عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
در هفتمین صبح کتاب خیمه، «معجزه عاشورا» اثر دکتر حسین غفاری نقد و بررسی می شود.
عقیق:هفتمین صبح کتاب خیمه با موضوع نقد و بررسی کتاب «معجزه عاشورا» اثر دکتر حسین غفاری روز سه شنبه ۱۰ شهریور ماه ساعت ۱۰ صبح در دفتر مرکزی بنیاد دعبل برگزار می شود.

کتاب معجزه عاشورا شامل درس گفتارهای حسین غفاری، استاد گروه فلسفه دانشگاه تهران است که رویکردی متفاوت و نو را در بررسی نهضت عاشورا در برابر خواننده قرار می‌دهد.

در این کتاب به مباحث متنوعی درباره جوانب گوناگون حادثه عاشورا پرداخته‌شده است؛ معجزه بودن واقعه عاشورا به معنایی حقیقی و نه استعاری، تحلیل جامع نهضت عاشورا در مقام حرکتی فردی و عرفانی و درعین‌حال اجتماعی و انقلابی، تبیین مسئله دشوار «علم امام به حوادث آینده» و تحلیل رفتار ایشان بر این مبنا (که در ضمن آن از ماهیت «علم امام» و نسبت علم حضوری و حصولی با رفتار و تکالیف آدمی سخن رفته است)، مقایسه قربانی حضرت ابراهیم(ع) با فداکاری و جانبازی امام و تبیین مسئله گریه بر مصائب عاشورا و نقش آن در سلوک معنوی انسان از موضوعات این کتاب است.

همچنین بر اساس تحلیل ارائه‌شده از واقعه عاشورا و نقش و معنای عزاداری به آسیب‌شناسی مراسم عزاداری و ترسیم چارچوب صحیح برگزاری آن پرداخته‌شده است. درنهایت به‌عنوان «ختامه مسلک» غزلی از عارف والامقام حافظ در توصیف واقعه عاشورا شرح داده شده است.

در این نشست که با حضور دکتر حسین غفاری - نویسنده کتاب - برگزار می‌شود،‌ دکتر محمدرضا سنگری و استاد محمد اسفندیاری به‌عنوان ناقد کتاب حضور خواهند داشت.

سلسله نشست‌های صبح کتاب خیمه به همت انتشارات خیمه و بنیاد دعبل خزاعی برگزار می‌شود. تاکنون کتاب‌های کتاب‌شناسی تاریخی امام حسین(ع)،‌مقتل ابی مخنف، لهوف و مقتل جامع سید الشهداء در این جلسات مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

شرکت در این سلسله جلسات برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می توانند صبح سه‌شنبه ۱۰شهریورماه ساعت ۱۰ در محل بنیاد دعبل خزاعی به نشانی خیابان فلسطین نرسیده به میدان فلسطین بن‌بست سعیدی پلاک۲ حضور به هم رسانند.

منبع:بنیاد دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین