عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
توصیه آیت‌ های الله مکارم‌شیرازی به هیئت ها و مداحان در آستانه ماه محرم
از اموری که سبب وهن است نباید در مراسم ماه محرم انجام شود و از انجام مسائلی که بوی ذلت می‌دهد باید خودداری شود و باید سعی کنیم مسائلی که در خور مقام شهدای کربلا است بیان شود.
عقیق:آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در جلسه خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به تعطیلی دروس حوزه‌ علمیه، اظهار کرد: از هفته آینده دروس تعطیل خواهد بود.

وی با اشاره به سخنی از امام صادق(ع) که از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده‌اند، گفت: از همه بخشنده‌تر خداوند است و هر چه انسان‌ها دارند از پروردگار است که قدر برخی از این نعمت‌ها را نمی‌دانیم.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) پس از خداوند بخشنده‌ترین فرد عالم است، گفت: دین اسلام بهترین نعمتی است که خداوند به انسان‌ها عطا کرده است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: پس از پیامبراکرم (ص)، بخشنده‌ترین فرد کسی است که علمی را یاد بگیرد و آن علم را در اجتماع ترویج و نشر دهد.

وی با اشاره به اینکه ترویج دین اسلام توسط طلاب افتخار بزرگی است، گفت: طلاب در زمینه تبلیغ دین در ماه محرم فعالیت گسترده داشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در ماه محرم مراسم‌های مختلفی برای زنده نگه داشتن اسلام و فرهنگ عاشورایی برگزار می‌شود که باید از این مراسم استفاده حداکثری را داشت.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه هر فردی در ماه محرم و در مراسم‌ها وظیفه خاص خود را برعهده دارد، گفت: خطبا باید در این مراسم‌ها ریشه‌های تاریخی عاشورا و فرهنگ عاشورایی را بیان کنند.

وی بیان کرد: وظایف مردم در حفظ آثار عاشورایی باید بیان شود زیرا آثار میراثی است که برای مردم باقی مانده است و باید این میراث نگهداری شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه مجالس و مراسم‌های محرم باید به صورت سنتی اداره شود، گفت: از اموری که سبب وهن است نباید در مراسم ماه محرم انجام شود و از انجام مسائلی که بوی ذلت می‌دهد باید خودداری شود و باید سعی کنیم مسائلی که در خور مقام شهدای کربلا است بیان شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تاکید کرد: باید از فرصت ماه محرم برای بیان حقایق اسلام استفاده کنیم و خطبا باید مسائل اخلاقی و اعتقادی و شبهات موجود را در مراسم‌های محرم بیان کنند تا جلوی انحرافات گرفته شود تا جوانان جذب اسلام شوند.

وی با اشاره به اینکه جوانان هدف بمباران دشمنان هستند، گفت: در مجالس ماه محرم به مسائل سیاسی و جناحی نباید پرداخته شود و نباید بازیچه دست برخی از افراد شد زیرا که امروز در آستانه انتخابات هستیم و برخی سعی می‌کنند از این فرصت در راستای اهدافشان استفاده کنند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: مداحان باید اشعار حماسی را در مراسم ماه محرم قرائت کنند و روح حماسه را در جامعه زنده نگه دارند زیرا که امروز نیاز به روحیه حماسی در جامعه داریم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه مسائل ضعیف توسط مداحان نباید بیان شود، اظهار کرد: اشعاری که با روحیه ائمه اطهار (ع) همخوانی ندارد بیان نشود زیرا که ائمه اطهار (ع) دارای ارزش و جایگاه بالایی هستند.

وی افزود: از آهنگ‌ها و خوانندگی مبتذل مداحان باید دوری کنند و سعی کنند جوانان را جذب اسلام کنند و در این میان احکام اسلام و اخلاق و منش ائمه اطهار (ع) را بیان کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه داستان عاشورا و حادثه عاشورا برای زنده نگه داشتن اسلام رخ داد، گفت: امام حسین (ع) و یارانش در راستای احیا و زنده نگه داشتن اسلام شهید شدند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: در برخی مواقع شاهد این هستیم که برخی مسائل سیاسی وارد مجالس و مراسم‌ها می‌شود، ورود برخی مسائل چپ و راست در مجالس محرم درست نیست.

وی با اشاره به اینکه مردم و بانیان مجالس باید مدیریت سنتی را در ماه محرم مورد توجه قرار دهند، گفت: از تجمل‌گرایی دوری کرده و به ساده زیستی روی بیاورند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از نیروی جوان که دشمنان دل به فساد آنان بسته‌اند استفاده و نیروی جوان را حفظ کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه مداحان و خطبای وظیفه شناس در مجالس دعوت شوند، گفت: برخی می‌گویند فلان مداحان و خطبا سبب جذب و حضور حداکثری مردم می‌شوند از همین رو آنان را دعوت کنیم که این سخن اشتباه است.

وی بیان کرد: در معابر و خیابان‌ها از ذبح و قربانی گوسفند خودداری شود زیرا که مشکل شرعی دارد و خیابان‌ها نیز آلوده می‌شود از همین رو پس از ذبح و قربانی گوسفند در معابر خون گوسفند شسته شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه در عزدارای‌ها از برهنه کردن بدن باید پرهیز شود، گفت: در شرایط فعلی برخی از دشمنان به این امر توجه دارند، برهنه کردن بدن امر واجبی نیست از همین رو عزاداران به این امر توجه داشته باشند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تاکید کرد: با صراحت اعلام می‌کنم که قمه‌زن‌ها عاشق امام حسین (ع) هستند اما این عمل در شرایط فعلی به مکتب اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) ضربه می‌زند، دشمنان از قمه‌زنی سوء استفاده کرده و در مسیر ضربه زدن به اسلام از آنها استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم در مراکز انتقال خون در ماه محرم و صفر حضور داشته باشند، گفت: اهدای خون سبب نجات دادن زندگی بیماران می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین