عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
یکی از مراجع تقلید بر لزوم بهره‌مندی از فرصت عزاداری تأکید کرد و گفت: نگذاریم آسیبی به فرهنگ عاشورا برسد، بلکه روز به روز بر عظمت آن بیافزاییم.
عقیق:آیت الله ناصر مکارم شیرازی شامگاه دوشنبه در سوگواره شعر عاشورایی که در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، ماه محرم را ماه عظمت قیام امام حسین(ع)، پیروزی خون بر شمشیر، عظمت اهل بیت، شهامت، شجاعت، حماسه‌ها و پیروزی‌ها و افتخار‌ها یاد کرد. 

وی از مداحان به عنوان بلبلان باغ حسینی و خادمان واقعی عاشورای حسینی یاد کرد و گفت: محرم و عاشورا و عزای امام حسین(ع) ظرفیت بسیار بالایی دارد که برای همه مسائل اجتماعی، سیاسی و... می‌شود از این ظرفیت استفاده کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه عزای امام حسین(ع) هر سال گسترده‌تر و پرشور‌تر برگزار می‌شود، گفت: راهپیمایی اربعین سال گذشته به عنوان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی جهان، ولوله‌ای در تاریخ انداخت.

وی افزود: باید از حادثه کربلا و عاشورا استفاده کرد و نگذاریم آسیبی به این فرهنگ برسد بلکه روز به روز بر عظمت آن بیفزاییم. 

۴ ویژگی مداحان با هدف
این مرجع تقلید تأکید کرد: قرآن کریم بعد از آنکه از شاعران بی‌هدف و آلوده مذمت می‌کند، سراغ شاعران باهدف می‌رود و چهار ویژگی برای آنها مطرح می‌کند که اگر این ویژگی‌ها برای همه مداحان باشد کافی است.

استاد برجسته حوزه علمیه در تفسیر سوره ۲۲۷ سوره شعرا گفت: شاعرانی که بی‌هدف بودند افراد گمراه دنبال آنها بودند ولی شاعرانی هستند که اول، ایمان خالص به خدا و مقدسات دارند.
دوم اینکه عمل آن‌ها هم صالح است، یعنی آنچه که می‌گویند خودشان رعایت می‌کنند سپس مردم را دعوت می‌کنند. سوم اینکه همیشه به یاد خدا هستند و در هر حادثه‌ای که پیش می‌آید اول یاد خدا می‌کنند و بعد دنبال تصمیم گیری و برنامه هستند. چهارم، اگر ظلمی به آن‌ها بشود به پا می‌خیزند و با اشعار نابشان با ظالم می‌ستیزند و تشکیلات ظالم را در هم می‌کوبند، یعنی اشعارشان در مسیر مبارزه با ظلم و ستم است.

آیت الله مکارم شیرازی خطاب به مداحان و شاعران آئینی گفت: خداوند توفیقی به شما داده و قدر این توفیق را بشناسید. خدمت در درگاه امام حسین(ع) نعمت بزرگی است و چیزی به ارزش این خدمت پیدا نمی‌شود بنابراین بکوشید از این برنامه استفاده کنید و کاری کنید که امام حسین (ع) و امام زمان (عج) از شما راضی باشند. 

این مرجع تقلید با اشاره به آسیب‌هایی که در مراسم عزاداری حسینی وجود دارد خواستار تلاش جدی برای حذف آسیب‌ها از مجالس حسینی شد و تأکید کرد: ضرب المثل معروفی هست که می‌گویند در کنار کوه‌های بلند دره‌های خطرناکی است. اگر کسی در کنار کوه بلند عزاداری امام حسین(ع) آسیبی وارد کند خطرش خیلی زیاد است.

وی ادامه داد: افرادی بودند که قدر این موقعیت را نشناختند و آسیب‌های فراوانی به این فرهنگ وارد کردند. 

۷ وظیفه مداحان و شاعران آئینی
آیت الله مکارم شیرازی به بیان توصیه‌هایی خطاب به مداحان و شاعران آئینی پرداخت و تأکید کرد: اولین نکته‌ای که مداحان و شاعران آئینی باید در نظر داشته باشند جلب رضای خداوند قبل از جلب رضای مخلوق است. 

این مرجع تقلید بر لزوم ارائه آموزش‌های مورد نیاز به مداحان و شاعران آئینی تأکید کرد و افزود: کسی که بدون آموزش کاری را انجام دهد خرابکاری آن بیش از آواربرداری است. امروز روزی است که مداحان و شاعران آئینی باید آموزش ببینند و نسبت به تبیین اهداف حسین(ع)، احکام اسلام و رفع آسیب‌های عزاداری تلاش کنند. 

وی با بیان اینکه اشعار باید روح حماسی داشته باشد، تصریح کرد: الان زمانی است که باید حماسه را در جوانان زنده کنیم که در این صورت می‌توانیم در برابر دشمنان بایستیم. اشعاری که بوی ضعف و ذلت و ناتوانی و شکست می‌دهد را کنار بگذارید.

به اعتقاد آیت الله مکارم شیرازی، خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه به روح حماسی اشعار بیشتر از گذشته شده است. 

وی از اشعار محتشم به عنوان اشعار معروف یاد کرد و گفت: در این اشعار روح حماسی وجود ندارد ولی اخیرا شعرهایی سروده می‌شود که روح حماسی در آن موج می‌زند.

این مرجع تقلید بر لزوم پرهیز از غلو و افراط تأکید کرد و یادآور شد: کسانی که افراط و تفریط می‌کنند از اسلام خارج هستند.

مبادا مجالس حسینی آلوده به مباحث جناحی شود 
وی خطاب به مداحان و شاعران آئینی گفت: مبادا مجالس حسینی آلوده به مباحث سیاسی جناحی شود. مسائل انقلاب و نظام باید در اشعار موج بزند اما این طور نباشد که به طرفداری از یک جناح، مجالس را آلوده کنیم.

پرهیز از توهین به مقدسات دیگران، ششمین توصیه آیت الله مکارم شیرازی بود و در این زمینه اظهار داشت: الان دشمنان اسلام خودشان را پیروز می‌دانند که آتش را در کشورهای اسلامی روشن کردند و مسلمانان را به جان همدیگر انداختند. بنابراین ما باید بیدار و هوشیار باشیم و سعی کنیم در تقویت وحدت امت اسلامی بکوشیم.

این مرجع تقلید افزود: ما در کنکره مقابله با خطر تکفیری‌ها توانستیم مفتی‌های بزرگ ۸۰ کشور را به اینجا دعوت کنیم و این‌ها با روحیه دیگری به کشورشان برگشتند و الان دبیرخانه‌ای ایجاد کردیم که ارتباطی با علمای جهان اسلام برقرار شود تا وحدت بین امت اسلام را تقویت کنیم. 

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ما در زمانی هستیم که پایه‌های اخلاق اسلامی بسیار متزلزل شده است، دلیل آن را وجود ماهواره‌ها و برنامه‌های اینترنتی و رسانه‌های آلوده دانست که تمام هدفشان تخریب پایه‌های اخلاقی است.

وی افزایش طلاق و کاهش ازدواج را رهاورد رسانه‌های مبتذل دانست و گفت: شما مداحان هم می‌توانید اشعار اخلاقی بخوانید و بسرائید و هم مردم را به رعایت اخلاق اسلامی توصیه کنید.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین