عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۸
معاون پژوهش حوزه امام رضا(ع) تبیین کرد:
امام سجاد(ع) مدل اجتماعی جامعه را ترسیم و نسبت های اخلاقی جامعه را شناسایی کرده و براین اساس ما به عمق صحبت امام حسین (ع) که می فرمایند "من برای اصلاح امت جدم و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم"، پی می بریم .
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین حیدرهمتی، در جمع طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با اشاره به حدیث امام سجاد(ع) و تحلیلی که آن حضرت درباره جامعه اموی و نسبت حکومت با مردم و ارتباطاتی که مردم با هم داشتند، گفت : امام سجاد (ع) جامعه اموی را در تشبیهی خاص به 6 بخش شیر، گرگ، روباه ، سگ، خوک و گوسفند تقسیم می کنند.

وی ادامه داد : ایشان مدل اجتماعی جامعه را ترسیم کرده و نسبت های اخلاقی جامعه را شناسایی می کنند و براین اساس ما به عمق صحبت امام حسین (ع) که می فرمایند "من برای اصلاح امت جدم و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم"، پی می بریم .

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران خاطر نشان کرد : در اولین بخش از تقسیم بندی امام سجاد علیه السلام، شیران جامعه اموی را حاکمان معرفی می کند چون مبنای فکری شان این است که همیشه باشند، معاویه می خواست سلطنت در خاندانش بماند و مدل ها و سیاست های آن متفاوت بود، گاهی با پول وگاهی با ترس و استبداد کارکرده و سیاست تهدید و تطمیع را به کارمی بست.

وی درباره گروه دوم اضافه کرد: گروه دیگر، گرگان جامعه یا همان تجار جامعه هستند، آن ها زمانی که می خواهند جنسی را بخرند، برسر جنس زده و زمانی که می خواهند بفروشند، شروع به تمجید آن مال می نمایند .

حجت الاسلام همتی ادامه داد: گروه گرگ صفتان جامعه همان هایی هستند که از دین می خورند، یعنی با زبان اظهاردین داری کرده، اما حتی به آن چیزی که می گویند نیز اعتقاد ندارند، دسته دیگر سگ صفتان جامعه، کسانی هستند که احترام و اکرامی که می کنند به خاطر ترس است و با تغییر در  ساختار جامعه  آنها نیز دگر گون می شوند .

وی افزود : گروه دیگر خوک صفتان جامعه هستند؛ آنها کسانی می باشند که هر جا فسادی باشد در آنجا حاضرند و گروه آخر گوسفند صفتان اند، آنها باید در بین این افراد زندگی کنند و آن ها در دوره ای ابزار دست شیر صفتان جامعه و دوره ای دراختیارگرگان و درمرحله ای هم نزد سگان و خوک صفتان  جامعه هستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران درادامه با اشاره به شاخص های جامعه دینی، گفت: محکم بر سینه زدن، پخش نذری های گسترده و شلوغی هیئات عزاداری شاید شاخص های کوچکی باشند، اما امام رضا (ع) می فرمایند که اگر می خواهید شاخص دینداری را درجامعه بسنجید باید دینداری را در کف بازار بسنجید.

*امویان در فضای اندیشه دینی کار کرده بودند

وی یادآورشد: گاهی باید برای شناخت درست موضوعی، به ضد آن پرداخته شود تا آن جریان و موضوع به درستی تحلیل شود. ما متاسفانه  جریان حکومتی امویان را به درستی تحلیل نکرده ایم و به همین دلیل زمانی که می خواهیم حرکت و قیام سیدالشهدا(ع) را برای مردم مطرح کنیم، دچار مشکل می شویم و افرادی که ممکن است با دین همراه نباشند و سئوال ها و نقد های اساسی داشته باشند را نتوانیم به درستی قانع کنیم، ولی زمانی که آن جریان و تاریخ را به درستی تحلیل کنیم می توانیم به بسیاری از پاسخ ها  دست یابیم.

حجت الاسلام همتی در پایان با اشاره به جریان سازی های امویان، گفت: آن ها درفضای اندیشه کار کرده بودند که کاملا هم دینی بود. آنها توحیدی را منتقل کرده بودند که ما هر کاری که می کنیم در اختیار خداست و هرکسی هم که بگوید خدا کاره ای نیست، مشرک است به جایی رسیده بود که می گفتند که ما اگر دستمان را هم تکان می دهیم در اختیار خداست، به طوری که عبیدالله بن زیاد در مقابل حضرت زینب(س) ایستاد و گفت خدا برادر تو را کشت!؛ دراین  برهه از زمان بود که امام سجاد (ع)  به تحلیل دقیق آن جامعه پرداختند و ساختار ها را به گونه ای دیگر شکستند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین