عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲
مدير عامل مؤسسه خورشيد:
حجت‏الاسلام وافي در نشست عاشورا پزوهي گفت: مرثيه خواني يك فن و هنر است كه نياز به آموزش و تلمذ در پاي درس استاد دارد و تصور نشود كه با مطالعات سطحي مي‏توان مرثيه خوان شد.
عقیق:حجت‏ الاسلام مرتضي وافي مدير عامل مؤسسه خانه خورشيد در نشست علمي عاشورا پژوهي با موضوع بايسته‏ هاي منبر در مدرسه علميه فيضيه به سخنراني پرداخت و گفت: در علم لغت مرثيه و رثاء به معناي ذكر فضائل و مصيبت‏هاي فرد از دست رفته آمده است و در طول تاريخ ادبيات مرثيه درباره مصيبت‏هاي وارده بر شهر، قهرمان و يا شخص خاصي انجام مي‏گرفته است.
وي در ادامه افزود: اما امروز مرثيه خواني مختص فرد از دست رفته شده كه خاص آن مرثيه اهل بيت(ع) به ويژه امام حسين(ع) است كه به مرثيه‏هاي مذهبي معروف است و از تاريخ بسيار كهني نير برخوردار است.
وي خاطرنشان كرد: مرثيه خواني يك فن و هنر است و به همين سبب نياز به تحصيل و آموزش و استفاده از استعدادهاي فردي مرثيه خوان دارد و به هيچ وجه تصور نشود كه به صرف مطالعه كتاب درباره امام حسين(ع) مي‏توان مرثيه خواني كرد.
استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: برخي از علما مرثيه را تبديل به ابزاري براي خطابه و بيان آموزه‏هاي اسلامي و معارف الهي كردند كه فعلي بسيار مقدس است از جمله آنها شهيد مطهري را مي‏شود نام برد كه با بيان ساده و آشنا از آموزه‏هاي اسلام سيره و زندگي اهل بيت(ع) را تشريح مي‏كرد.
وي ابراز داشت: مرثيه خواني مرسوم در مراسم مذهبي به چهار شيوه و روش انجام مي‏گيرد، روش اول و غالبي آن است كه ابتدا سخنران به بيان مطالب خود مي‏پردازد و در آخر چند دقيقه‏اي نيز به مرثيه خواني و مصيبت خواني مي‏پردازد.
وي ادامه داد: روش و شيوه دوم گريز زدن است به اين بيان كه سخنران مطالب خود را طوري تنظيم مي‏كند كه مثال بارز آن در واقعه عاشورا باشد و با همين مثال شروع به خواندن مرثيه مي‏كند.
حجت‏ الاسلام وافي تصريح كرد: روش سوم اين است كه مرثيه و خطابه ممزوج همديگر جلو مي‏روند و دائما مخاطب در طول سخنراني خود را با سبك رفتاري اهل بيت(ع) قياس مي‏كند و الگو مي‏پذيرد و در روش چهارم نيز كه مختص مناسبات خاص مانند شب عاشورا و يا شب شهادت حضرت زهرا(س) و مانند اينها است مرثيه خوان به خاطر منقلب بودن مخاطبان نياز به مقدمه چيني مرسوم را ندارد بلكه بايد هنرمندي ديگري را از خود نشان دهد.
وي اظهار داشت: محتوا و مطالب در حال بيان در منبر و هنگام خطابه بايد طوري باشد كه از آموزه‏هاي صرف اسلامي استفاده و جمع آوري شده باشد و با هدف رفع آسيب‏هاي اجتماعي و پرورش فرهنگ اسلامي باشد.
مدير عامل مؤسسه خورشيد در پايان خاطرنشان كرد: مهم‏ترين مسأله نيز اين است استفاده از منابع معتبر و روايات صحيح و مقبول و آيات قرآن همراه با نگاه به تفاسير آنها از مهم‏ترين مسائل است.


منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین