عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۹۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
روح حج ابراهيمي، استكبارستيزي است و در زمان ما مصداق اتم و روشن آن، رژيم ايالات متحده آمريكاست، پس باور داشته باشيم كه شعار مرگ بر آمريكاي حجاج به ويژه در مراسم برائت از مشركين، برخاسته از شعور و عقلانيت آنهاست.
عقیق:متن يادداشت حجت الاسلام والمسلمين ابوالقاسم عليزاده معاون سياسي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه با عنوان «جُستاري در حج ابراهيمي با رويكرد مهدوي (عج) به شرح ذيل است:
امام خميني(ره) : «حج بي روح و بي تحرك و قيام، حج بي برائت، حج بي وحدت و حجي كه از آن هدم كفر و شرك برنيايد؛ حج نيست.»
اعزام كاروانهاي حج به سرزمين وحي در حالي جريان يافته است كه امت اسلام به ويژه در منطقه غرب آسيا دچار مصيبتها و چالشها و مِحنتهاي جدي و گسترده اي مي باشد. اين كه عامل اصلي اين مصيبتها چه جريانها و كشورهايي هستند، در مجال ديگري بايد به آن پرداخت اما اجمالاً مي توان از سران استكبار به ويژه شيطان بزرگ آمريكا به عنوان سرمنشاء اصلي و عوامل منطقه اي با محوريت اسرائيل و آل سعود و سرخطهاي اصلي وهابيت و به تبع آن ها جريان مرموز و وحشيانه تكفير و داعش، ياد كرد.
جريان استكباري آمريكا با استراتژي نفوذ و ايجاد اختلاف و درگيري بين امت اسلام و با هدف سلطه بر ملتها و كشورهاي اسلامي، شرايطي را به وجود آورده است كه سفيران ملت بزرگ ايران (حجاج بيت الله الحرام) را به انجام رسالت انقلابي و تاريخي خود با رعايت همه شئون و ملاحظات در جهت حجي ابراهيمي فرا مي خواند. از اين روي حجاج محترم ايراني بايد در كنار توجه به ابعاد معنوي و تحول آفرين مناسك حج و بهره گيري معنوي از اين فرصت طلايي كه ممكن است ديگر تكرار نشود، توجه ويژه اي به دردها و رنجهاي ملتهاي مظلومي داشته باشند كه تنها اميدشان، امر فرج منجي بشريت و نهضت جهاني مهدوي(عج) است و لذا مراسم برائت از مشركين حج امسال، بايد با روحيه استكبارستيزي امت اسلام، تداعي بخش بت شكن تاريخ، حضرت ابراهيم(ع) باشد. در دوره انتظار، همه كنشها و واكنشها و همه انديشه ها و رفتارها و زيربناي همه تغيير و تحول ها، انديشه مهدوي(عج) است كه برآمده از نهضت ابراهيمي و بعثت نبوي و شور غديري و عاشورايي مي باشد. مفهوم انتظار، اقتضا مي كند كه هرگونه قيام و قعود، فرياد و سكوت، جماعت و اجتماعي در جهت زمينه سازي ظهور و ارتقاء آمادگي همه جانبه براي ياري امام عصر(ارواحنا فداه) تا استقرار حاكميت عدل جهاني توحيدي و در نهايت، تحقق «ليظهره علي الدين كله» تنظيم و انجام گردد و اين مهم با الهام از اصول حج ابراهيمي، سهل الوصول تر خواهد بود.

اصول حج ابراهيمي و نهضت مهدوي(عج)
1. با روح و روح بخش
حج ابراهيمي هم خود داراي روح و جان است و هم روح آفرين و اثربخش است و الا ابي سفيان ها هم مناسك حج را با تشريفات خيره كننده انجام مي دادند، چنان كه مروجان اسلام آمريكايي به سركردگي آل سعود با ادعاي خادم الحرميني، مناسك حجي را دنبال مي كنند كه جز ظاهري عوام فريبانه، هيچ خاصيت ديگري نداشته باشد.
حج ابراهيمي در مقابل حجي است كه در خدمت ظلمه و استكبار باشد؛ حجي كه نه مناسكش و نه تلبيه ها و سعي صفا و مروه اش و نه عرفات و منايش، هيچ خطري براي شيطان بزرگ به همراه نداشته باشد، به راستي چگونه حجي است؟!
2. تولي و تبري
حقيقت حج توحيدي و ابراهيمي در دو جهت تولي و تبري قابل درك است. تولي در حج، نشانه جمال خداست و ناظر بر روح رحماني شريعت نبوي و اسلام عزيز دارد و تبري سياسي آن، جلوه جلال حضرت حق مي باشد و تجلي بخش جنبه اشداء علي الكفاري اسلام عزيز است.
از جهتي به لحاظ اعتقادي، تمركز بر توحيد دارد و از مجراي معرفت ديني، در اوج عشق ورزي و ابراز مودت و دوستي با دوستان خدا و اولياء خدا مي باشد كه تجلي گاه رحمانيت مكتب توحيدي است و از جهت ديگر با ايمان به نصرت الهي در مقابل جبهه شرك و نفاق، با صلابت و استوار مي ايستد كه تجلي بخش بعد اشداء علي الكفار است. از اين روي شعار مرگ بر آمريكا به منزله تَبَري است كه به بت بزرگ اصابت مي كند و اجر و ثواب ذكر در طواف خانه خدا را دارد.
3. انسجام بخشي (روح وحدت و يكدلي)
حضرت ابراهيم طبق آيه 163 انعام «انا اول المسلمين»، اولين مسلماني است كه به تنهايي يك امت بود «ان ابراهيم كان امّةً» - نحل، 120 - و در جايگاه امامت امت، نقش اساسي براي انسجام تشنگان عدالت و پاكي عليه طاغوتيان ستمگري همچون نمرود ايفا مي نمود. «اني جاعلك للناس اماماً» (بقره، آيه 124)
مراسم حج كه هر ساله تكرار مي شود، بي نظيرترين اجتماع پرشوري است كه در سطح جهان اتفاق مي افتد و قطعاً اين حركت بزرگ الهي، تحت سايه عنايات و توجهات حجت خدا امام عصر(عج) صورت مي گيرد، از اين روي حضور امام زمان (ارواحنا فداه) در با شكوه ترين اجتماع مسلمين، قطعي و حتمي به نظر مي رسد چه آن كه در كنار كعبه گِل، آن كعبه دِل كه اصل ولايت و رهبري است، همواره محفوظ بوده و چه بسا حجي كه رهبري و امام مسلمين در آن حضور نداشته باشد، حجي ناقص خواهد بود زيرا انسجام امت اسلام بدون محوريت حجت خدا معنا و مفهومي نمي يابد.
4. تربيت و خودسازي همه جانبه فردي و اجتماعي
ازجمله اصول اصلي حج ابراهيمي و نيز انتظار مهدوي(عج)، تربيت و ايجاد آمادگي همه جانبه فرد و اجتماع است. طبق آيه شريفه «و واعدنا موسي ثلاثين ليلة و اتمناها به عشر و...» ماه با عظمت ذي القعده يعني 30 روز دعوت شده براي خلوت گزيني با حضرت دوست، فرصتي است براي ايجاد آمادگي و تقويت ظرفيت و شايستگي ورود به حريم وصل و قرب الي الله تعالي كه با دهه اول ذي الحجه و مناسك حج، آدمي به حريم امن پروردگار ورود مي يابد، ولي كمتر كسي به اهميت 30 روز دوره تربيت و ايجاد آمادگي (ذي القعده) توجه دارد، اين در حالي است كه براي درك فيض 10 روز آخر و تكميل چله نشيني و خلوت گزيني با رب ودود، از مدخل 30 روز ذي القعده بايد عبور كرد. دوره انتظار به عبارتي ترجماني از همان 30 روز است، دوره اي براي ايجاد آمادگي در جهت درك عظمت قيام و دولت عدل توحيدي مهدوي(عج) چه آن كه بدون استعداد و ظرفيت پيدا كردن امت امام، امر فرج و ظهور نيز نزديك نمي گردد.
5. استكبارستيزي
روح حج ابراهيمي، استكبارستيزي است و در زمان ما مصداق اتم و روشن آن، رژيم ايالات متحده آمريكاست، پس باور داشته باشيم كه شعار مرگ بر آمريكاي حجاج به ويژه در مراسم برائت از مشركين، برخاسته از شعور و عقلانيت آنهاست و اين به منزله راهبرد و استراتژي كارآمدي است كه به امر انتظار نيز هويت مي بخشد، چه آن كه حج و انتظار عاري از برائت، نه حج ابراهيمي است و نه مدعي انتظار، منتظِر واقعي است.

************************

لزوم توجه به هر دو جنبه فردي و اجتماعي حج
ديدار كارگزاران و دست اندركاران حج با رهبر معظم انقلاب كه به صورت معمول مدت كوتاهي پيش از آغاز مراسمات و سفرهاي حج برگزار مي شود، فرصتي است تا رهبر معظم انقلاب علاوه بر ذكر توصيه هايي به حجاج ايراني، برخي از نيازهاي اصلي امت اسلامي را به عنوان مسائلي كه بايد از سوي حجاج و دست اندركاران حج مورد توجه قرار گيرد، متذكر شوند. در ديدار امسال نيز كه در هفته اي كه گذشت برگزار شد، رهبر معظم انقلاب اسلامي به توصيه هايي در همين رابطه پرداختند. مطالعه مشروح سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي حاكي از آن است كه ايشان بر دو بعد فردي و اجتماعي حج متمركز شدند و با توجه دادن به اين كه اين فريضه الهي داراي دو بعد است، در هر يك از ابعاد فردي و اجتماعي به بيان توصيه ها و تذكرات مهمي پرداختند كه برخي از آن ها متوجه امت اسلامي و برخي متوجه حجاج بيت الله الحرام و برخي متوجه حجاج ايراني است. برخي از مهم ترين محورهاي بيانات ايشان در اين سخنراني به شرح زير است:

الف: لزوم تلاش براي تحقق حج مطلوب براي مردم.
ب: حج متعلّق به اسلام است.
ج: توصيه هايي در باب جنبه اجتماعي حج: 1. وحدت اسلامي. 2. تبلور امت اسلامي (لعنت خدا بر كساني كه امت اسلامي را از ذهن ها دور كردند.) 3. نشان دادن عظمت امت اسلامي. 4. تبادل تجربيات ملتهاي اسلامي. 5. تجربيات ارزشمند ايران براي امت اسلامي (شناخت صحيح دوست و دشمن، شناخت استكبار به عنوان دشمن اصلي و حقيقي، اتحاد و اتفاق داخلي و پرهيز از درگيري.) 6. آگاهي بخشي نسبت به اين كه امت اسلامي دچار توطئه دشمن است.
د: توصيه هايي در باب جنبه فردي حج: هر حاجي با اين سفر، بايد خود را به خدا نزديك تر كند و از جنبه هاي فردي حج غافل نباشد: تضرّع، خشوع، خشيت، دعا و پرهيز از ضايع كردن وقت و فرصت و مال خود در بازارگردي. #
موسم حج ابراهيمي امسال در فضايي ديگر فرا مي رسد. در فضايي كه به علت رفتار نامناسب و سخت گيري هاي آل سعود و سياست هاي ضد اسلامي آن ها در كشورهاي اسلامي ديگر ازجمله يمن و سوريه و بحرين و... سفرهاي زيارتي عمره متوقف شده است و در عين حال شاهد سياست هاي ضد اسلامي رژيم سعودي در كشورهاي اسلامي هستيم. در چنين حال و هوايي بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع كارگزاران و دست اندركاران حج و توصيه هايي كه ايشان به حجاج ايراني و مسؤولان برگزاري حج از سوي كشورمان داشته اند، بيش از پيش قابل توجه است. ديدار كارگزاران و دست اندركاران حج با رهبر معظم انقلاب كه به صورت معمول مدت كوتاهي پيش از آغاز مراسمات و سفرهاي حج برگزار مي شود، به همراه پيام هر ساله ايشان به حجاج بيت الله الحرام كه در ايام برگزاري مراسم حج ارائه خواهد شد و در نهايت بيانات ايشان در جمع كارگزاران حج كه در پايان موسم حج در ديدار با ايشان برگزار مي شود، هر ساله موضع گيري اصلي رهبر معظم انقلاب نسبت به مسائل حج و نيز مسائل اصلي امت اسلامي را نشان مي دهد. به طور معمول اين موضع گيري ها با توجه به نيازهاي اصلي امت اسلامي و حجاج ايراني صورت مي گيرد و رهبر معظم انقلاب به برخي از اصلي ترين مسائل امت در اين سه فرصت اشاره مي كنند و چاره برخي از دردها و گرفتاري هاي امت اسلامي را در اين موضع گيري ها بيان مي نمايند. در اين ميان سخنان رهبر معظم انقلاب پيش از آغاز عملي سفرهاي حج، فرصتي است تا رهبر معظم انقلاب علاوه بر ذكر توصيه هايي به حجاج ايراني، برخي از نيازهاي اصلي امت اسلامي را به عنوان مسائلي كه بايد از سوي حجاج و دست اندركاران حج مورد توجه قرار گيرد، متذكر شوند.
مطالعه مشروح سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار حاكي از آن است كه ايشان در ضمن بيان دو بعد فردي و اجتماعي حج، برخي از مسائل اصلي امروز امت اسلامي مانند نيازمندي جدي امت به وحدت و نيز توطئه هاي كنوني دشمنان براي ايجاد درگيري و اختلاف در ميان مسلمانان را بيان داشتند و با توجه دادن به اين كه اين فريضه الهي داراي دو بعد است، در هر يك از ابعاد فردي و اجتماعي به بيان توصيه ها و تذكرات مهمي پرداختند كه برخي از آن ها مانند لزوم توجه به امت اسلامي و خودداري از گروه گرايي و لزوم توجه به شناخت دشمن حقيقي و اشتباه نگرفتن آن، متوجه امت اسلامي است؛ و برخي ديگر از اين توصيه ها متوجه حجاج بيت الله الحرام است كه در حج به مسائل اصلي امت بپردازند و از غفلت خودداري كنند و برخي متوجه حجاج ايراني است كه تجربيات ايران اسلامي را به دنياي اسلام منتقل نمايند و از فرصت حج بهترين بهره معنوي را ببرند و آن را با بازارگردي و هدر دادن مال ضايع نسازند.
برخي از مهم ترين محورهاي بيانات ايشان در اين سخنراني به شرح زير است:

الف) لزوم تلاش براي تحقق حج مطلوب براي مردم
اولين توصيه اي كه رهبر معظم انقلاب به دست اندركاران و برگزاركنندگان حج داشتند، اين بود كه بايد هر ساله با تلاش بيشتر و اقدامات سنجيده و برنامه ريزي شده تلاش كرد كه حج بهتر از گذشته برگزار شود. ايشان خاطر نشان ساختند: «سعي كنيد نقش خود را به بهترين وجه، با انگيزه ي كافي، با وقت گذاري، با دلسوزي انجام بدهيد؛ مجموعه ي اين تلاشها محصول شيريني خواهد داد كه آن عبارت است از تحقّق حجّ مطلوب براي مردم.»

ب) حج متعلّق به اسلام است
نكته مهم ديگري كه رهبري بر آن تأكيد كردند، اين بود كه حج متعلق به يك كشور خاص نيست و متعلق به اسلام و همه مسلمين است. ايشان البته خاطرنشان كردند كه حج به يك ملت و يا يك مذهب خاص تعلق ندارد و متعلق به اسلام است و از اين رو هيچ كشور و مذهبي حق ندارد خود را صاحب اين فريضه بداند و ديگران را از آن محروم سازد: «آنچه من به عنوان توصيه عرض مي كنم، اين است كه حج متعلّق به ما ايراني ها فقط نيست؛ حج متعلّق به اسلام است، متعلّق به امّت اسلامي است، ضامن تداوم اسلام است. احترام ماه هاي حج -كه خداي متعال براي اَشهُر حج احترام قائل شده است؛ حتّي زمان، احترام دارد؛ مكان، احترام دارد- نشان مي دهد كه چقدر اين عمليّات عظيم است، مؤثّر است؛ اين ها نشان دهنده ي اين است كه اين فريضه، از يك خصوصيّاتي نسبت به امّت اسلامي برخوردار است كه هيچ فريضه ي ديگري داراي اين خصوصيّات نيست؛ اين را بايد توجّه داشت.»

ج) توصيه هايي در باب جنبه اجتماعي حج
رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار متذكر شدند كه حج داراي دو جنبه فردي و اجتماعي است و از اين رو به تشريح جنبه هاي اجتماعي حج وارد شدند و خاطرنشان كردند كه مسائل زير از جنبه هاي اجتماعي حج هستند:
1. وحدت اسلامي
اولين نكته اين است كه حج مظهر وحدت اسلامي است. از اين رو بايد عامل وحدت و از ميان بردن تفرقه نيز باشد. فرصت حج بايد براي ايجاد وحدت به كار گرفته شود و در آن از تفرقه سازي و كوبيدن بر طبل تفرقه خودداري شود.
2. تبلور امت اسلامي (لعنت خدا بر كساني كه امت اسلامي را از ذهن ها دور كردند)
مسأله ديگري كه بايد به آن توجه داشت اين است كه حج مظهر امت اسلامي است. هويت اصلي مسلمانان بايد هويت اسلامي آن ها باشد و نبايد ديگر هويت هاي قومي و ملي و... آن ها را از احساس تعلق به امت اسلامي باز دارد. حج مظهر و يادآوري كننده اين اصل است و از اين جهت رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطرنشان ساختند: «لعنت خدا بر آن كساني كه سعي كردند حقيقت امّت اسلامي را، اهمّيّت امّت اسلامي را از ذهنها دور كنند؛ مسلمانها را به اصناف گوناگون، به انگيزه هاي گوناگون تقسيم كنند؛ ملّيّتها را در مقابل عظمت امّت اسلامي بزرگ كنند؛ ملّت را از هم جدا كنند؛ درحالي كه امّت اسلامي مهم است؛ عظمت متعلّق به امّت اسلامي است؛ خداي متعال، رحمتش را بر امّت اسلامي نازل مي كند؛ حج مظهر تشكيل امّت اسلامي است، مُشتي نمونه ي خروار.»
3. نشان دادن عظمت امت اسلامي
مسأله ديگري كه از ابعاد اجتماعي حج محسوب مي شود، نشان دادن عظمت امت اسلامي و ايجاد روح عزت و شجاعت در مسلمين است. مسلمانان با ديدن اجتماع عظيمي كه به اين فريضه ديني اقدام مي كنند بايد به اين فكر بيافتند كه چرا با اين همه مسلمين و اين همه قدرتي كه در اختيار دارند، گرفتاري ها و مشكلات كنوني جهان اسلام بر آن وارد شده است. چرا امت اسلامي نمي تواند از اين قدرت بزرگ و اين جمعيت و ثروت فراوان براي حل مشكلات خويش و مقابله با دشمنان خود بهره ببرد؟ چرا با اين همه عظمت هنوز هم شاهد آن هستيم كه امت اسلامي در چنگ دشمنان خود گرفتار است و حتي از كنار زدن دشمنان خود از اراضي اي كه از مسلمين غصب و اشغال شده است ناتوان است؟
حج عظمت امت اسلامي را به مسلمانان يادآوري مي كند تا بتوانند از اين عظمت به نحو واقعي براي اهداف و نيازهاي امت اسلامي بهره ببرند.
4. تبادل تجربيات ملتهاي اسلامي
رهبر معظم انقلاب اسلامي يكي ديگر از جنبه هاي مهم اجتماعي حج را انتقال و تبادل تجربيات ملت هاي اسلامي به يكديگر معرفي كردند و خاطرنشان ساختند كه حج جايگاهي است كه ملت هاي مختلف مسلمان مي توانند تجربيات خود را به يكديگر منتقل نمايند. در اين ميان برخي از كشورهاي اسلامي كه تجربيات ارزشمندتر و مفيدتري به حال امت دارند، بايد پيشگام باشند. ازجمله جمهوري اسلامي ايران است كه با تجربه موفق انقلاب اسلامي بايد در اين زمينه پيشقدم باشد.
5. تجربيات ارزشمند ايران براي امت اسلامي (شناخت صحيح دوست و دشمن، شناخت استكبار به عنوان دشمن اصلي و حقيقي، اتحاد و اتفاق داخلي و پرهيز از درگيري)
بخش مهمي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي به بيان تجربياتي كه ايران اسلامي مي تواند در اختيار امت اسلامي قرار دهد، اختصاص داشت. ايشان در اين بخش خاطرنشان ساختند كه حج بايد محملي براي انتقال اين تجربيات باشد: «ملّت ايران، تجربه اي دارد در مواجهه ي با دشمن، در شناسايي دشمن، در اعتماد نكردن به دشمن، در اشتباه نكردن در شناختن دوست از دشمن؛ ما تجربه داريم. ما دچار اشتباه نشديم در شناسايي دوست از دشمن؛ از اوّل انقلاب تا حالا فهميديم و دانستيم كه دشمن حقيقي عبارت است از استكبار جهاني و صهيونيسم؛ اين را فهميديم... بعضي از گروه هايي كه گروه هاي اسلامي هم بودند و در بعضي از كشورها توانستند يك فرصتي هم پيدا كنند، اين تجربه را نداشتند و دچار اشتباه شدند؛ با آن كسي كه دشمنِ واقعي بود ساختند، عليه آن كسي كه دوست محسوب مي شد، حركت كردند و ضربه اش را خوردند. نعمتي را خداي متعال به اين ها داده بود، اين نعمت را قدر ندانستند. يكي از تجربه هاي ملّت ايران ايجاد اتّحاد است... ما سي وپنج شش سال است كه اين تجربه را داريم كه بايد داخل آحاد ملّت، اتّحاد و اتّفاق وجود داشته باشد؛ و به بركت اين اتّحاد و اتّفاق موفقيّتهاي بزرگي هم به دست آورديم؛... اين نعمت را خدا از شما نمي گيرد تا وقتي خود شما زمينه را خراب كنيد؛ وقتي زمينه را خراب كرديد، نعمت سلب خواهد شد. اين تجربه ي ملّت ايران است كه توانسته اند نعمت الهي را براي خودشان حفظ كنند. خب، اين تجربه ها منتقل بشود.»
6. آگاهي بخشي نسبت به اين كه امت اسلامي دچار توطئه دشمن است
بخش مهم ديگري از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در بيان ابعاد اجتماعي حج، به آگاهي دادن به امت اسلامي نسبت به توطئه هاي دشمنان اختصاص داشت. ايشان در اين بخش به صراحت بيان داشتند كه «كشورهاي اسلامي، امروز با توطئه مواجهند؛ اين را مي فهميم يا نه؟». ايشان خاطر نشان ساختند كه اين توطئه از اساس، عليه اسلام است و به يك مذهب يا كشور خاص توجه ندارد و اگر ايران اسلامي اكنون هدف اصلي اين توطئه قرار گرفته است، به اين علت است كه مركزيت مقاومت اسلامي اكنون در ايران اسلامي است؛ اگر نه هدف اصلي توطئه هاي دشمنان، اصل اسلام است.
يكي از اصلي ترين اشكال اين توطئه در دوره كنوني، نفوذ در منطقه با يك شكل و هدف و نفوذ در ايران اسلامي با شكل و هدف ديگري است. رهبر معظم انقلاب در سخنراني ها و تذكرات اخير خود بارها از خطر نفوذ دشمن سخن به ميان آورده اند كه اين بار نيز متذكر شدند كه «شيوه هاي برخورد با اسلام و دشمني با اسلام هم متنوّع است انواع و اقسام. مي نشينند فكر مي كنند، راه پيدا مي كنند براي نفوذ كردن، براي ضربه زدن.»

د) توصيه هايي در باب جنبه فردي حج
البته حج ابراهيمي و سنت رسول اعظم در انجام اين فريضه الهي به جنبه اجتماعي محدود نمي شود و بايد به جنبه هاي فردي اين فريضه نيز توجه جدي داشت. رهبر معظم انقلاب در بيان جنبه هاي فردي اين عبادت، بر لزوم تلاش در جهت نزديك شدن به خداي متعال تأكيد كردند و خاطرنشان ساختند كه «هر حاجي با اين سفر، بايد خود را به خدا نزديك تر كند و از جنبه هاي فردي حج غافل نباشد. تضرّع، خشوع، خشيت، دعا و پرهيز از ضايع كردن وقت و فرصت و مال خود در بازارگردي» از نكاتي است كه در جنبه فردي بايد به آن توجه نمود. ايشان خاطرنشان كردند كه هرچند گفته شده است كه در سفرهاي اخير حج «جلو بازارگردي را گرفته اند اما گزارشهايي كه به من مي رسد، اين است كه متأسّفانه نه، بعضي از حجّاج ما باز گرفتار اين بيچارگي هستند».
لازم است كه فرهنگ دوري از چنين رفتار نامناسبي ايجاد شود تا حجاج ايراني فرصت مغتنم معنوي حج را صرف چنين كار بيهوده اي نكنند، چراكه به تعبير معظم له: «يكي از كارهاي مهم در حج، همان جنبه هاي شخصي و فردي است. اين كه ما روي جنبه هاي اجتماعي حج تكيه مي كنيم، ما را از جنبه هاي فردي حج غافل نكند: تضرّع، خشوع، خشيت، دعا. فرصت خوبي است؛ هيچ جا مثل مسجدالحرام نمي شود؛ هيچ جا مثل مسجدالنّبي نمي شود؛ اين فرصت در اختيار شما است، در اختيار حاجي است. خيلي بي سعادتي مي خواهد كه كساني اين را رها كنند بروند در بازار، درِ اين دكّان، درِ آن دكّان.»
اميد است كه تلاش هاي دست اندركاران حج و نيز همكاري و همراهي حجاج گرامي باعث شود كه هم در جنبه اجتماعي و هم در جنبه فردي، حجي مقبول و در سطح مورد نظر اسلام عزيز و اولياء عظيم الشأن آن در سال جاري برگزار شود و فوايد آن عايد امت اسلامي و همه مسلمين جهان گردد. ان شاء الله.


منبع:حج
211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین