عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
پای درس اخلاق آیت‌الله ناصری
تضرع و زاری در دعاهای ائمه اطهار(ع) علت‌هایی دارد که یکی از علل آن تعلیم بندگان خداست؛ بنده‌های خدا، دوستان و محبانشان یاد بگیرند چگونه خواسته‌های خویش را از خدای متعال طلب کنند.
عقیق: آیت‌الله محمد ناصری از اساتید برجسته اخلاق است که تولیت حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج)، حوزه علمیه صاحب الزمان(عج)، حوزه علمیه نرجس خاتون(س) و مرکز دیجیتال حضرت ولی عصر در دولت‌آباد اصفهان، موسسه تحقیقات نجوم اسلامی و موسسه دارالهدی قم را بر عهده دارد.
نماز جماعت و مجالس وعظ و سخنرانی آیت‌الله ناصری در مسجد کمرزرین اصفهان برقرار است و این استاد اخلاق به صورت هفتگی، چهارشنبه شب‌ها پذیرای عموم به ویژه طلاب و روحانیون است.
«وَ أَصْلِحْنِی بِکَرَمِکَ» امام سجاد(ع) در مقام مناجات با حق این تقاضا را می‌کند.
آنچه به عنوان مقدمه می‌خواهم بگویم این است که فضایل و مناقب و علم ائمه اطهار علیهم‌السلام را ما نمی‌توانیم بفهمیم. در حد ما نیست فضایل و مناقب اهل بیت(ع) را درک کنیم چون به قدری مقامشان شامخ و بلند است که فکر ما و عقل ما نمی‌تواند به آنجا احاطه پیدا کند و پی به عظمتش ببرد.
چون در جمیع مخلوقاتی که حضرت حق دارد، اعم از جمادات، انسان‌ها، ملائکه، جن و انس و حتی انبیای اولوالعزم(ع) به طفیل وجود ۱۴ نور مقدس، خلق شده‌اند.
در روایات صحیح و معتبر از امام محمدباقر(ع) روایت شده است که اول چیزی که خدا خلق کرد؛ «لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ، اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ، ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْکَ وَ لَا أَکْمَلْتُکَ إِلَّا فِیمَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّی إِیَّاکَ آمُرُ وَ إِیَّاکَ أَنْهَى وَ إِیَّاکَ أُعَاقِبُ وَ إِیَّاکَ أُثِیبُ»؛
هنگامی که خداوند عقل را آفرید، او را استنطاق کرد، آنگاه به او فرمود: «نزدیک بیا»، پس پیش آمد؛ آنگاه خداوند فرمود: «بازگرد» پس عقب رفت. آنگاه خداوند فرمود: قسم به عزّت و جلالم، مخلوقی را محبوب‌تر از تو برای خویش نیافریدیم؛ و تو را ای عقل، کامل‌تر نکردم مگر در انسانی که دوست دارم. پس تنها به تو امر می‌کنم و تنها تو را نهی می‌کنم و تنها تو را مجازات می‌کنم و پاداش می‌دهم.
زمانی که خداوند عقل را آفرید آن را به صد قسم تقسیم کرد؛ ۹۹ قسم آن را به نبی اکرم(ص) و ۱۴ نور مقدس داد و یک قسم آن را بین اولاد آدم، اجنه و ملائکه تقسیم کرد.
بنابراین آنچه شما معتقدید درباره امیرالمؤمنین (ع) از علم و فضایل و معجزات و قدرت همه آنها را درباره سایر ائمه هم معتقد باشید چون این بزرگواران وارث پیغمبر هستند آنچه پیغمبر از مقامات و معارف داشته است به امیرالمؤمنین و از امیرالمؤمنین به امام حسن و از امام حسن به حسین (ع) و.... تا حضرت بقیة الله الاعظم(عج) ارث رسیده است.
دعاهایی که از ائمه اطهار علیهم‌السلام خصوصاً حضرت سجاد (ع) در صحیفه و جاهای دیگری است این تضرع و زاری عللی دارد که یکی از علل آن تعلیم بندگان خداست. بنده‌های خدا، دوستان و محبانشان یاد بگیرند چگونه خواسته‌های خویش را از خدای متعال طلب کنند.
«وَ أَصْلِحْنِی بِکَرَمِکَ»؛ در این جمله حضرت سجاد(ع) عرض می‌کند: پروردگار مرا اصلاح کن با کرمت. زمانی که انسان به دنیا می‌آید پاک و پاکیزه و معصوم است به طوری که حتی ملائکه را هم می‌بیند حالا یادمان نیست بعد از مرگ یادمان خواهد آمد این مطالب را.
«وَ أَصْلِحْنِی بِکَرَمِکَ»؛ حضرت به ما یاد می‌دهند که هنگام گرفتاری این گونه خدا را بخوانیم. ممکن است معانی دیگری برای ما داشته باشد. صفات رذیله‌ای که در وجود ما است روز به روز و ما را به حجب دیگر محجوب می‌کند صفات رذیله‌ای که در وجودمان است خدایا با کرم و لطف خودت، آن صفات بد را اصلاح کن.
ظلم‌هایی که به خدا کرده‌ایم در قرآن حضرت لقمان به پسرش می‌فرماید. شرک ورزیدن بزرگترین ظلم به خداست چه شرکی! ما که خدا را می‌پرستم. شرک صغیر (ریایی که در عمل باشد) ریای در عمل، شرک به خداست.
روز قیامت با سه نام شخص ریاکار را صدا می‌زنند یا فاسق، یا کافر یا فاجر!
در تمام کارهای ما باید «خدا» مقصد باشد نه چیز دیگر.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین