عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
آیت الله سبحانی:
حوزه/ هستند؛ امروز با پول قطر و عربستان و...، کشورهای اسلامی را به خاک و خون می کشند.
عقیق: این مرجع تقلید در دیدار با اعضای شورای علمی موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع)  اظهارداشتند: در زمان طاغوت با مادی گرایان مقابله می کردیم؛ این افراد با نبوت و توحید سرجنگ داشتند، ولی امروز دشمنی که در میدان است و با اسلام و تشیع مبارزه می کند، پدیده وهابیت است.

ایشان افزودند: گروه اخوان زاییده وهابیت است؛ سلفیت نیز از همین عقیده باطل هستند؛ امروز با پول قطر و عربستان و... کشورهای اسلامی را به خاک و خون می کشند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: کلید مبارزه با این تفکر، مشخص شدن مساله شرک و توحید به خصوص در عبادت است؛ تمام اشکالات اینها این است که توحید در عبادت را به صورت بد معنی می کنند و هر تبرکی را عبادت می دانند.

حضرت آیت الله  سبحانی گفتند: در این راستا باید عبادت را به شکلی تعریف کنیم که جامع باشد و فعالیت های تبرکی ما در حرم های اهل بیت(ع) مصداق تکریم قلمداد شود و نه عبادت.

معظم له بیان کردند: محمد بن عبدالوهاب «اله» را به معنی معبود و بحث توحید در الوهیت گرفته اند؛ آنها خالقیت را توحید در ربوبیت می دانند و عبادت را توحید را الوهیت می دانند؛ کار «رب»، پرورش گری و اداره آفریده است و این تفکر وهابیت کاملا اشتباه است؛ ولی ربوبیت از خالقیت جدا نیست.

ایشان افزودند: مشکل اصلی آنها این است که در لغت عرب نیز اشتباه کردند و معنی و مفهوم «رب» را اشتباه گرفتند؛ آفریدگاری و کردگاری در فارسی به معنی خالقیت و ربوبیت است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: وهابیت کتاب تاریخ نگاری دارند که بیان می کند که تاریخ وهابیت با خون ریزی و تکفیر همراه بوده است و اگر بتوانیم از کتب خود وهابیت استفاده کنیم آنها بهتر رسوا می شوند.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: وهابیت تمام علل طبیعی را منکر هستند و می گویند این علل، علل مقارن است و منکر رابطه بین علل طبیعی و معلول هستند و به همین دلیل تبرک را حرام می دانند؛ یعنی اگر کسی بگوید که باران به واسطه تبخیر آب دریا تولید می شود از منظر وهابیت کفر گفته است.

معظم له بیان کردند: اصحاب پیامبر(ص) با چیزهایی برخورد می کردند که جسد و پیکر پیامبر به آن نخورده بود و به همین دلیل سخن وهابیت کاملا با عقیده مطروحه خود در این زمینه در تناقض است که می گویند هر تبرکی که پیکر پیامبر با آن تماس نداشته حرام است.

ایشان افزودند: وهابیت در چند مساله خلاصه می شود، از جمله پایین آوردن مقام انبیا و اولیا، تحریم اعمال صالح برای میت و...؛ آنها استدلالات قرآنی را بیان می کنند که با هیچ مبنای تفسیری منطبق نیست.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: آنها اعتقاد دارند که چون برزخ بین میت و آخرت فاصله انداخته است، پس هیچ عملی از سوی ما به میت نمی رسد پس این کار درست نیست؛ استغفار ملائکه خودش مانع قبول این نظر است؛ در صحیح مسلم نیز آمده است که حج نیابتی برای میت درست است و اگر زکاتی بر گردن او باشد از سوی دیگران به او می رسد، پس دیگر کسی نمی تواند بگوید که برزخ مانع رسیدن اعمال است.

حضرت آیت الله  سبحانی گفتند: وهابیت می گوید که قرآن مانع انسان و دنیا است در حالی که قرآن بیان می کند که برزخ مانع رجوع ما به این دنیا است نه اینکه انسان به طور کامل ارتباطی با دنیا ندارد.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین