عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
در هیئت هفتگی کانون بسیج مداحان در حسینیه شهدای بسیج مطرح شد
در مناظره هایی که مأمون ترتیب داد باعث شد که مردم بفهمند که امام رضا(ع) برجسته ترین عالم اسلام در مسائل اعتقادی علم بیان و کلام هستند و کسی به پای ایشان نمی رسد.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم هفتگی اجتماع عمومی کانون بسیج مداحان به همت مجمع ادبی مذهبی یاس کبود باسخنرانی دکتر رجبی دوانی ، مداحی حاج محمد کریمی و حاج محمد فراهانی در حسینیه شهدای بسیج برگزار شد .

  • در ادامه گزیده ای از سخنان دکتر رجبی دوانی را بخوانید:

_ امام رضا(ع) بیست سال امامت کردند. امامت آن حضرت در پی شهادت پدر بزرگوارشان امام کاظم در سال 183 هجری آغاز می شود و تا سال 203 هجری که خود آن حضرت با توطئه مأمون به شهادت رسید ادامه پیدا می کند. امام در سن 35 سالگی به امامت رسیدند. که دوران امامت امام رضا(ع) دوران ویژه ای بود.

_ امیرالمؤمنین(ع) در 33 سالگی به امامت رسیدند. امام مجتبی(ع) در سن 37 سالگی و بالاترین سن متعلق به امام حسین(ع) در 47  سالگی و امام سجاد(ع) 23 سالگی و امام باقر(ع) 31 سالگی و امام صادق(ع) حدود 35 و امام کاظم(ع) در سن پایینی در حدود 20 سالگی و امام رضا(ع) 35 سالگی و فرزند بزرگوارشان امام جواد(ع) در هشت سالگی به امامت رسید و باعث شگفتی شد.

_ لذا امامت امام جواد(ع) موجب مشکلاتی برای شیعه شد و هضم این مسئله که کودک هشت ساله ای قبل از سن بلوغ به امامت برسد مشکل بود. اما با عظمتی که امام جواد(ع) از خود نشان داد مسئله صغر سن امام جواد(ع) حل شد.امام هادی(ع) هم در 8 سالگی و  وجود مقدس امام زمان در 5 سالگی به امامت رسیدند و دیگر مسئله ای برای شیعه وجود نداشت.

_ وظیفه امامت حضرت رضا(ع) چند سال پیش از شهادت پدرشان به دلیل زندانی شدن ایشان آغاز شده بود. امام رضا(ع) در چهار سالی که پدر در زندان بود کار امامت را بر عهده داشتند و حلقه وصل مردم با امام کاظم(ع) بود. مسائل مردم را امام رضا(ع) رفع و رجوع می کرد و رهبری علویان را بر عهده داشت.

_ از بیست سال امامت امام رضا(ع) ده سال ابتدایی معاصر با هارون بودند. امام طوری عمل می کند که به هارون خونخوار خشن بهانه ای برای تعرض به امامت ندهد. امام رضا(ع) در این ده سال جانب تقیه را رعایت کرد. هارون مقتدرترین خلیفه بنی عباس بود. چیزی که بنای آن بر زور باشد دوام پیدا نخواهد کرد.

 _ مأمون چنان کینه ای از برادرش داشت دستور داد که سر برادر را کنار کاخ خود بیاورند و به مردم پول می داد که به این سر لعن و نفرین کنند. حتی بعضی از بزرگان ما اشتباه کردند که می گویند مأمون شیعه بوده و قصد او از دادن ولایت عهدی به امام رضا(ع) قصد قربت بوده است و نمی پذیرند که مأمون قاتل امام رضا(ع) باشد.

_ کسی که به برادر خود با وجود میثاق و تعهدات مؤکدی که در کنار خانه خدا داده بود رحم نمی کند و سر برادر خود را می برد ، این شخص اینقدر دین و اعتقاد ندارد که این جایگاه ولایت عهدی را که به سختی و با قتل برادرش به دست آورده است راحت به امام رضا(ع) تقدیم کند.  مأمون با سواد ترین خلفای غاصب و جاهلی است که به روی کار آمده بود.

_ دلیل ندارد اگر کسی که به امیرالمؤمنین(ع) اظهار ارادت کند و نسبت به خلفای جائر محبتی نداشته باشد شیعه باشد. امام رضا(ع) پنج سال با امین و پنج سال با مأمون بود.  امام رضا(ع) در پنج سال حاکمیت امین که با برادرش درگیری داشت فرصت پیدا کرد که بدون کنترل دستگاه خلافت بتواند رسالت امامت خود را انجام دهد. بصره پایگاه دشمنان اهل بیت(ع) بود ولی امام رضا(ع) به آنجا می رود و با علمای آنجا دیدار دارد و در مناظره هایی آنها را محکوم می کند.

_ برکات فراوانی با حضور امام رضا(ع) به ایران سرازیر شد. مأمون بسیار زیرک بود و ولایت عهدی را با نقشه و اصرار به امام رضا(ع) داد و امام هم با زیرکی این ولی عهدی را پذیرفت و شرطی گذاشت که در هیچ کار دولتی دخالت نمی کنم و مأمون هم پذیرفت.

_ مأمون در حقیقت ضرر کرد. رهبر انقلاب نکته ای زیبا در این باره می فرمایند  که اگر چه مأمون می خواست با دادن ولایتعهدی به امام رضا(ع) ارتباطات ایشان را با بدنه جامعه قطع کند ، ولی کاری کرد که چهره پاک امام رضا(ع) پیش از پیش از طریق تریبون و رسانه دولتی شناخته شود.

_ گستره علم امام رضا(ع) بیش از امام صادق(ع) و سایر امامان(ع) در اختیار جامعه حتی در نزد غیر مسلمانان هم قرار گرفته بود. به همین دلیل امام رضا(ع) عالم آل پیامبر بودند در صورتی که بسیاری از احکام ما در نماز و مسائل شرعی از جانب امام صادق(ع) است. در مناظره هایی که مأمون ترتیب داد باعث شد که مردم بفهمند که امام رضا(ع) برجسته ترین عالم اسلام در مسائل اعتقادی علم بیان و کلام هستند و کسی به پای ایشان نمی رسد.

_ همه امامان ما غریب هستند. اتفاقاً غربت امام رضا(ع) از همه امامان کمتر است. با شوکت ترین امامان، امام رضا(ع) می باشد که این شوکت هم در حیات ایشان و هم در زمان شهادت ایشان است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین