عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
بنا به روایات رسیده از ائمه اطهار (علیه السلام) یکی از راههای بر طرف شدن گرفتاری ها، بی شک توسل به خداوند متعال و آن نیز از راه نمازهایی می باشد که از سوی این بزرگواران به یادگار مانده است.
عقیق:بی شک خواندن نماز های مستحبی و بر آورده شدن حاجات و رفع گرفتاری های دنیوی دارای تاریخچه ای طولانی می باشد؛‌ به نحوی که دسته ای از این نماز ها برای رفع بیماری ها از سوی ائمه اطهار (علیه السلام) سفارش شده است، بی شک اگر با خلوص نیت بجا آورده شود، آثار بسیاری را به همراه دارد.

رفع تب
در این باره محمد بن ابی الحسن الصفار نقل کرده است که به خدمت حضرت صادق (علیه السلام) رسیدم و حال آن که تب داشتم، حضرت از من احوال پرسیده، فرمودند: چه شده است که من تو را ضعیف می بینیم؟ عرض کردم: قربانت گردم تب شدید دارم.
حضرت فرمودند: هرگاه یکی از شماها تبدار شد، به تنهایی داخل خانه شود و دو رکعت نماز بخواند و سمت راست صورت خود را بر زمین بگذارد و ده بار بگوید: یا فاطمه بِنتَ مُحَمَد اَستَشفِعُ بِکَ اِلی الله فیما نَزَلَ بی؛ ای فاطمه دختر محمد (صلی الله علیه و آله) از این عارضه تو را نزد خدا شفیع قرار می دهم و از تو شفاعت می جویم.
پس ان شاءالله شفا خواهید یافت.

رفع بیماری چشم
از داود بن عبد الرحمن نقل است که یونس گفت بین دو چشمم سفیدی پدیدار شده بود.
به خدمت حضرت صادق (علیه السلام) رسیدم و از این پیشامد گفتم. حضرت فرمودند: خود را پاکیزه کن و دو رکعت نماز بخوان و بگو: یا اللهُ یا رَحمُنَ یا رَحیم یا سَمیعُ الدَعواتِ یا مُعطی الخَیراتِ اَعطِنی خَیرَ الدُنیا وَ خَیر الاخِرهِ وَقِنی شَرَ الدُنیا وَ شَرَ الاخِرَه وَ اذهَب عَنی ما اَجِدُ فَقَد غاظَنی الاَمرُ وَ احزَنَنی.
یونس گفت آنچه که حضرت فرمود انجام دادم و خدا دردم را از بین برد.

درد سینه
در این باره نقل شده است که فرد بیمار می بایست چهار رکعت، در هر رکعت حمد یک بار و در رکعت اول سوره انشراح یک بار و در رکعت دوم سوره توحید سه بار و در رکعت سوم سوره والضحی یک بار و در رکعت چهارم آیه: یَعلَمُ خائنَهَ الاَعیُن وَ ما تُخفِی الصُدُور (سوره مومن: آیه 19) را بخواند.

 دردسر
در این باره نقل شده است که فرد بیمار می بایست دو رکعت نماز بخواند، در هر رکعت حمد یک بار و توحید سه مرتبه و این آیه: قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْباً وَلَمْ أَكُن بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيّاً ( سوره مریم، آیه 4) را بخواند.

لقوه
در این باره نقل شده است که فرد بیمار می بایست دو رکعت نماز بخواند و دست بر صورت بنه و پیغمبر (صلی الله علیه و آله) را نزد خدا شفیع ببر و بگو: بِاسمِ اللهِ اُحَرِج عَلَیکَ یا وَجَعَ مِن عَینِ الانس اَو مِن عَینِ الجِن اُحَرِج عَلَیک یا وَجَعَ بِالَذی اَتَخَذَ اِبراهیمَ خَلیلا وَ کَلَم موسی تَکلیما وَ خَلَقَ عیسی مِن روحِ القُدُس لِما هَداتِ وَ طفِئتِ کَما طفِئت نارَ اِبراهیمَ بِاذنِ الله. و این آیه را سه بار میخواند.

نماز برای شفاء از هر بیماری
در این باره نقل شده است که فرد بیمار می بایست سه روز را روزه بدارد و در روز سوم نزدیک ظهر غسل کند و به درگاه حق برود،‌ خرقه ای نظیف با خود بردار و چهار رکعت نماز بخواند و هر چه خواهد از قرآن در آن قرائت کند و تا میتواند شکسته دل باشد و پس از نماز لباس خود را درآورد ‌و خرقه را بپوشد، و گونه راست را بر زمین بگذارد و بگوید:
یا واحِدُ یا ماجِدُ یا کریمُ یا حَنانُ یا قَریبُ، یا مُجیبُ یا اَرحمُ الراحِمین صَلِ عَلی مُحَمد وَ آله وَ اکشِف ما بی مِن ضُرِ وَ مُعِزه وَ البَسنِی العافِیه فِی الدُنیا وَ الاخِرَهِ وَ امنُن عَلَیَ بِتَمامِ النِعمَه وَ اَذهِب ما بی فَاِنَهُ قَد آذانی وَ غَمِنی.
البته می باید اشاره داشت که در این راستا امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: این دعا به تو سودی ندهد تا یقین به اثر آن پیدا کنی که در این موقع شفاء خواهی یافت و بر این دعا مداومت کن، که خدا شفایت بخشد.


پی نوشت ها:
1ـ طبرسی، مکارم الاخلاق: 395-397.
2ـ مجلسی بحار الانوار، ج 95: 78.
3ـ عزیزی، نماز های مستحبی: 146.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین