عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
یک استاد دانشگاه بیان کرد
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام، گفت: در پنهان و آشکار از خدا ترسیدن، میانه‌روی در حالت ثروت و فقر و رعایت عدالت در رضا و خشم بر اساس روایتی از پیامبر(ص) ناجی انسان در دنیا و آخرت است.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اکبرنژاد با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه، «وَثَلاثٌ مُنْجِیَاتٌ؛ خَشْیَةُ اللَّهِ فِی السِّرِّ وَالْعَلانِیَةِ، وَالْقَصْدُ فِی الْفَقْرِ وَالْغِنَی، وَالْعَدْلُ فِی الْغَضَبِ وَالرِّضَا. سه چیز نجات‌بخش؛ در پنهان و آشکار از خداوند ترسیدن و در حال ثروتمندی و تهی‌دستی میانه‌روی کردن و در حال رضا و خشم سخن به عدالت گفتن است» اظهار کرد: رسول‌الله(ص) این سه چیز را ناجی انسان در دنیا و آخرت معرفی می‌کند، یکی از آنها میانه‌روی در حالت ثروت و فقر است که متأسفانه بسیاری از گرفتاری‌های جوامع امروز به خاطر نبود همین خصلت است.
وی به خصلت عدالت در انسان در حالت‌های مختلف زندگی اشاره کرد و گفت: هنر واقعی در رعایت عدالت برخورد با کسانی است که ارتباط خوبی با فرد ندارند.
اکبرنژاد به خصلت خداترسی انسان در پنهان و آشکار اشاره کرد و افزود: حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمودند، هر کس در خوف خدا باشد در امنیت خواهد بود و از هیچ چیز دیگری نمی‌ترسد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام با بیان این‌که «رعایت این سه مؤلفه به‌ویژه خداترسی به نقل از قرآن موجب ورود فرد به دو بهشت مادی و معنوی می‌شود» گفت: یکی از زوایای ترس از خداوند توجه به مسائل اجتماعی پیرامون انسان است، بارها این موضوع مورد تأکید قرآن قرار گرفته است به عنوان مثال در آیاتی انفاق و پرداخت زکات ابتدا به نزدیکان تهی‌دست و سپس همسایه‌ها توصیه شده است.
وی افزود: این حاکی از توجه قرآن به مسائل اجتماعی است که نشان می‌دهد هر فردی ابتدا در مقابل خانواده خود مسئولیت دارد، چرا که پیامبر(ص) فرمودند، ابتدا اهل خانه را به نماز امر کنید و بر آن ایستادگی کنید و سپس به دیگران توصیه کنید.
دانشیار دانشگاه ایلام با بیان این‌که «باید امر به معروف و نهی از منکر از خود فرد و خانواده شروع شود» گفت: در آیات قرآن آمده است که ای مردم ابتدا خودتان را از آتش نجات دهید و سپس خانواده و اطرافیان را نجات دهید که این آیه‌ شریفه در مقابله با شرایط امروز اجتماع و وجود شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای مطرح می‌شود که غفلت از آن همه‌ زحمات گذشته را هدر می‌دهد.
نویسنده کتاب "بررسی تطبیقی مهدویت در روایات شیعه و اهل ‌سنت" با بیان این‌که «نهادینه کردن معروف‌ها و منکرها راه بازگشت به مسیر سعادت است» گفت: خطر موجود در جامعه ما بسیار جدی است که این نیازمند توجه عالمانه والدین نسبت به فرزندان است، والدین باید در مقدمه به درک درستی از مسائل اجتماع برسند و سپس برخورد کنند.
اکبرنژاد بیان کرد: همه‌ والدین به فکر سرمایه‌گذاری و آتیه فرزندان هستند اما باید پرسید چقدر به دنبال آشنایی آنها با قرآن، اهل بیت(ع) و مسجد هستند؟ تا فرزند به واسطه‌ نهادینه شدن معروف‌ها و منکرها در ذهنش از مسیر درست منحرف نشود.
وی با بیان این‌که «باید به معروف‌ها و منکرها در محیط خانواده و سپس کار توجه کرد» افزود: چیزی که با عنوان کم‌کاری در بعضی ادرات وجود دارد مصداق منکر است، چرا که براساس تحقیقات وقت مفید کاری اداری در بسیاری از کشورهای دنیا 6 ساعت است در حالی که وقت مفید کاری در کشور ایران بین 20 دقیقه تا یک ساعت عنوان شده است، بنابراین در این باره باید بسترهای لازم برای اصلاح فراهم شود.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام در پایان، تأکید کرد: در مسائل اجتماعی اولین توجه باید به حوزه خانواده و بستگان باشد و هر کسی در دایره‌ کاری خود به معروف‌ها و منکرها توجه کند.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین