عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
آیت الله سبحانی در همایش مبلغان محرم
حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که مبلغان در منابر خود به قرآن و حدیث تکیه بیشتری نمایند گفتند: اگر مبلغین فقط به مسائل سیاسی بپردازند شایسته منبر نیست؛ اگرچه اثری فوری داشته باشد اما اثر دائمی ندارد در حالی که باید استخوان بندی منبر قرآن و حدیث باشد.
عقیق:این مرجع تقلید، طی سخنانی در گردهمایی بزرگ تبلیغی ماه محرم که با حضور گسترده مبلغان و به همت چهار نهاد تبلیغی حوزوی در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این گردهمایی اظهار داشتند: در دنیا دو نوع مصلح داریم؛ یک نوع آنهایی هستند که جنبه بشری داشته و از سوی خدا اعزام نشده اند، ولی نیت سالمی دارند و می خواهند جامعه را اصلاح کنند، مثل سقراط که می خواست جامعه را با افکار بلند خود به صلاح و فلاح برساند، کما این که در حال حاضر هم در جامعه ما کسانی هستند که در همین خط حرکت می کنند و افکار و اندیشه های ناصحانه خود را بیان می دارند

ایشان افزودند: در مقابل این ها مصلحانی داریم که خودشان را به خدا منتسب می کنند و در حقیقت در درجه اول انبیا هستند، البته هر دو گروه خیرخواه و ناصح هستند، اما در بیان تفاوت باید گفت گروه اول ممکن است خطا کند، اما گروه دوم چون از وحی سرچشمه می گیرد معصوم بوده و خطاکار نیست.

حضرت آیت الله سبحانی یادآور شدند: مصلحان گروه اول غالباً فلاسفه بوده اند که انگیزه ای برای تبلیغ در این ها نیست و صرفاً با کتاب یا مقاله و شاگردان خود علم خود را در اختیار نوع بشر می گذارند و ماموریت تبلیغی ندارند، لذا برنامه شان کوتاه  مدت است؛ حال آن که انبیاء از جانب خدا مامور به تبلیغ و هدایت مردم هستند و حتی با جان و مال خود در این راه تلاش می کنند.

ایشان همچنین با اشاره به تاکید و اهتمام ویژه رسول الله(ص) به مساله تبلیغ و اعزام مبلغ گفتند: حضرت در مناسبت ها و زمان های مختلف مبلغان زیادی به اقصی نقاط می فرستادند و این نشان می دهد تا چه حد به مساله تبلیغ و اعزام مبلغ اهتمام داشتند. در زمان امام صادق(ع) که امکانات بهتری داشتند حضرت مبلغ اعزام می کردند.

معظم له اضافه کردند: ائمه اطهار(ع) تاکید خاصی برای تبلیغ ویژه جوانان داشتند، چون آمادگی آن ها برای پذیرش را بیشتر می دانستند، در هر صورت باید توجه داشت اعزام مبلغ از زمان پیامبر (ص)، دوران امام صادق(ع) و امام رضا(ع) وجود داشته است

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشتند: مبلغان باید بدانند سربازان رسول خدا(ص) و امیرمومنان (ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) هستند و بقای اسلام به تداوم تبلیغ است، آن هم درماه محرم که بسیار موثر و ارزشمند می باشد.

ایشان با اشاره به این که در آستانه محرم قرار داریم، گفتند ؛ محرم همان ماهی است که به گفته امام (ره) ماه پیروزی خون بر شمشیر و ضامن حیات اسلام است.

معظم له در ادامه بار دیگر بر اهمیت مساله تبلیغ تاکید کرده و افزودند: در درجه بعد از انبیا، مبلغین در جایگاه مهم قرار می گیرند که باید در منابر به مسایل توحیدی و قرآنی عنایت ویژه داشته باشند.

ایشان تصریح کردند: اگر فقط به مسایل سیاسی بپردازیم منبر ما اثر فوری دارد اما اثر دایم ندارد در حالی که باید استخوان بندی منبر را قرآن و حدیث تشکیل دهد، بعد از آن به عنوان ضرورت و نمک مجلس یک مساله سیاسی هم بیان شود.

ایشان افزودند: ما باید کوشش کنیم که سوره های قرآن را حفظ کنیم و از آن بهره ببریم که بر تحول و هدایت مردم بسیار تاثیرگذار بوده و حقیقتاً اگر از منبر بیرون آمدیم گفتار ما باعث تحول مردم شده و گناهکار توبه کرده و پاک شود.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه دادند: مساله بعد تقوا و خداترسی مبلغان است و این که از گفتن کلمه حق واهمه نداشته و تنها بر خدا توکل داشته باشند؛ این را هم باید بدانند که منبر جایگاه الهی بوده و نباید برای مسائل دنیوی باشد بلکه اساساً باید هدف و غرض الهی مطرح باشد.

ایشان افزودند: آگاهی به شرایط زمان و اطلاع از دنیا مساله بسیار مهمی است چرا که ما باید بدانیم چه حرف هایی علیه ما در دنیا می زنند و این که چه مسایلی امروز در دنیا مطرح است، لذا اگر آگاهی داشته باشیم قطعاً بهتر می توانیم پاسخگوی نیازها و شبهات باشیم.

 این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروز دو مکتب تشیع را تهدید می کنند و شما مبلغان به عنوان سنگربانان دین و شریعت باید برای مقابله با آن ها برنامه داشته باشید، گفتند: 

اول مساله ، وهابیت است که سرچشمه همین خونریزی ها در منطقه ما به شمار می رود و القاعده و بوکوحرام و داعش در حقیقت زاییده همین وهابیون تکفیری هستند.

ایشان افزودند: وهابیت ظاهرا با همه مسلمین درگیر است اما کانون هدفش شیعه می باشد لذا مشاهده می کنیم که کانون درگیری هایشان هم علیه تشیع است.

معظم له خاطرنشان کردند: آن چه مهم و ضروری است این که منطق وهابیت را باید بیاموزیم و حلقاتی تشکیل داده و جوانان را با منطق این ها آشنا کرده و به شبهات با زبان منطق و استدلال پاسخ دهیم.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشتند: مکتب دوم که ما را تهدید می کند ، عرفان های کاذب است که می خواهند ما را از خدا  پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دور کرده و راهی را نشان دهند که در هند و غیره رفته اند.

ایشان گفتند: در این خصوص نیز بی شک جوانان امروزه عرفان و سلوک می خواهند که باید غذای کامل و سالم در اختیار آن ها بگذاریم و ما اگر بتوانیم خطبه همام امام علی(ع) را بفهمیم و یاد دهیم این بالاترین سلوک است ، چرا که این خطبه بهترین دوای این جوان هاست و همین طور صحیفه سجادیه که یک دنیا معنا و اعتبار دارد.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین