عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
در فاجعه منا مأموران سعودی با لگد، حجاج زنده را از مرده تشخیص می دادند و در بیمارستان نیز با آزار مجروحان ایرانی، عقده گشایی می کردند.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم مدرسی یزدی، از شاهدان عینی فاجعه منا در ایام حج امسال، درباره ابعاد این فاجعه دردناک و مصیبت بار، گفت: گرچه فاجعه منا ابتدای آن عمدی نبود، اما استمرار آن یک حادثه و فاجعه کاملا عمدی بود. ایرانی ها در جمرات از سه مسیر تردد می کردند که یک مسیر آن سایه بود و در آن ازدحام جمعیت بیشتر بود و منتهی می شد به طبقات فوقانی که ایرانیان از آن کمتر استفاده می کردند، یک مسیر هم مسیر عریض است در حد 15متر که به طرف جمرات است که به آن سوق العرب می گویند و یک خیابان هم با عرض کمتر نیز وجود دارد.

تولیت مدرسه علمیه «مصلی» یزد در ادامه افزود: متاسفانه در حج امسال مسیر عریض سوق العرب ازدحام زیادی بود که یکی از علل این ازدحام جمعیت عدم جمع آوری زباله های زیادی که در این مسیر وجود داشت که همین از عرض این مسیر کاسته بود. در نزدیک رمی جمرات بودیم که راه بر حجاج بسته شد و جمعیت فشرده و در این شرایط آفتاب سوزان و هوای گرم مزید بر علت شد و توان را از حجاج گرفت و 3 ساعت معطلی و ازدحام جمعیت باعث بدحالی حجاج شد.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد تاکید کرد: با تشدید شرایط اسفناک در این مسیر و غلبه عطش و تشنگی، نهایتا جمع زیادی از حجاج جان خود را از دست دادند

وی یادآور شد: امسال خلوت ترین سال در حج بود، چرا که معمولا هرساله سه میلیون نفر در حج شرکت می کنند، اما امسال کمتر از  2 میلیون نفر به حج آمده بودندجت الاسلام والمسلمین سید کاظم مدرسی یزدی.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی یزدی تصریح کرد: ایرانیان از همان زمان ورود به عربستان با وجود مأموران سعودی احساس امنیت نداشتند و با بازرسی سخت و خلاف قاعده روبه رو بودند و در مدینه نیز نیروهای نظامی عربستان برای زائران موانع متعددی را ایجاد کرده بودند. در منا و عرفات نیروهای نظامی جوان و کم تجربه را بکار گرفته بودند که در مدینه این طور نبود. مأموران سعودی تنها بطری های آب را باز کرده و آب را به صورت مردم می پاشیدند و اگر کسی در این میان از آن ها تقاضای نوشیدن آب داشت، جواب آن ها تنها یک کلمه بود «ممنوع».

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد در ادامه با تاکید بر این که خشونت جزء ذات سعودی ها است، گفت: سعودی ها چنان جو پلیسی را در ایام حج ایجاد کرده بودند که ملت ها با یکدیگر توان تماس و مراوده ای نداشته باشند

تولیت مدرسه علمیه «مصلی» یزد به رفتارهای غیرانسانی ماموران سعودی با حجاج اشاره کرد و یادآور شد: در فاجعه منا مأموران سعودی با لگد، حجاج زنده را از مرده تشخیص می دادند و در بیمارستان نیز با آزار مجروحان ایرانی عقده گشایی می کردند.

وی با بیان اینکه ابعاد گوناگون این حادثه باید مورد بررسی قرار گیرد، ابراز داشت: این فاجعه ابتدا باید از لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار گیرد و ابعاد سیاسی این موضوع به خوبی تشریح شود، از لحاظ فضای هنری نیز باید این فاجعه مورد توجه قرار گیرد، زیرا خود حج و این فاجعه را نباید صرفا عبادی دانست

حجت الاسلام و المسلمین مدرسی یزدی ادامه داد: یکی از بزرگترین خسارت هایی که عربستان با این جریان به اسلام زد، القاء خشونت طلبی مسلمانان و عدم امکان برنامه ریزی مسلمانان برای مدیریت جمعیت دو میلیونی است.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در تهدید عربستان، تاکید کرد: اقتدار باید از جانب جمهوری اسلامی ایران کاملا مشهود باشد و رهبر معظم انقلاب در راستای بینش عمیق خود اقتدار نظام را به رخ جهانیان کشاندند و همین موضوع تأثیر محسوسی بر مواضع طرف سعودی داشت.

استاد حوزه علمیه یزد در ادامه با بیان این که جان مسلمانان و ایرانیان باید حفظ شود، تصریح کرد: عزت ایرانی نباید در هیچ جای جهان مورد خدشه قرار گیرد و دولت باید اقتدار و صلابت ایران را به رخ کشورهای دیگر بکشاند، تا امنیت روانی، جانی و اخلاقی مردم در خارج از کشور تامین شود.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد در پایان تاکید کرد: با وجود موذی گری های متعدد سعودی ها، انتظار مردم برای برخورد قاطع  دولت در این خصوص انتظار به حقی است.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین