عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴
پای درددل های یک روحانی پیشکسوت؛
حجت الاسلام والمسلمین احتشام حسینی اخلاق مداری، علم وسیع، ترک دنیا و گذشت را عوامل موفقیت یک طلبه دانست و گفت: متاسفانه این اوصاف و مشخصه ها که از آن تعبیر به «ذی طلبگی» می شود در جامعه ما کمرنگ شده اند.
عقیق:گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم احتشام حسینی داشتم. وی فرزند آیت الله سیدحسن احتشام حسینی و دانش آموخته مدارس علمیه آیت الله بروجردی در بروجرد و آیت الله حجتیه در قم و بهره مند شده از محضر آیات، سیدان و سیدحسن فاطمی در مشهد بوده است. حجت الاسلام والمسلمین احتشام حسینی سالها در مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی در تهران تدریس می کرد و از سال 1342 هجری شمسی تا کنون، امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) منطقه آبشار (خیابان ری) تهران است.

 

طلاب دچار آفت های جدی اخلاقی اند

وی با تاکید بر اینکه طلاب از نظر اخلاقی، دچار آفت های جدی اند و این وضعیت بسیار نگران کننده و خطرناک است، اظهار داشت: یکی از رسالت های اصلی یک طلبه، خدمت و خدمت بدون اخلاق بی فایده است؛ حال آنکه با تغییر اوضاع جامعه امروزه کمتر طلبه ای حاضر به خدمت رسانی به مردم بدون چشمداشت مادی است.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) اضافه کرد: یک طلبه در همه حال باید خدا را در نظر گرفته و مطابق با سیره و سنت انبیا، اوصیا و اولیا عمل کند و در این صورت می تواند همه اقشار و طبقات را درک نماید.

 

عالمی که پای برهنه دنبال مهمان می گشت

حجت الاسلام والمسلمین احتشام حسینی با اشاره به اینکه علمایی مانند آیات بهاءالدینی، بهجت، مرعشی نجفی و ... زندگی شان را وقف خدمت به مردم خاصه جوانان و طلاب کردند، تصریح کرد: روزی پدرم (آیت الله سیدحسن احتشام حسینی) را با پای برهنه در کوچه مشاهده کردم. علت را که پرسیدم فرمودند: امروز میهمانی نداشتم لذا به داخل کوچه آمدم تا فردی را به میهمانی دعوت کنم.

وی اخلاق مداری، علم وسیع، ترک دنیا و گذشت را عوامل موفقیت یک طلبه دانست و گفت: متاسفانه این اوصاف و مشخصه ها که از آن تعبیر به «ذی طلبگی» می شود در جامعه ما کمرنگ شده اند.

 

درآمدهای حرام؛ عامل بروز بداخلاقی ها

این روحانی پیشکسوت افزود: متاسفانه نحوه کسب درآمد در جامعه ما با احکام دین فاصله دارد و همین آسیب، عاملی بسیار مهم در بروز بداخلاقی ها و ناهنجاری های فرهنگی شده است. متاسفانه در جامعه ما کسب درآمد حرام بسیار فراگیر شده و اثرات نامطلوب آن در عموم مردم و طلاب مشاهده می شود. 

حجت الاسلام والمسلمین احتشام حسینی با بیان اینکه وقتی کسب حرام در جامعه فراگیر شد آنگاه کلام اساتید اخلاق چندان اثرگذار نخواهد بود، اظهار داشت: وقتی بانک های ربوی در جامعه اسلامی گسترش یافتند مردم چگونه می توانند به سخنان اساتید اخلاق گوش دهند و اثر پذیرند!

 

با خدا آشتی کنیم

حجت الاسلام والمسلمین احتشام حسینی در پایان احیای سنت های اصیل اسلامی و حوزوی را در مصون ماندن طلاب از آفت ها و ناهنجارهای اخلاقی بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: برای تحقق چنین اهدافی باید با خدا آشتی کرد که اگر چنین شود آسیب های روانی و ناهنجاری های فرهنگی روز به روز کمتر می شود.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین