عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۲۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
كسي كه حسين بن علي عليه السلام را در روز عرفه زيارت كند، خداي عزوجل براي او يك ميليون حج با قائم آل محمد (عج)، يك ميليون عمره با رسول خدا (ص)، آزاد كردن يك ميليون برده براي او مي نويسد و مي فرمايد: بنده صديق من به وعده ام اطمينان كرد.
عقیق:اگر كسي بتواند در روز عرفه، خود را به عرفات يا به كربلا برساند، بهترين مكان ها را براي دعا انتخاب كرده است و گويا اين روز مختص به دعاست بنابراين لازم است مراقبت با تمام توان خود را براي اين روز بزرگ آماده نموده و مهم ترين كار در اين جهت به دست آوردن شرايط استجابت دعاست. اهميت دعا در اين روز به اندازه اي است كه روزه اين روز را براي كسي كه روزه باعث ضعف او هنگام دعا مي شود، ممنوع كرده اند با اين كه در روايات صحيح آمده است كه روزه آن كفاره نود سال است. گفتيم بهتر است روز عرفه در عرفات يا كربلا دعا كند، به اين جهت كه توقف در عرفات در اين روز از اعمال حج بوده و روايات زيادي درباره پاداش زيارت امام حسين عليه السلام در روز عرفه وارد شده است. مثلا در روايت صدوق از امام صادق عليه السلام آمده است: "خداوند متعال قبل از اهل عرفات براي زائرين قبر حسين عليه السلام جلوه كرده، نيازهاي آنان را برآورده، گناهان شان را بخشيده و آنان را به خواسته هايشان مي رساند. آن گاه نزد اهل عرفات آمده و با آنان نيز اين گونه رفتار مي كند. نيز از آن حضرت عليه السلام روايت شده است: كسي كه حسين بن علي عليه السلام را در روز عرفه زيارت كند، خداي عزوجل براي او يك ميليون حج با قائم آل محمد (عج)، يك ميليون عمره با رسول خدا (ص)، آزاد كردن يك ميليون برده براي او مي نويسد و مي فرمايد: بنده صديق من به وعده ام اطمينان كرد."
آنچه در ادامه مي آيد گزيده هايي از توصيه هاي عارف بالله آيت الله حاج ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي براي بهره مندي از فيوضات شب و روز عرفه است.
درباره شب عرفه روايت شده است كه دعاي خير در آن مستجاب است و كسي كه در آن به فرمانبرداري خداي متعال مشغول شود، پاداش صد و هفتاد سال را دارد. شب عرفه شب مناجات بوده و كسي كه در آن شب توبه كند خداوند او را مي بخشد و مستحب است در آن دعايي كه اول آن "اللهم يا شاهد كل نجوي" است، خوانده شود.
از مضامين اين مناجات گرانقدر غافل نشويد. اگر اهلش باشيد علومي در ان وجود دارد كه سزاوار است مسلمان تمام عمرش را صرف تحصيل آن نمايد. با زنده دلي و حضور قلب با آن دعا كن، نه با غفلت.
پس درباره اسماء، صفات و كارهاي خداوند كه در اين دعا آمده است انديشه نما كه اگر مقدار بسيار كمي از حقايق آن را درك و بعضي از مرادات آن را بفهمي، اين مطالب را باور خواهي كرد.

در معاني اين نام ها انديشه كن
شايد كسي بپرسد منظور از نام هايي كه در اين دعا با آن به خدا سوگند ياد مي شود، نام لفظي و زباني است يا اسمي است كه وجود خارجي و عيني دارد؟ شايد با تفكر در آن به خصوص در فرازهايي مانند: "و باسمك الذي رفعت به السموات بلا عمد و سطحت به الارض .... / و به نامت كه با آن آسمان ها را بي ستون برافراشته و زمين را گسترده نمودي ..." دريابي كه مراد اسم عيني است. و نيز اين فراز: "و باسمك السبوح القدوس البرهان الذي هو نور علي كل نور و نور من نور و نور يضيئي ء منه كل نور اذا بلغ الارض انشقت .... / با نانم سبوح، قدوس و برهانت كه نور آن افزون از تمام نورها و نوري است از نور و نوري است كه هر نوري از آن روشني مي گيرد و آن گاه كه به زمين رشد شكافته مي گردد..." با نام هاي لفظي سازگاري ندارد زيرا اين صفات را در نام هاي لفظي نمي توان تصور كرد مگر اين كه آن ها را طوري تفسير كنيم كه به نام هايي كه وجود خارجي دارند، برگردند.
در اين مناجات و بيشتر مناجات هاي طولاني تصريح شده است كه وجود هر چيز و آفريدن آن فقط با نام هاي خداست كه از اين مطلب نبايد غفلت كرد. به همين جهت در اين معاني انديشه كن، شايد با نور تفكر به علوم حقيقي كه تاكنون از آن غافل بوده اي و اسرار وجود دسترسي پيدا كني. همان كه در قرآن عزيز با عبارت ايمان به خدا، فرشتگان، كتاب ها و پيامبران او و روز قيامت به آن اشاره شده است و آنگاه نعمت كسي كه اين مطلب را به تو آموخته است سپاسگذاري كن.

استحباب زيارت سيد الشهدا (ع) در شب عرفه
از پيامبر (ص) نيز ده تسبيح روايت شده است كه اگر كسي آن را هزار بار بخواند هر چيزي كه از خدا بخواهد به او عنايت مي فرمايد، مگر اين كه قطع رحم يا گناهي را درخواست نمايد.
زيارت امام حسين عليه السلام در اين شب مستحب است. از كارهاي مهم اين شب مراجعه به حاجيان معصوم عليهم السلام در اول و آخر آن است.

و امام صادق (ع) و فضيلت زيارت سيدالشهدا (ع) در روز عرفه
اگر كسي بتواند در روز عرفه، خود را به عرفات يا به كربلا برساند، بهترين مكان ها را براي دعا انتخاب كرده است و گويا اين روز مختص به دعاست بنابراين لازم است مراقبت با تمام توان خود را براي اين روز بزرگ آماده نموده و مهم ترين كار در اين جهت به دست آوردن شرايط استجابت دعاست. اهميت دعا در اين روز به اندازه اي است كه روزه اين روز را براي كسي كه روزه باعث ضعف او هنگام دعا مي شود، ممنوع كرده اند با اين كه در روايات صحيح آمده است كه روزه آن كفاره نود سال است. گفتيم بهتر است روز عرفه در عرفات يا كربلا دعا كند، به اين جهت كه توقف در عرفات در اين روز از اعمال حج بوده و روايات زيادي درباره پاداش زيارت امام حسين عليه السلام در روز عرفه وارد شده است. مثلا در روايت صدوق از امام صادق عليه السلام آمده است: "خداوند متعال قبل از اهل عرفات براي زائرين قبر حسين عليه السلام جلوه كرده، نيازهاي آنان را برآورده، گناهان شان را بخشيده و آنان را به خواسته هايشان مي رساند. آن گاه نزد اهل عرفات آمده و با آنان نيز اين گونه رفتار مي كند. نيز از آن حضرت عليه السلام روايت شده است: كسي كه حسين بن علي عليه السلام را در روز عرفه زيارت كند، خداي عزوجل براي او يك ميليون حج با قائم آل محمد (عج)، يك ميليون عمره با رسول خدا (ص)، آزاد كردن يك ميليون برده براي او مي نويسد و مي فرمايد: بنده صديق من به وعده ام اطمينان كرد."
سيد بن طاووس قدس سره مي گويد: رواياتي كه درباره فضيلت زيارت امام حسين (ع) رسيده به حد تواتر است.
شايد علت اختلاف روايات در مورد تعيين ثواب زيارت امام حسين عليه السلام است اين باشد كه ثواب آن به درجه زائرين يا به كيفيت زيارت بستگي دارد، مثلا با ترس از خطرهايي كه ممكن است در راه زيارت باشد يا بدون آن يا با ساير ترجيحات.

هنگام زيارت حضرت بگويد يا ليتنا كنا معكم
بهتر است زائر عارف براي زيارت و روز عرفه غسل كرده و سپس زيارت نمايد به طوري كه تا ظهر زيارت او تمام شود و از اول ظهر به مقدمات نماز و دعا بپردازد. آداب زيارت همان است كه در زيارت پيامبر (ص) گذشته است. علاوه بر اين هنگام زيارت امام حسين عليه السلام در حالت حزن اندوه و گريه به سر برده، ژوليده موي و خاك آلود بوده، اداي حق او و شهادت در مقابل او را آرزو كرده و زياد از ته دل بگويد: "يا ليتنا كنا معكم / اي كاش با شما بوديم." و با دل و باطن خود به جنبه روحاني امام حسين عليه السلام توجه نموده و از فضل، انوار و بركات او براي قبول خود، زيارت و ساير اعمالش و نيز ملحق كردن او به اصحابش ياري جويد و بداند امام حسين عليه السلام به سرعت از انسان راضي شده، او را مي پذيرد و رحمت او گسترده است زيرا مي فرمود: "احسان مانند باران است كه بر نيكوكار و بدكار مي بارد."

منبع: شبستان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
0
0
کاش اطلاع رسانی بشه که عرفه مانند شب قدر می ماند و کسانی که تا شب راز و نیاز کنند خداوند درهای بهشت را به روی آنان باز می کند
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین