عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
طب الرضا علیه السلام
دانش پزشکی این واقعیت را از نظر علمی تأیید می کند که انجیر میوه با ارزشی است و از لحاظ تأمین سلامتی برای همه ضروریست
عقیق:در اهمیت و امتیاز انجیر همین بس که وقتی طبقی از انجیر به پیامبر (ص) هدیه دادند، فرمودند: بخورید چرا كه اگر بنا بود میوه ‌ای از بهشت نام ببرم همین میوه بود. علاوه بر این انجیرمیوه ای است كه در قرآن کریم هم از آن به نیکی یاد شده که ارزش غذایی انجیر را نشان می دهد. دانش پزشکی این واقعیت را از نظر علمی تأیید می کند که انجیر میوه با ارزشی است و از لحاظ تأمین سلامتی برای همه ضروریست، زيرا وجود مقدار زیادی فسفر این حقیقت را نشان می دهد که انجیر در پرورش هوش و حافظه بسیار مفید است . سرشار بودن انجیر از پتاسیم تأمین کنندة سلامتی کودکان ضعیف و کم خون و بی اشتها است . وقتی بدانیم که گذشته از مواد زندگی و حیاتی ، انجیر به مقدار کافی دارای انواع ویتامین ب و ویتامین ث می باشد، آن وقت قبول خواهیم کرد که چرا در کتاب آسمانی ما این میوه این قدر مورد تجلیل قرار گرفته است .

اگر از  بوي بد دهان رنج می برید!
كساني كه از بوي بد دهان رنج مي برند انجير مي تواند آنها را از اين رنج نجات دهد. امام رضا علیه‌السّلام در این مورد فرموده اند: اَلتّینُ یَذهَبُ بِالبَخرِ؛ انجیر بوى بد دهان را برطرف مي كند.(1)

جبران کمبود کلسیم
كمبود كلسيم مي تواند به خرابي دندانها و نيز پوكي استخوان بينجامد . انجير ميوه اي است كه اين كمبود را جبران مي كند و به استجكام استخوان ها كمك مي كند. امام رضا علیه‌السّلام در اين زمينه مي فرمايد: "یشّد الفم و العظم" انجیر ، دهان و استخوان را محکم می کند.(2)  

خواص دارویی انجیر
يكي ديگر از خواص اعجاب انگيز انجير تقويت مو و كمك به رشد موهاي بدن است. امام رضا علیه‌السّلام مي فرمايد انجير مو را مي روياند. از طرفي انجیر نیروزا ، مقوی نیروی جسمی ، کمک کننده به هاضمه ، ملین و تسکین دهندة تشنگی و حرارت است و شايد به همين خاطر است كه امام رضا علیه‌السّلام مي فرمايد: وَلایُحتاجُ مَعَهُ إِلى دَواءٍ؛ با وجود انجير ديگر شما احتیاجى به دارو نداريد.(3)

درماني براي بيماريها
امام رضا علیه‌السّلام همچنین درباره خواص دیگر انجیر آن را برای قولنج مفید برشمرده اند. در این زمینه محمد بن عرفه می گوید: در روزگار امام رضا علیه‌السّلام و مأمون، در خراسان بودم. [یک بار،] از امام رضا علیه‌السّلام پرسیدم: ای پسر پیامبر خدا! درباره انجیر چه می گویی؟ فرمود: برای قولنج سودمند است. آن را بخورید.»(4)
پزشکان در گذشته یبوست که عامل بیماری بواسیر است را ام‌الامراض یا مادر بیماری‌ها نامیده‌اند. پس اهمیت پیشگیری و درمان آن مشخص است. بهترین داروی آزمایش شده و خوش طعم در این زمینه انجیر است چرا که فیبر موجود در انجیر به عملکرد سالم روده کمک می‌کند و مانع بروز یبوست می‌شود. از این رو در آموزه های طبی ائمه علیهم السلام به نقل از پیامبر اکرم (ص) آمده است که : « انجیر بخورید؛ چرا که اگر بنا بود بگویم میوه ای از بهشت است، همین میوه را می گفتم؛ زیرا میوه ای است بدون هسته. آن را بخورید؛ زیرا بواسیر را ریشه کن می سازد و برای نقرس سودمند است.»
خلاصه آنكه انجير مقوی نیروی جسمی ، دارای طبیعت گرم ، نیروزا ، رفع کننده خشونت سینه ، درد سینه ، سرفه ، مسکن حرارت و تشنگی و رفع کننده ورم طحال و مفید در معالجه بواسیر است.
محققان انزیمی را در انجیر به نام فیین کشف کرده اند که در هضم غدا کمک می کند . اخیراً نیز یک ماده شیمیایی ضدسرطانی از انجیر جدا کرده اند . که این ماده در مورد تومورهای بدخیم انسان اثرش بیشتر و محسوس تر از تومورهای بدخیم موشهای مورد آزمایش بوده است .
امام رضا علیه‌السّلام درباره اهمیت و جایگاه با ارزش این میوه علاوه بر آنكه فرمودند با آن احتياجي به دارو نيست، می فرمایند : درخت انجیر شبیه ترین گیاه به گیاهان بهشتی است . (5)
انجیر مواد عفونی‌ را به سمت پوست هدایت و دفع می‌كند؛ بنابراین برخی افراد به دنبال مصرف انجیر و مشابه آن دچار جوش پوستی می‌شوند که این الزاماً علامت بدی نیست و می‌تواند به دلیل دفع مواد زاید از عمق بدن به سطح پوست باشد.


پانوشت ها:
    اصول کافی، جلد6، ص 358
    محاسن ،ج2 ص 554 .مکارم الاخلاق، ص198
    وسائل الشیعه ،ج17 ، ص133، ح1
    طب الائمه ، ص137
منبع:قدس
211008

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین