عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۸۰۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
ربیعیان مطرح کرد
استاد قرآن کریم انس عموم مردم با قرآن را حلقه مفقوده فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: علاقه‌مند کردن مردم به قرآن بهترین راه برای ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی است.
عقیق:در ادامه گفت‌وگو با اساتید قرآن با موضوع فعالیت‌هایی که باید به صورت جهادی به آنها رسیدگی شود دقایقی را با استاد حسن ربیعیان به گفت‌وگو نشستیم.

انس عموم مردم با قرآن حلقه مفقوده فعالیت‌های قرآنی است

ربیعیان انس عموم مردم با قرآن کریم را حلقه مفقوده فعالیت‌های قرآنی کشور دانست و گفت: فعالیت‌ها و مسابقات قرآن در کشور ما همواره فقط حول موضوعات تخصصی می‌چرخد و مسابقات به دنبال انتخاب برترین صوت، لحن و موضوعاتی از این دست است در حالی که آنچه که برای مسلمانان ضروری و واجب است انس با قرآن است و باید مأنوس کردن مردم با قرآن به صورت جهادی پی‌گیری شود.

آموختن خواندن درست قرآن برای گرایش به انس با قرآن کافی است

وی آموختن روخوانی و روانخوانی را برای رفتن به سمت انس با قرآن کافی دانست و گفت: اگر ما بتوانیم مردم روخوان و روان‌خوان قرآن کنیم این کافی است، البته بعد از گذر از این مرحله می‌توان استعداد‌ها در حوزه‌های مختلف شناسایی و آنها را به صورت تخصصی پرورش داد اما اولویت کار نباید برای عده‌ای خاص و به صورت تخصصی باشد بلکه باید عموم مردم را با قرآن مأنوس کرد.

باید کسانی که قرآن را درست می‌خوانند را تکریم کرد

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه باید به افرادی که قرآن را درست می‌خوانند احترام گذاشت، گفت: برخی هستند که استعداد چندانی در تلاوت ندارد اما قرآن را صحیح می‌خوانند، ما در جلسه قرآن به این‌گونه افراد احترام گذاشتیم و حتی برای آنها مسابقه هم برگزار می‌کنیم تا هم انگیزه را برای کار‌های بیشتر از دست ندهند و هم دیگران برای یاد‌گیری روخوانی و روانخوانی تشویق شوند.

باید برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که همه اعضای خانواده قرآنی شوند

ربیعیان با ارائه پیشنهاد مبنی بر قرآنی کردن همه اعضای خانواده گفت: باید کار آموزش قرآن و یا تشویق‌ها به گونه‌ای باشد که همه اعضای خانواده درگیر شوند، مثلاً می‌توان مسابقاتی را در بین خانواده‌ها برگزار کرد و یا با درنظر گرفتن تسهیلاتی برای خانواده‌های نمونه قرآنی مانند تخفیف‌های مالیاتی و تسهیلاتی از این دست کاری کرد تا اعضای خانواده یکدیگر را برای آموختن قرآن تشویق کنند.

علاقه‌مند کردن مردم به قرآن بهترین راه برای ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی است

وی ایجاد انگیزه و علاقه در بین مردم را یکی از موضوعاتی دانست که باید به صورت جهادی به آن رسیدگی شود و در این خصوص اظهار داشت: اگر ما کاری کنیم که مردم به میدان بیایند همه مشکلات بی‌سوادی قرآنی و انس با قرآن حل می‌شود. باید مسئولان و اساتید قرآن کشور با برنامه‌ریزی درست به صورت جهادی وارد این عرصه شوند تا با علاقه‌مند کردم عموم مردم خودشان با اشتیاق به سمت قرآن بیایند.

استماع و خواندن قرآن در مدارس مغفول مانده است

ربیعیان استماع و خواندن قرآن را یکی از موضوعات مغفول مانده در مدارس دانست و گفت: یکی از دلایل مهمی که سبب می‌شود دانش‌آموزان بعد از 12 سال خواندن درس قرآن باز هم در روخوانی مشکل داشته باشند این است که در مدرس قرآن کم می‌خوانند. باید در زنگ قرآن مدارس دانش‌آموز دقایقی را به استماع قرائت‌های زیبا و دقایقی را به تلاوت و خواندن قرآن بپردازند.

کمبود معلم متخصص یکی از مشکلات آموزش قرآن در مدارس است

وی کمبود معلم متخصص را یکی دیگر از مشکلات آموزش قرآن در مدارس دانست و گفت: باید معلمی که درس قرآن به بچه‌ها می‌آموزد خودش در این زمینه متخصص باشد در این صورت بچه‌ها هم از نظر یاد گیری روخوانی و حتی از نظر اخلاق قرآنی بسیار رشد می‌کنند.

باید زنگ قرآن با تفریح و سرگرمی همراه باشد تا بچه‌ها خسته نشوند

این استاد قرآن کریم سخت‌گیری به بچه‌ها را سبب فرار آنها از درس قرآن دانست و گفت: باید زنگ قرآن بسیار با نشاط و سرگرم کننده باشد زیرا اگر بچه‌ها خسته شوند از این درس فرار می‌کنند. باید در کنار درس قرآن برنامه‌های بازی و سرگرمی درنظر گرفت تا بچه‌ها خسته نشوند.

روند فعالیت‌های قرآنی در سال‌های بعد از انقلاب رو به رشد است

ربیعیان فعالیت‌های قرآنی کشور را در مجموع رو به جلو دانست و گفت: روند رشد فعالیت‌های قرآنی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی خوب بوده و مقام معظم رهبری هم نگاهی عمیق به مسائل قرآنی دارند. باید ما اهالی قرآن بیش از پیش در مدان باشیم و با تلاش و کوشش جهادی جامعه را با قرآن آشنا کنیم.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین