عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۹۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
آیت الله شبستری در دهمین نشست ستارگان محراب:
آیت الله مجتهد شبستری در بزرگداشت مرحوم آیت الله ایروانی، گفت: امروز باید روحانیت و مردم برای خنثی کردن توطئه ها بیشتر در صحنه باشند و مساجد باید آبادتر و معمورتر از گذشته باشد.
عقیق:دهمین نشست از سلسله نشست های «ستارگان محراب»، گرامی داشت مفاخر ائمه جماعات استان تهرن، با هدف بزرگداشت مرحوم آیت الله سید عبدالمجید ایروانی نهم شهریور ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام و المسلمین نوروزی امام جمعه اسلامشهر، حجت الاسلام و المسلمین ناصحی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، حجت الاسلام و المسلمین سعید مهدوی کنی، مجتبی رحماندوست و لاله افتخاری از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی در مسجد حضرت  ابوالفضل(ع) برگزار شد.

در این نشست، آیت الله مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به جایگاه این عالم دینی گفت: در روایات آمده است که مقام یک عالم دینی از ٧٠ عابد بهتر است زیرا که فرد عابد به فکر خودش است، اما فرد عالم به فکر اصلاح جامعه و مردم است. در بعضی از روایات حتی مقام عالم دینی بالاتر از شهیدان ذکر شده است به دلیل آنکه عالم دینی برای احیای دین، حفظ مملکت و اسلام جانفشانی و شهید پروری می کند.

وی بیان کرد: «کتاب‌های شهید مطهری بود که جوانان بسیاری را به جبهه‌ها روانه کرد و انوار قدسیه حضرت امام خمینی(ره) بود که رزمندگان عزیز را به میدان جهاد فرستاد. اگر امثال امام(ره) و شهید مطهری نبودند، این همه مجاهد فی سبیل‌الله نداشتیم، بنابراین شخصیت عالمان دینی با روح انبیای الهی قابل مقایسه است. عالمان دینی نزدیک به مقام نبوت هستند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «بعضی از علمای اسلام از انبیای بنی‌اسرائیل هم برتر هستند.»

آیت الله مجتهد شبستری اظهار کرد: «ورثه انبیا بودن» جمله معروفی است که همه علما و مردم از ائمه اطهار(ع) به خاطر دارند. نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند: آن عالمانی که بعد از ائمه می‌آیند و احادیث آن بزرگواران را نقل می‌کنند، جانشین‌های انبیا هستند و همان سمتی که انبیا داشتند یعنی معلم بودن و مزکی بودن در علمای دین، وجود دارد زیرا که اهل تعلیم و تزکیه مردم هستند.

وی با بیان اینکه ما طلبه‌ها اگر می‌خواهیم مزکی و معلم باشیم، ابتدا باید خودمان را تزکیه کنیم، ادامه داد: ما باید عالم و دارای معلومات کافی باشیم تا بتوانیم دیگران را تعلیم دهیم. یکی از شروط عالم دینی این است که با معلومات و مهذب باشد تا سخنانش بر دیگران تأثیرگذار باشد. زیرا که عالمان شیعه، مرزداران اعتقادی هستند که مرزهای اعتقادی مردم را از شر ابلیس و شیاطین حفظ می کنند.

وی با اشاره به اینکه در هر زمان شیاطینی  بودند که مردم را منحرف می کردند، افزود: از صدر اسلام تاکنون مزاحمین اسلام و کسانی که به دنبال تضعیف اسلام بوده اند، بسیار بوده اند. اما در حال حاضر با استفاده ازابزار و امکانات زمان بیش از هر زمان به فکر تضعیف اسلام و ارزشهای دینی هستند. بنابراین امروز وظیفه روحانیت سنگین تر شده است. روحانیت اکنون در خط مقدم جبهه جنگ نرم قرار دارد و تمام مسئولان فرهنگی به خصوص روحانیون و کسانی که در مسیر ارزش‌های دینی قدم بر می دارند. وظیفه بسیار بزرگی بر عهده دارند.

امام جمعه تبریز با ابراز تأسف از افزایش مکاتب الحادی فراوان گفت: اگر در صدر اسلام یهود، مشرکین و فرقه های خاصی با اسلام مبارزه می کردند در حال حاضر مکاتب الحادی از سکولاریزم تا لیبرالیسم فعالیت دارند به گونه ای که رسانه ها نقل می کنند که چند صد گروه شیطان‌پرست در جامعه ما فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: امروز این همه ماهواره و ابزار رسانه‌ای در اختیار قدرت‌های استکبارگر جهانی است و می‌خواهند اسلام و ارزش‌های اسلامی را تضعیف کنند به ویژه آنکه فعالیت آن‌ها بعد از پیروزی جمهوری اسلامی ایران بیشتر شده است، زیرا که در گذشته سابقه تشکیل حکومت شیعه نبود اما به فضل پروردگار و انفاس قدسیه امام خمینی(ره) و رهبری‌های مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی برپا شده  و روز به روز هم ثبات بیشتر پیدا می کند جمهوری اسلامی نه تنها برای این ملت موهبت عظیمی است بلکه برای ملت دیگر نیز موهبت بزرگی است و امروز موج بیداری اسلامی گسترش یافته است و ایران از مظلومین حمایت می کند به همین دلیل دشمنانش و اذیت ها و آزارها علیهش بیشتر است.

آیت الله  مجتهد شبستری تأکید کرد: امروز باید روحانیت و مردم برای خنثی کردن این توطئه ها بیشتر در صحنه باشند و مساجد باید آبادتر و معمورتر از گذشته باشد زیرا که دشمن تلاش دارد کشور ما را به سرنوشت کشور اندلس(اسپانیا فعلی) تبدیل کنند. بنابراین امروز ما باید هوشیار باشیم.

امام جمعه تبریز با انتقاد از وضعیت فرهنگی جامعه تصریح کرد: بد حجابی روز به روز بیشتر رواج پیدا می کند و مشروبات الکی، مواد مخدر که امروز در بیشتر قسمت های جامعه به راحتی توزیع می شود، بسیارنگران کننده است

 وی با اشاره به بیانات مهم  مقام معظم رهبری در دیدار اخیر هئیت دولت با ایشان گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار مطالب مهمی را در ١١محور از جمله موضوعات اقتصاد مقاومتی، روابط بین اللمل و ... بیان فرمودند و در مور مسائل فرهنگی، ایشان فرمودند: مسائل فرهنگی به قدری نگران کننده است که خواب را از چشم‌ها می‌رباید.

 وی خطاب به روحانیت و ائمه جماعات گفت: روحانیت معظم و متدین دراین زمینه احساس مسئولیت بیشتری داشته باشید و کارهای فرهنگی که از دست‌تان در مقابل جنگ نرم دشمن برمی آید انجام دهید امروز دشمن از راه تهاجم فرهنگی به کشور ما حمله کرده است. بنابراین برگزاری این گونه مجالس باید یادآور این مطلب باشد که به مسائل فرهنگی اهمیت بدهیم. دشمن در هشت سال دفاع مقدس و تحریم های اقتصادی نتوانست کاری انجام دهد اما چشم امید به جنگ نرم دوخته است.

آیت الله مجتهد شبستری بر لزوم برنامه ریزی روحانیون برای اوقات فراغت جوانان مسجد تأکید و اظهار کرد: جوانان در معرض تهاجم فرهنگی دشمن هستند ما باید به فکر جذب آنها به مسجد باشیم تا در مقابله با تهاجم فرهنگی اقدامی انجام دهند. مساجد باید کلاس‌های تقویتی مانند کامپیوتر و ورزشی سایر مسائل هم برگزار کنند و تنها کلاس های قرآنی و مذهبی در مسجد برگزار کردن کافی نیست باید آنها را به مسجد جذب کنند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی افزود: یک عده می‌خواهند در دانشگاه‌ها کنسرت برپا کنند ولی جذابیت‌های دیگری هم برای جذب جوانان وجود دارد و آن جذب به مسجد و مراکز دینی است. باید جوانان از طریق هنرهای مشروع، مسابقات و طرق مختلف به مسجد توجه کنند. البته مرکز رسیدگی به امور مساجد قطعاً در این زمینه برنامه هایی دارد. امید است که هیأت امنای مساجد هم برای ترویج مسائل فرهنگی برنامه‌هایی داشته باشند تا جوانان جذب مسجد شوند.

 امام جمعه تبریز خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در بیاناتش در سال های اخیر در مورد تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی فرمودند که این فرقه‌ها به نام اسلام می‌خواهند به اسلام ضربه بزنند و شکل‌گیری گروهک‌هایی همچون داعش، جبهه النصره و القاعده گروه‌هایی هستند که به اسلام ضربه می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه این گونه فعالیت‌ها کار آمریکا است که می‌خواهند به ضرر اسلام فعالیت داشته باشند، گفت: یک عده می‌خواهند شیعه را تخریب کنند و برای تخریب شیعه قمه‌زنی را رواج می دهند بنابراین این وظیفه مساجد است که با این خرافات مبارزه کنند.

 وی با اشاره به شخصیت آیت‌الله سید عبدالمجید ایروانی گفت: ایشان از یک خانواده  متدین و اصل و نسب دار بود و پدر ایشان از علمای طراز اول تبریز بودند و آثار باقیات و صالحیات ایشان مشهود و ملموس است.

حجت الاسلام مجتهد شبستری گفت: آیت‌الله ایروانی یک روحانی مبارز، خدوم، مجاهد، نترس و انقلابی به تمام معنا بود و ایشان در این مسجد و در دفتر و منزل مشغول رسیدگی به امور مردم  و تعلیم  و تربیت و مصداق بارز این حدیث بود که «بهترین مردم شخصی است که بیشترین خدمت را به مردم کند.» ایشان خود را وقف مردم و انقلاب کرده بود و در راه امام فداکاری بسیاری کرده بود و عالم متقی مجاهد فی سبیل الله بود.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام و المسلمین عباسی، مدیر ناحیه شهید نواب صفوی گفت: هدف از برگزاری این محافل نورانی گرامی داشت یاد وخاطره این بزرگواران در مسجد محل فعالیتشان است زیرا  یاد آوری خدمات آنها برای آیندگان تأثیرات بسیاری دارد. وی گفت: آیت الله مجتهد شبستری در مورد ویژگی های مرحوم حضرت آیت الله ایروانی می فرمایند که ایشان در طول حیاتشان به دلیل تجارب  بسیاری که داشتند دو بار زندگی کردند.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین