عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۳۴۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
رئیس شورای هیئات‌ مذهبی کشور:
رئیس شورای هیئات‌ مذهبی کشور گفت: هیئات‌ مذهبی اهرمی برای سوق دادن مردم به معارف دین و استفاده صحیح از یک عزاداری در مقابل شبهات وهابیت، داعشی‌ها، تکفیری‌ها و سعودی‌هاست.
عقیق:حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند بیان کرد: هیئت یک درمانگاه است و مردمی که مشکلاتی دارند در عزاخانه امام حسین(ع) درد دل‌ها را بیان و خود را آرام می‌کنند.
وی افزود: علامه جعفری می‌گوید: کشتی نجات آدمیان نیاز به اقیانوس و دریا ندارد و بر روی یک قطره اشکی که برای امام حسین(ع) ریخته می‌شود حرکت می‌کند و همین سخن جایگاه اشک ریختن و عزاداری برای این امام همام است.
رئیس شورای هیئات‌ مذهبی کشور با اشاره به این‌که «باید استفاده بهینه را از این فرصت‌ها بکنیم و فرصت‌سوزی نداشته باشیم» عنوان کرد: برای برگزاری یک همایش در کشورهای دیگر هزینه‌های آن‌چنانی انجام می‌شود تا حدود 600 نفر را گرد هم آورند ولی در عزاداری محرم جمع کثیری از افراد بدون فراخوان دور هم جمع می‌شوند و به عزاداری می‌پردازند.
دریکوند تصریح کرد: محور و ترازی که مورد نظر اهل‌بیت عصمت و طهارت برای یک هیئت است، این است که با قرآن آغاز شود، معارف و احکام دین و مقتل امام حسین(ع) گفته شود و در پایان به‌وسیله ذاکران امام حسین(ع) روضه‌خوانی و مداحی انجام شود.
وی با اشاره به این‌که «آسیب‌های زیادی در زمینه عزاداری امام حسین(ع) وجود دارد» گفت: از آسیب‌هایی که وارد بر عزاداری ما شده شبهاتی است که وهابیت از روی غرض‌ورزی برای امام حسین(ع) در ذهن جوانان به‌وجود آورده است و ما باید پاسخگو باشیم.
رئیس شورای هیئات‌ مذهبی کشور با بیان این‌که «روضه‌ها، نوحه‌ها و مقاتل باید در شأن ائمه باشد» افزود: گاهی در برخی از مداحی‌ها الفاظ زشت و بدی به ائمه نسبت داده می‌شود و در پیش و پس نام آن‌ها برای نشان دادن ابراز علاقه الفاظ ناشایستی به‌کار می‌برند که باید از این کارها دست کشیده شود.
وی گفت: در این‌گونه مراسم باید صفت‌ها و کلمات در شأن ائمه‌اطهار باشد چرا که مکتب امام حسین(ع) انسان‌ساز است و ما باید به‌دنبال والا کردن شخصیت ائمه همان‌طور که در شأن آن‌ها است، باشیم.
دریکوند اضافه کرد: اغراض کرداری نیز از آسیب‌های این عزاداری است و از جمله آن‌ها استفاده بیش از حد از وسائل، امکانات و عزاداری کردن تا پاسی از شب است که برای مردم مشکل به‌وجود می‌آورد و متعارف با جلسات امام حسین(ع) نیست. چند سالی است این مشکلات وجود دارد و رفتار نادرستی که در برخی از هیئت‌ها انجام می‌شود در راستای خواسته امام حسین(ع) و ائمه اطهار نیست.
رئیس شورای هیئات‌ مذهبی کشور گفت: در حال حاضر 91 هزار هیئت مذهبی در کشور ثبت شده در قالب سینه‌زنی و زنجیرزنی فعالیت دارند. 85 هزار مداح شناسنامه‌دار نیز در کشور وجود دارد.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین