و انقلاب باشد. البته شاید در خفا بتوانیم بگوییم که فلان فرد بهتر است، ولی به صورت علنی نمی‌توانیم، جریانی مانند احمدی‌نژاد و موسوی به راه بیندازیم که واقعاً عکس‌العمل بدی داشت.

وی افزود: اکنون که اربعین حسینی را در پیش‌رو داریم و مردم شور و حال خاصی دارند، باید از این جمعیت میلیونی نهایت بهره‌ را ببریم، همچنین شور اربعین در اشعار حفظ شود، اما نمی‌توانیم یک سبک خاصی را برای این ایام تعیین کنیم.

رئیس خانه مداحان تأکید کرد: مداحان باید بدانند که مداحی‌های اربعین باید همچون مداحی‌های سایر زمان‌ها پر از محتوا باشد، نوحه از قصیده هم مهم‌تر است، چون با دل مردم و اجتماع کار دارد. ما باید در مداحی‌ها از سبک‌هایی استفاده کنیم که مورد پسند اهل بیت(ع) باشد، نه از سبک مطربی و ترانه‌خوانی.

*هیچ ارگانی بودجه‌ای برای خانه مداحان اختصاص نداده است

در ادامه این نشست، حسن آهی رئیس هیأت مدیره خانه مداحان بیان داشت: خانه مداحان بر اساس یک اساسنامه‌ای فعالیت خود را آغاز کرده است و دلیل تنظیم این اساسنامه این بود که بسیاری از مداحان از مزایای بیمه و امثال این موارد برخوردار نبودند و عده زیادی از آن‌ها خانه‌نشین شده بودند.
وی افزود: مشکل اساسی ما این است که آن بودجه‌ای که لازم است را در اختیار نداریم، تنها کمکی که شهرداری در این مدت به ما داشته است، این ساختمان خانه مداحان را در اختیار ما قرار داده است.
رئیس هیأت مدیره خانه مداحان از برگزاری کلاس‌های گوناگون در این مرکز خبر داد و گفت: برای ترویج مسائل مرتبط با بحث مداحی فعالیت‌های زیادی داشته‌ایم، در خانه مداحان کلاس‌های تخصصی ویژه بانوان،‌ آقایان و دانشجویان برگزار می‌شود که اگر یک مؤسسه دولتی بخواهد این اقدامات را در طول سال انجام دهد حداقل نیازمند 2-3 میلیارد بودجه است، ولی ما فقط از کمک‌های مردمی در این راستا بهره برده‌ایم.
وی ادامه داد: اساسنامه خانه مداحان با 300 نفر از هیأت امناء تهیه شده و خانه مداحان هفت هیأت مدیره دارد که مرحوم آهی قبل از فوتش پنج نفر از این افراد از جمله غلامرضا سازگار،‌ آصفی، بهتاش، بازوبند و محسن طاهری را به عنوان شورای هماهنگی انتخاب کردند.

آهی ابراز داشت: مشکل اساسی ما در خانه مداحان این است که نه شورای‌ شهر، نه شهرداری، نه مجلس و نه سازمان اوقاف و نه هیچ ارگان دیگری برای تأمین بودجه ما هیچ برنامه‌ای در نظر نگرفته‌اند.
*
بخش زیادی از تعظیم شعائر توسط مداحان و علما انجام می‌پذیرد

مهدی فاطمی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی خانه مداحان نیز در بخش دیگری از نشست اظهار داشت: بخش اعظمی از فرهنگ ما را مذهب تشکیل می‌دهد و انقلاب اسلامی بر مبنای همین فرهنگ توانسته به پیروزی برسد، انقلابی که منبعث از فرهنگ عاشورا است و تریبون تبلیغی این فرهنگ منابر علمی و مداحی است که توسط علما و مداحان اداره می‌شود.

وی افزود: در واقع وقتی می‌گوییم یکی از ابزارهای جنگ نرم رسانه است، می‌توان به منبر نیز به عنوان یکی از اولین رسانه‌هایی که در جوامع بشری امر اطلاع‌رسانی را بر عهده داشتند توجه ویژه داشت، بنابراین بخش زیادی از تعظیم شعائر توسط مداحان و علما انجام می‌پذیرد.
معاون فرهنگی و برنامه‌ریزی خانه مداحان گفت: وقتی مقام معظم رهبری می‌فرماید مداحی یک هنر است در واقع از دو جهت مداحی در قالب فرهنگ گنجانده خواهد شد، یکی بعد هنری و دیگری بعد اعتقادی، علمی و مذهبی، ولی متأسفانه به دلیل نفوذ جریانات انحرافی در دهه اخیر شاهد بدعت‌های ناصواب در حوزه ستایشگری و مداحی بوده‌ایم که علت وقوع این ماجرا از کم‌کاری در حوزه فرهنگ است.

وی ادامه داد: ما خوراک لازم را به جوانی که تازه وارد عرصه مداحی شده و در این راه سر پر شوری دارد، نداده‌ایم، فاصله گرفتن از عزاداری سنتی و نسل قدیم با جدید در مداحی آسیب‌های جدی را متوجه این دستگاه کرده است.
فاطمی گفت: برای اینکه منویات و مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ و مداحی محقق شود، مرکز توسعه هنرهای معاصر و خانه مداحان در نظر دارد با به کارگیری اساتید هر دو حوزه، با هم‌افزایی و هم‌اندیشی برآیند این دو که منتج به خروجی مطلوب برای بازگشت به عزاداری سنتی همراه با ترقی و نوآور می‌شود.

وی گفت: تلاش ما بر این است که در زمینه‌های مشترک، با امضای تفاهم‌نامه‌ بتوانیم گامی مؤثر برای ادای دین به دین و فرهنگ برداریم. به طور مثال در حوزه‌ هنرهای نمایشی می‌توان به تعزیه که به نوعی مداحی محسوب می‌شود و اصلاح برخی نواقص آنچه در مباحث تاریخی و مقتلی چه در مباحث شعرهای نسخ پرداخت.
معاون فرهنگی و برنامه‌ریزی خانه مداحان خاطرنشان کرد: در حوزه‌ مد و لباس به پوشش‌های جدید در مجالس، لباس روضه‌خوان‌ها و سینه‌زن‌ها که حضرت آقا در خصوص برهنه شدن یا نشدن هم مطالبی را عنوان فرموده بودند، داریم و برای سینه‌زن‌ها می‌خواهیم یک سری لباس‌های یکدست تهیه کنیم. همچنین در حوزه‌ موسیقی به مطالبات حضرت آقا که در دیدار مداحان در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) به آن اشاره فرموده بودند، برنامه‌هایی مبنی بر استفاده از سبک‌های به‌روز شده سنتی و عدم استفاده از سبک‌های خوانندگان و غنا در مجالس داریم، همچنین بهره‌مندی از موسیقی اصیل ایرانی در سبک‌های نوحه، زمینه، واحد و شور در نظر گرفته‌ایم.

»خانه مداحان» هیچ لیستی برای حضور در انتخابات اعلام نکرده است
وی در خصوص لیست انتخاباتی مداحان برای مجلس شورای اسلامی گفت: خانه مداحان نه لیستی داده و نه درصدد است که لیستی را برای مجلس بدهد و ما دادن هرگونه نامی را برای انتخابات مجلس تکذیب می‌کنیم، چرا که در این راستا خلائی نداریم، ولی اگر لازم باشد لیستی از کاندیداها را تهیه می‌کنیم و در اختیار جامعه قرار می‌دهیم.
فاطمی با بیان اینکه کار برای امام حسین(ع) یک کار حکومتی نیست، بیان داشت: هر ساله میلیون‌ها نفر در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند و این حضور مردم در کربلا منظم‌ترین و با برنامه‌ترین تجمع جهانی است و مردم خودشان این حرکت عظیم را مدیریت می‌کنند.
وی افزود: ما برای اربعین با همکاری شهرداری تهران مداحانی را به این مراسم اعزام کرده‌ایم که در این ایام برنامه‌هایی داشته باشند تا مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین