عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸
از منظر کلام اسلامی، یاری رساندن فرشتگان به مجاهدان راه خدا، یعنی ارائه غیر جبری کمک و پشتیبانی الهی به آنها با به کارگیری عوامل غیر مادی، برای رسیدن به نتایجی بهتر.
عقیق:خداوندا! دور گردان هر گونه بلا را از وليّ و خليفه و حجّتت بر مخلوقاتت، که به اذن تو از تو سخن مي‏ گويد و به حکمتت نطق کند، و ديده بيناي تو بر آفريدگانت و گواه تو بر بندگانت...او را در پناه خود از تمام شرّها محفوظ بدار... و در وجود مبارک او (همه آثار) پيامبرت و پدرانش امامانِ منصوب از ناحيه تو و ستون‏هاي دينت را حفظ فرماي، و او را در گنجينه سپرده‏ات قرار ده که هرگز گُم نمي ‏شود، و در جوار خويش جاي دِه که به هيچ وجه کوچک نمي ‏گردد، و مورد حمايت و عزتت قرار ده که مقهور نمي ‏شود، و او را به امان استوار خويش ايمني ببخش که هر کس را در آن جايگاه بسپاري خواري نخواهد يافت، و او را در پرتو حمايتت برگير که هر کس در آن مستقر شود رنجور و بي‏قرار نگردد، و او را تأييد و به نصرت توام با عزتت پيروز گردان، و با سپاه چيره شونده ‏ات پشتيباني‏ اش کن، و به نيروي خويش تقويتش فرماي، و فرشتگانت را همراهش ساز، و هر آن‏که او را دوست مي ‏دارد دوستش بدار و با هر کس که با وي دشمني نمايد دشمني کن، و زره استوارت را بر اندام آن جناب بپوشان و او را با فرشتگانت فرا بگير (۱)

سازمان امام مهدی (عج)
سازمان آن حضرت متشکل است از فرشتگان و اجنه و اصحاب و یاران حضرت (عج)

فرشتگان و اجنه در خدمت امام مهدی (عج)
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در حديث معراجيه فرمود: او «قائم عليه السّلام» را به لشكرم يارى مى‌دهم و با فرشته‌هايم مدد مى‌رسانم تا دعوت مرا اعلان كند و مردم را به اعتقاد يگانگى من گرد آورد،سپس رياست او را ادامه مى‌دهم و روزها را بين دوستانم تا روز قيامت مى‌چرخانم.(۲)
امام باقر عليه السّلام فرمود: ميكائيل در سمت راست و اسرافيل در سمت چپ و جبرئیل در پیش روی ایشان.(۳)
علی بن ابی طالب علیه السّلام در ضمن سخنی پیرامون امام مهدی علیه السّلام فرموده: خداوند او را با هزار فرشته که بر چهره و پشت [دشمنان] می‌زنند، یاری می‌کند.(۴)
ابن قولویه به سند خود از أبان بن تغلب روایت کرده است که حضرت صادق علیه السّلام فرمود: گوییا قائم را در نجف کوفه می‌بینم که ... سیزده هزار و سیصد و سیزده فرشته بر او فرود می‌آیند. عرض کردم: همه این‌ها فرشته‌اند؟! فرمود: آری، فرشتگانی که با نوح در کشتی و با ابراهیم در هنگام افتادن در آتش بودند و نیز فرشتگانی که با موسی در هنگام شکافته شدن دریا و با عیسی در زمان عروج به آسمان همراه بودند و چهار هزار فرشته نشاندار و هزار فرشته پی‌درپی با پیامبر و نیز سیصد و سیزده فرشته که در جنگ بدر با پیامبر اکرم حاضر بودند. و نیز چهار هزار فرشته‌ای که از آسمان فرود آمدند تا حسین علیه السّلام را در کربلا یاری رسانند- و امام هم به آنها اجازه نداد-، همه این فرشته‌ها بر روی زمین در انتظار ظهور قائم علیه السّلام به سر می‌برند.(۵)
امام صادق عليه السّلام به مفضّل بن عمر فرمود: مؤمنين جن او را يارى خواهند نمود، عرض كرد: آيا ملائكه و جن براى مردم ظاهر مى‌شوند؟! فرمود:بلى، به خدا قسم! با ايشان گفت‌وگو مى‌كنند، مانند اين‌كه شخصى با اهل و عيال و حواشى خود صحبت مى‌نمايد.
پرسيد: همراه او مى‌روند؟ فرمود: بلى،و اللّه، اى مفضّل! ايشان به ارض هجرت مابين كوفه و نجف فرود مى‌آيند و تعداد اصحابش از ملائكه چهل و شش‌هزار و از جنّيان شش‌هزار است و در روايت ديگر فرمود:« عدد ايشان،به تعداد فرشته‌ها،چهل و شش‌هزار خواهد بود،به وسيلۀ آن‌ها به او كمك مى‌كند و با دست او فتح مى‌نمايد.»(۶)

فلسفه و چرایی یاری فرشتگان‌
از منظر کلام اسلامی، یاری رساندن فرشتگان به مجاهدان راه خدا، یعنی ارائه غیر جبری کمک و پشتیبانی الهی به آنها با به کارگیری عوامل غیر مادی، برای رسیدن به نتایجی بهتر.
این اتفاق هنگامی روی می‌دهد که آن جنگ، جهادی اسلامی و مورد رضایت خداوند باشد.
هر چند قبلا در لوح محفوظ، مشیّت ازلی پروردگار بر یاری آن مجاهدان حق مدار رقم خورده است؛ چه خود در قرآن کریم می‌فرماید:
حتما من و فرستادگانم چیره خواهیم گردید. آری خدا نیرومند شکست‌ناپذیر است.(۷)
بی‌تردید خداوند رحمت بیکران خویش را برای فراهم آمدن مقدمات پیروزی، همچو باران بر سر آن مبارزان و جهادگران مؤمن خواهد بارید. از این جمله، فرستادن گروهی از فرشتگان برای یاری مؤمنان می‌باشد.
همان طور که از این آیه بر می‌آید، این امدادهای الهی را که شامل پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و پیامبران پیشین نیز بوده است، نباید برای حضرت بقیة اللّه علیه السّلام، غیر ممکن و دور از انتظار دانست چرا که قیام ایشان ما حصل و برآیند رنج‌ها و تلاش‌های همه پیامبران و اولیا و صالحان تاریخ و تحقق‌بخش هدف برتر پروردگار از آفرینش بشر می‌باشد. در این صورت استحقاق دعوت مهدوی برای یاری و دستگیری، بسیار بیشتر از دعوت‌های الهی گذشته است.(۸)

یاران حضرت (عج)
یاران امام عصر - ارواحنا له الفداء - به چند گروه تقسیم می‌شوند:
۱-یارانی که حضرت مهدی‌علیه السلام نهضت خود را با آنان آغاز می‌کند.
۲-یارانی که به برکت مقدم بقیه اللَّه - ارواحنا فداه - از قبرها برمی‌خیزند
۳-یارانی که همراه حضرت عیسی‌علیه السلام از آسمان فرود می‌آیند (9)
**********
یارانی که حضرت مهدی‌علیه السلام نهضت خود را با آنان آغاز می‌کند
آنها ۳۱۳ نفر هستند ، که در روایات فراوانی از آنان سخن رفته است . ایشان انسانهایی خود ساخته و دریادلانی مجهز به سلاح معنوی و مادی هستند ، که در بعد جسمانی نیرومند و پر توانند ، و در بعد معنوی دارای قدرت اراده ای نافذ که بر انبوه مشکلات فایق می آیند ، و خواسته های پیشوای خویش را بی کم و کاست تحقق می بخشند ، و بدون مجامله و سازش و نرمش و ضعف و ترس ، حق دقیق و عدل صریح را در عینیت جامعه شکل می دهند .
رهبران بزرگ ، هر چند نیرمند و برتر و متعالی باشند ، دستیارانی نیز لازم دارند . و این یاران و دستیاران در پیشبرد اهداف پیشوا نقشهای موثری خواهند داشت و دستیاران امام مهدی علیه السلام ، ذخیره ای الهیند برای آن انقلاب بزرگ ، و - مستقیم یا غیر مستقیم - تربیت یافته خود امام مهدی علیه السلام هستند . از اینرو ، در اندیشه و عمل و امور باطنی و روحی ، در چار چوب معیارهای مهدوی علیه السلام و همسوی پیشوای خویش حرکت می کنند ، و چون معیارها و اصول کار امام مهدی علیه السلام را نیک می شناسند و در آن تردید و ابهامی ندارند ، در اجرا نیز استوار و کوبنده و دور از هر گونه سستی و سازشکاری عمل می کنند (و چون خود زاهدند و اهل دنیا یا علاقه به تعلقات دنیا نیستند می توانند کار اهل دنیا را درست کنند.)
وجود این عده از برگزیدگان و نخبگان در آغاز کار برای یاری رسانی به آن امام بزرگ ، از موفقیتهای نخستین است . اینها به تعبیر روز تئوریسین های انقلابند در بعد اندیشه ، و در بعد عمل رزمندگان و مجاهدانی هستند که ایمان قلبی و قدرت بدنی کافی برای میدانهای نبرد را دارند . این یاران از برنامه های انقلاب کاملا آگاهند و اسلام را چنانکه باید - و بد انسان که مفسر واقعی آن حضرت مهدی علیه السلام تفسیر می کند - می شناسند ، و در همه زمینه های تبیین خطوط ایدئولوژی اسلامی تنها از امام و پیشوای خود الهام می گیرند ، و هر راءی و نظری را که با نظر و راءی امام خود سازگار نباشد بی بیم زیر پا می گذراند.(۱۰)
امام باقر علیه السلام در توصیف آنان اين آيه را مى‌خواند:«گروهى از بندگان خويش را كه جنگاورانى زورمند و پرصلابت بودند بر سر شما فرستاديم»سپس گفت:اين كسان(بندگان جنگاور و پرصلابت)امام قائم و ياران اويند كه جنگاور و پرصلابتند.
ياران امام موعود«ع»نستوهانى استوارند كه هيچ نيرويى در برابر اراده‌هاى آنان تاب مقاومت ندارد.و براى همين سرشت والا،«سپاه خشم»ناميده شده‌اند.(۱۱)
امام صادق علیه السلام : سخن لوط«ع»(پيامبر)به قومش:«اى كاش در برابر شما قدرتى مى‌داشتم يا به تكيه‌گاهى استوار پناه مى‌بردم»(۱۲)،نبود جز آرزوى قدرت امام قائم و سرسختى ياران او كه آنان«ركن شديد:پايۀ استوارند»،زيرا كه به يك تن از آنان نيروى چهل تن داده مى‌شود،و قلب هريك از آنان سخت‌تر از پارۀ آهن است.اگر بر كوههاى آهن بگذرند متلاشى گردد.آنان شمشيرها را در نيام نمى‌برند تا(با اجراى احكام خدا)،خداى بزرگ خشنود گردد.(۱۳)


پی نوشت ها:
۱-دعای امام رضا علیه السلام برای امام مهدی (عج)، مفاتیح الجنان
۲- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص۴۲ به نقل از كمال الدّين:٣۶٩/١-٣۶۶؛علل الشّرايع:٧/١-۵؛عيون أخبار الرّضاء:٢۶۴/١-٢۶٢
۳- همان به نقل از غيبت نعمانى:ص ١۵۴-١۵۵؛إلزام النّاصب:٣٠٣/٢؛بحار الأنوار:٣۴٨/۵٢ ب ٢٧ ح ٩٩
۴-ترجمه تاریخ پس از ظهور ص۳۲۸ به نقل از الحافظ الگنجی، محمّد بن یوسف،تاریخ مابعد از الظهور؛ ص ۹۶
۵- همان به نقل از ابن قولویه، جعفر بن محمّد، تاریخ مابعدالظهور؛ ص ۱۲۰
۶-سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص ۴۳ به نقل از إلزام النّاصب:٢۶۴/٢؛بحار الأنوار:١٠/۵٣ ب ٢۵ ح ١ طولانى
۷-سوره مجادله ، آیه ۲۱
۸- تاریخ پس از ظهور ص۳۳۱
۹- بامداد بشریت، محمد جواد طبسی،بخش ۸ ،پ۴۲
۱۰- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام ، محمدحکیمی صص۷۰-۶۹
۱۱- همان ص۷۱ به نقل از موسوعة الامام المهدى-ع-،الكتاب الثالث،۴١٧،سيد محمد صدر
۱۲- سوره هود آیه ۱۱
۱۳- همان به نقل از منتخب الاثر ص ۴۸۶
منبع:جهان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین