عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
رييس كميته خدمات شهرداري كربلا و نايب رييس كميته امنيتي اين استان، با اشاره به ورود ميليوني زائران ايراني به كربلا براي مراسم اربعين، گفت، تمامي ظرفيت هاي اقامتي خود را آماده كرده ايم ، بطوري كه مدارس و برخي ادارات دولتي به همين منظور تخليه و چادرهاي ويژه برپا شده است.
عقیق:حسين اليساري رييس كميته خدمات شهرداري كربلا و نايب رييس كميته امنيتي اين استان، ضمن تقدير از همكاري جمهوري اسلامي ايران در روند آماده سازي ها براي آيين امسال اربعين حسيني، از روند فعاليت هاي شبانه روزي براي آماده كردن شهر جهت استقبال از زائران خبر داد و گفت، تلاش مي كنيم تا بهترين خدمات را به زائران حسيني از جمله زائران ايراني تقديم كنيم.
وي، در عين حال امكانات موجود را متناسب با ميليون ها زائري كه اين ايام وارد كربلا مي شوند، ندانست و با توجه به كمبودها و ظرفيت پايين شهري كربلا، گفت پيشنهاد ما به برادران ايراني اين است، زايران ايراني را كه در يك زمان واحد يعني روز اربعين حسيني به كربلا وارد مي شوند، به صورت دسته دسته و گروه گروه از دهم تا بيستم صفر براي زيارت اعزام كنند تا در داخل كربلا با تراكم و ازدحام جمعيت روبه رو نشويم.
' اليساري' افزود كه كل جمعيت استان كربلا شامل مركز استان و شهرستان و بخش هاي اين استان يك ميليون نفر است و اگر بيش از دو برابر جمعيت كربلا بخواهند در روز اربعين حسيني دراين شهر حضور داشته باشند، ما با مشكل جدي در بحث خدمات رساني مواجه خواهيم شد.
وي اضافه كرد كه كربلا شهر كوچكي است و خيابانها و كوچه هاي آن تنگ، به نحوي كه ظرفيت پذيرش اين خيل عظيم زايران را ندارد و بر همين اساس زوار عراقي با درك اين موضوع تلاش مي كنند ظرف 10 روز از دهم تا بيستم صفر، آيين زيارت اربعين را به جاي آورند و به محض ورود به كربلا، بدون توقف اين شهر را ترك مي كنند تا ازدحام و تراكم جمعيت در بخش قديمي شهر ايجاد نشود.
وي تعداد پيش بيني شده زايران از ايران را بيش از 3 ميليون نفر و از ديگر كشورهاي خارجي و عربي را بين 800 تا يك ميليون نفر و جمعيت پيش بيني شده كل زايران امسال را بالغ بر 22 ميليون نفر از داخل و خارج عراق برآورد كرد.
حسين اليساري از مشاركت هفت استان عراق در طرح جامع زيارت اربعين در بخش هاي خدمات، امنيت و حمل و نقل خبر داد و گفت كه علاوه بر مشاركت اين استانها و چند وزارتخانه دولت ، تعدادي از نهادهاي مدني به علاوه بالغ بر شش هزار داوطلب زن به منظور تفتيش بانوان و قريب دو هزار نيروي تشكيلات داوطلب مردمي به عنوان نيروهاي ذخيره در طرح امسال پيش بيني شده اند.

رييس كميته خدمات شهرداري كربلا تعداد نيروي مسوول نظافت در ايام اربعين را يك هزار و 500 كارگر برشمرد و افزود كه علاوه بر اين تعداد يكهزار و 800 نفر ديگر به عنوان نيروي داوطلب در حال آماده باش پيش بيني شده اند.
وي در خصوص مشاركت خارجي در مراسم امسال گفت كه ايران و نهادهاي ايراني امسال مشاركت خوبي در آيين اربعين حسيني دارند از جمله شهرداري تهران با بيش از 400 نيروي داوطلب، در نظافت داخل شهر مشاركت دارد و انتظار مي رود با نزديك شدن به ايام اربعين حسيني، اين تعداد به دوهزار نفر برسد.
وي با بيان اينكه شهرداري تهران نيروهاي خود را با تمام تجهيزات و حتي رنگكاري پياده روها و اصلاح برخي از شبكه هاي چراغاني پارك ها و معابر عمومي به مراسم امسال اعزام كرده است، گفت كه علاوه بر اين، ايران با 20 هيات مذهبي، در محورهاي ورود به كربلا مسووليت پذيرايي از زايران را برعهده خواهد داشت و همچنين تعدادي از خودروهاي ايراني در تامين نيازهاي هيات هاي مذهبي و حمل و نقل زايران مشاركت مي كنند.
اليساري ادامه داد كه كويت نيز امسال با يك هيات مذهبي بزرگ به مدت 15 روز مسووليت پذيرايي و اسكان زايران را برعهده گرفته و از بحرين و ديگر كشورهاي اسلامي نيز داوطلبان و هيات هاي مذهبي براي استقبال از زايران حسيني مشاركت دارند.
وي با تاكيد بر اينكه كربلا و امام حسين (ع) خاص عراق و عراقي ها نيست و متعلق به همه مسلمانان است گفت كه ما از مشاركت همه ملت ها و كشورهاي اسلامي در هرچه باشكوه تر برگزار كردن و ارائه بهترين خدمات به زايران حسيني استقبال مي كنيم.
وي، اضافه كرد، ما معتقديم كه اين خيل عظيم بشري كه به سمت كربلا سرازير مي شود فقط از الطاف الهي و بركات و عنايات امام حسين (ع) است زيرا هرسال ما از عدم ارائه خدمات مناسب يا وقوع حوادث غيرمترقبه ابراز نگراني مي كنيم اما هرسال مراسم اربعين بدون مشكل برگزار مي شود و هرسال هم جمعيت بيش از سال قبل از آن بوده است.
رييس كميته خدمات ميزان بودجه اختصاص يافته دولت عراق براي زيارت اربعين را ناچيز خواند و گفت كه دولت در زيارت عاشوراي امسال 6 ميليارد دينار (حدود 5 ميليون دلار) اختصاص داد و براي زيارت اربعين درخواست 10 ميليارد دينار (بالغ بر 8 ميليون دلار) كرده ايم كه هنوز جوابي دريافت نكرده ايم.
وي طرح جامع امسال را در خصوص حمل و نقل زايران نسبت به سنوات گذشته بهتر توصيف كرد و گفت كه ايستگاه سوار شدن به خودروها را كه قبلا در فاصله 20 كيلومتري از شهر بود، امسال نزديك تر كرده ايم و حتي از خودروهاي شخصي در ازاي پرداخت پول كمك گرفته ايم تا انتقال زايران به سرعت انجام پذيرد.

منبع:ايرنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین