عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۴۴۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۱
سیزده عاملی که بر افزایش نرخ تصاعدی پیاده ‌روی در روز اربعین از منظری اجتماعی اثر گذارند، در اثری جدید بررسی شد.
عقیق:«اربعین؛ منظری اجتماعی؛‌ دانسته‌ها و نادانسته‌ها» تدوین مهدی سلیمانیه با هدف ارائه تصویری چندسویه از پدیده پیچیده پیاده‌روی اربعین از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
 
این اثر با تأكید بر لزوم شناخت پدیده اربعین برای مدیران و متولیان امور فرهنگی کشور، آفت عدم بهره‌مندی از این شناخت را مصادره معرفتی این پدیده مهم از سوی محققان غیربومی و ارائه تصویر غیربومی و مؤثر از این پدیده از سوی محققان و نهادهای غربی و شرقی بیان می‌كند.
 
در نوشتار، به سیزده عاملی که احتمالاً بر افزایش نرخ تصاعدی پیاده‌روی در روز اربعین از منظری اجتماعی اثر گذارند، نظیرسابقه تاریخی سنت زیارت عتبات در حافظه جمعی،‌ قرابت فرهنگی ایران و عراق، مناسک فراجسنیتی و فراسنی اربعین، هم افزایی رسانه‌های رسمی و غیرسمی،‌ بازنمایی هویت شیعی،‌ عطش انباشته تاریخی به زیارت عتبات در زمینه شیعی ِ ایرانی و هزینه اقتصادی پایین سفر به عراق اشاره شده است.
 
گفتنی است، اهمیت سیزده عامل افزایش مشاركت‌كنندگان در مراسم اربعین آن است که می‌تواند تحلیل‌کننده این پرسش مهم باشد که چرا برخی دیگر از مناسک دینی، دردهه‌های اخیر، با وجود حمایت‌های رسمی و اداری، با اقبال مطلوبی مواجه نبوده اند. در مقابل، چگونه مناسک دیگری نظیر اعتکاف، زیارت‌ و راهیان نور،‌ در همین بازه زمانی، افزایش چشمگیری از اقبال مخاطبان را نشان می‌دهند.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین