عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۸۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
کوچک‌ترین سکه طلای عثمانی در گنجینه تمبر، اســـکناس و ســکه موزه آستان قدس رضوي در معرض نمایش عموم قرار گرفت.
عقیق:به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي، مسؤول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه این سازمان با اعلام این خبر گفت: این سکه طلای عثمانی توسط یشار رمضانی از شهرستان سراب، تقدیم گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوي شده است.
محمدحسین یزدی‌نژاد خاطرنشان کرد: این سکه با قدمت بیش از 200 سال توسط سلطان محمود دوم، شاه عثمانی در سال 1231 قمری در شهر قسطنطنیه ضرب شده و به علت عیار بالا و مقبولیت در بین ملت ترکیه عثمانی، به نام «زر محبوب» شهرت یافته است.
وی با بیان اینکه طغرای روی سکه عبارت «خان محمود بن عبدالحمید المظفر دائماً» به سبک بسیار زیبا نوشته شده و در پهلوی طغرای یک شاخه گل رز دیده می‌شود، افزود: در پشت سکه عبارت «ضرب فی قسطنطنیه 1223» (سال حکومت) و عدد «8» (سال هشتم حکومت) در داخل حلقه‌ای دندانه‌دار قابل رؤیت است.
وی تصریح کرد: این سکه طلا با وزن 700 سوت (کمتر از یک گرم) پس از مرگ سلطان محمود دوم، توسط فرزندش سلطان عبدالمجید جمع آوری و برای ضرب سکه‌های جدید ذوب شد و به تعداد کمی در دست مردم بود و به صورت پراکنده در نزد مجموعه داران نیز وجود دارد.
علاقه‌مندان همه روزه می‌توانند از ساعت 8 تا 45/17 و در روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 12 از گنجینه تمبر، اسکناس و سکه واقع در طبقه منهای یک موزه مرکزی آستان قدس رضوي در صحن کوثر حرم مطهر رضوی بازدید کنند.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین