عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۷۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
آمار و ارقام از آزادی و محدودیت‌های سنیان ایران می‌گویند؛
وهابیون عربستان و شیوخ دانشگاه الازهر در حالی از محدودیت اهل سنت در ایران دم می‌زنند که هر روز در کشورهای خود قوانین تازه‌ای را علیه شیعیان و دیگر اقلیت های دینی وضع می‌کنند.
عقیق:ایران از معدود کشورهایی به شمار می رود که با وجود قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی گوناگون پرچم دار صلح و وحدت در منطقه بوده و مسلمان و مسیحی، کلیمی و زرتشتی و پیروان همه ادیان در آن با دوستی و آرامش در کنار هم زندگی می کنند.

از جمعیت مسلمان ایران 91 درصد آن را شیعیان و 9 درصد را اهل سنت تشکیل می دهند که بدون درگیری و تعصبات مذهبی معمول کشورهای همسایه با یکدیگر در تعامل هستند اما گویی این وحدت و آرامش به مذاق جنگ‌طلبان و سران نظام سلطه چندان خوش نیامده و هر چند وقت یکبار برای ایجاد تفرقه بین مذاهب شیعه و سنی در ایران ترفند جدیدی را رو می کنند.

برای نمونه در سال91 بود که احمد طیب، شیخ الازهر در گفت‌وگو با رییس دولت دهم از تبعیض و تضییع حقوق اهل‌سنت ابراز نگرانی كرده و خواستار اعطای حقوق کامل شهروندی به جامعه اهل سنت ایران شده بود اما تقریبا با گذشت دوسال در اول خرداد 93 عیار عدالت طلبی الازهر مشخص شد به طوریکه عباس شومان معاون شیخ طیب اعلام کرد: قرائت قرآن در مسجد جامع الازهر برای همه کسانی که چه داخل و چه خارج از کشور مصر به سبک شيعيان اذان بگويند، ممنوع است.

البته معاون شيخ الازهر این مطلب را با صدور یک بيانيه‌ اعلام کرد و طبق اعلامیه مذکور معلوم شد؛ محدودیت ها فقط به سبک اذان گفتن ختم نمی شود، بلکه هرکس اقدامي مخالف عقيده اهل سنت و جماعت مرتکب شود، علاوه بر مورد مذکور از داوری در مسابقات قرآن و آزمون‌های مرکز اسلامی الازهر و همچنین از اعزام به کشورهای مختلف نيز محروم می‌شود.

گذشته از وضع ناعادلانه مذکور در سرزمین فراعنه اما دلسوزی‌های شیوخ الازهر درباره محدودیت‌های ادعایی اعمالی از سوی حکومت ایران در حالی صورت می گیرد که ماموستا محمد امین راستی، امام جمعه موقت سنندج در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه «بنده به عنوان یکی از اعضای اهل سنت، هم امام جمعه و هم استاد دانشگاه مذاهب اسلامی و هم قاضی تجدید نظر هستم» تاکید کرد: تمام امکاناتی که اهل تشیع از آن برخوردارند را در اختیار دارم و این مسئله نه تنها برای بنده بلکه برای همه ماموستاها و جامعه اهل سنت ایران صدق می‌کند. 
دایه‌های مهربان‌تر از مادر برای اهل سنت ایران!

همچنین ماموستا ابراهیم سرخابی، امام جمعه نقده نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن مطرح کردن این سوال که «چرا وهابی از خود اهل سنت نمی‌پرسند، آیا محدودیتی دارند؟» تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در برخورد و رفتار میان شیعیان و اهل سنت هیچ گونه تفاوتی قائل نمی‌شود به طوری که بنده به عنوان یکی از اعضای اهل سنت، هم مسئولیت دارم، هم از مواردی که لازم می دانم، انتقاد می‌کنم و هم پیشنهاد‌های خود را ارائه می‌دهم. بنابراین ما سنی‌ها به هیچ وجه در ایران محدودیت نداریم. 

 اما محدودیت‌های مورد ادعای رسانه‌های وهابی چیست؟ 

این رسانه ها مدعی هستند که امکان استخدام برای اهل سنت وجود ندارد اما همانگونه که امامان جمعه نقده و سنندج اشاره کردند، سنی‌ها همانند شیعیان می توانند مناسب دولتی و خصوصی را کسب کنند و در این زمینه تفاوتی میان آنان وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد صادق عرب‌نيا، دبير شورای برنامه ريزی مدارس علوم دينی اهل سنت در این رابطه با اشاره به «انتخاب برادران اهل سنت بعنوان اعضای شورای شهر در بعضی از استان‌ها که اکثریت جمعیت آن استان نیز با شیعیان است» تاکید کرد: در قوانین کشور از جمله قانون اساسی هیچ محدودیتی درباره استخدام اهل سنت وجود ندارد.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که باتوجه به جمعیت بالای جوانان جویای کار، استخدام برای همه ایرانیان دشوار است و ربطی به مذهب آنان ندارد و در صورتیکه صندلی خالی در اداره ای وجود داشته باشد و شخص توانایی خود را برای انجام کار اثبات نماید، به طور حتم خواهد توانست به آن شغل دست پیدا کند.
 
دبير شورای برنامه ريزی مدارس علوم ديني اهل سنت با ارائه آماری جالب، متوسط سرانه مساجد شیعه در کشور را برای هر 2500 شیعه یک مسجد اعلام کرد و این درحالیست که به گفته وی برای هر 500 برادر اهل سنت یک مسجد وجود دارد.

آزاد نبودن برادران اهل سنت در مراسم مذهبي از دیگر محدودیت‌های مورد ادعای رسانه‌های معاند است و در این رابطه نیز باید گفت در همه شهرهای سنی‌نشين ايران برادران اهل تسنن مسجدهايی دارند که مدیریت آن به طور کامل در اختیار خود آنان بوده و علاوه بر اقامه نماز جماعت و نماز جمعه و برپایی اعیاد، در این مساجد اذان نیز به سبک اهل سنت گفته می‌شود. 

محرومیت اقتصادی هم از دیگر مواردی است که برای تفرقه افکنی میان اهل سنت و شیعیان ایرانی مطرح می شود اما در این رابطه نیز برای نمونه باید به استان سيستان و بلوچستان اشاره کرد که با وجود ناامنی‌هايی که «عبدالمالک ريگی» رهبر معدوم گروهک تروريستي «جندالله» به وجود آورده بود و با این شرایط کسی جرات سرمايه گذاری نداشت، با اين حال اعضای دولت های مختلف تاکنون بارها به این استان سفر کرده و به تصويب و اجرای طرح های عمرانی و ملی و بزرگی چون افتتاح راه آهن زاهدان- تهران، چابهار- مشهد، و نيز گازرسانی به این منطقه (که از قضا اولين شهر گازکشی شده اين استان شهر ايرانشهر با اکثريت اهل سنت است) پرداخته اند. همچنين سفر 9 روزه مقام معظم رهبری به اين استان در چند سال پيش و دستورات ويژه ايشان برای محروميت‌زدايی از اين استان، و نيز احداث بيمارستان‌های صحرايي به ويژه در مناطق سنی نشين و مداوای رايگان مردم بومی، راه سازی، آب رسانی و برق رسانی و هزاران کار عمرانی و اجرايی ديگر در دورترين نقاط استان، آیا کاری جز اجرای عدالت و رفع تبعيض است؟

شیعیان حتی یک نماینده هم در مجلس مشورتی عربستان ندارند!

البته وهابی ها که برای برادران اهل سنت ایران کاسه داغ‌تر از آش شده و علی‌رغم رضایت هموطنان سنی از برابری و برادری موجود، به دروغ پرچم عدالت‌خواهی برداشته اند، در کشور خود با شیعیان بسیار متفاوت از مطالباتشان از ایران رفتار می کنند به طوریکه مساجد شيعيان هر از چند گاهی مورد حمله نيروهای امنيتی قرار گرفته و پلمپ می‌شود و با توجه به جمعيت حدود 15 تا 20 درصد شيعه آن کشور هيچ نماينده‌ای از شيعيان در مجلس مشورتی عربستان سعودی حضور نداشته و حق حضور در ارتش يا ديگر نيروهای نظامی را ندارد  و حتی در مدارس حق مدير شدن را ندارند و فقط در سال‌های اخير اجازه حضور در شورای شهر را يافته‌اند. 

این دایه‌های مهربانتر از مادر اما نه تنها با شیعیان کشور خود با ظلم و جور رفتار می‌کنند بلکه در فاجعه منا شاهد میزان ارادت آل سعود وهابی نسبت به برادران اهل سنت از ایران و حتی از کشورهای عرب‌زبان بودیم!!

ماموستا سرخابی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به جنایت آل سعود در فاجعه منا بیان کرد: هنوز از بلایی که وهابی‌ها در منا بر سر اهل سنت آوردند، زمان زیادی نگذشته است به طوری که در این فاجعه شاهد بودیم عربستان چه جنایت، بی‌احترامی و هتک حرمتی نسبت به حجاج سنی انجام داد و گذشته از آمار بالای کشتگان و زخمی‌های فاجعه منا، هم اکنون نیز شاهد برخورد غیر قابل قبول مسئولان وهابی عربستان در قبال این فاجعه هستیم که با این شرایط چگونه آنها خود را دلسوز جامعه اهل سنت و نگران محدودیت‌های مورد ادعای خود در زمینه تبعیض میان اهل سنت و شیعیان در ایران معرفی می‌کنند.

امام جمعه نقده با بیان اینکه «وهابی‌ها به عنوان عوامل استکبار به دنبال گناه‌کار جلوه‌دادن نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند» تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در برخورد و رفتار با شیعیان و سنی‌ها هیچ گونه تفاوتی قائل نمی‌شود.

وی گفت: عوامل مستکبر و خودفروخته‌ وهابی می‌خواهند نظام جمهوری اسلامی از تمامی دستورات آنها اطاعت کند و از آنجا که موفق به چنین کاری نمی‌شوند به دنبال تخریب چهره ایران هستند.

ماموستا سرخابی افزود: برنامه وهابی‌ها این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی را به هر نحو ممکن گناه‌کار و مخالف اهل سنت و همچنین مخالف پیروان سایر ادیان نشان دهند بنابراین مطرح کردن چنین ادعاهایی از سوی آنان طبیعی بوده و ما انتظار اظهار نظر بهتری را از سوی آنها نداریم.

ماموستا راستی نیز در همین راستا اظهار داشت: وهابیون مزدور آمریکا و استکبار جهانی بوده و به دنبال ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی هستند تا از این طریق ایران را نیز ناامن کنند.

وی با تاکید بر اینکه «وهابیت در ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی به هیچ وجه به نتیجه‌ای نمی‌رسد» ادامه داد: شکر خدا در شرایط بحرانی منطقه ایران تنها نقطه امن است که میان برادران شیعه و سنی اختلاف و تفرقه‌ای وجود ندارد.

شایان ذکر است نظام جمهوری اسلامی ایران نه تنها در داخل کشور میان شیعه و سنی تفاوتی قایل نمی شود بلکه بر طبق رهنمودهای بنیانگذار فقید خود و همچنین منویات رهبر معظم انقلاب همواره بدنبال ایجاد وحدت در امت واحده مسلمین بوده وهمانگونه که در جنگ 33 روزه از حزب الله لبان شیعی حمایت کرد، در جنگ 22 روزه نیز از جریان آزادی‌خواه اهل سنت غزه پشتیبانی کرد و اکنون به همان میزان که جریاناتی چون داعش و فرقه‌های تکفیری وهابی را برای اسلام خطرناک می‌داند، با جریان تشیع انگلیسی و آمریکایی مقابله می‌کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین