عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۶۴۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
معاون حج و عمره مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با تشريح دو توصيه كليدي براي ارتقاي بهداشت زائران خانه خدا از ايجاد "تونل سرد" براي حجاج ايراني در مناسك عرفات و منا خبر داد.
عقیق:پيرحسين كوليوند با اشاره به اعزام حدود ۵۰۰ كادر بهداشت و درمان مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر به حج تمتع اظهار كرد: در حج تمتع امسال كه براي حجاج ۳۳ تا ۳۵ روز و براي خدمتگزاران از جمله پزشكان ۴۰ تا ۴۵ روز به طول مي‌انجامد، امكانات و تجهيزاتي از جمله "تونل سرد" براي مناسك عرفات و منا تجهيز خواهد شد.

۶۰ مطب، ۸۰ پزشك زن
معاون حج و عمره مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر به افزايش كادر پزشكان زن در حج تمتع امسال نيز اشاره كرد و ادامه داد: از تاريخ ۸ شهريور نخستين حجاج از مدينه به مكه اعزام مي‌شوند، در مكه به‌مانند مدينه يك بيمارستان داريم و به‌ازاي هر هتل يك درمانگاه داير مي‌شود و تقريباً در ۶۰ هتل، مطب‌هاي پزشكان داير خواهد شد كه به‌صورت شبانه‌روزي از حضور حدود ۸۰ پزشك زن برخوردار خواهند بود و خدمات تزريقات و انواع خدمت پزشكي ديگر را براي آرامش بانوان در حج تمتع انجام مي‌دهند.

تمرين زندگي در چادرهاي ۱۴۰نفره
معاون حج و عمره مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با بيان اينكه انجام مناسك حج تمتع به بدني آماده نياز دارد، بنابراين پياده‌روي قبل از اعزام زائران بايد به‌عنوان يك تمرين روزانه افراد لحاظ شود، افزود‌:‌ رعايت بهداشت فردي، براي تجربه يك زندگي دسته‌جمعي بسيار اهميت دارد، به هر حال زائران مثلاً در عرفات و منا بايد در چادرهاي ۱۰۰ تا ۱۴۰نفره زندگي كنند، بر اين اساس توصيه مي‌شود حجاج حتماً در زمان مراسم "حلق" (تراشيدن سر يا كوتاه كردن مو يا ناخن) رعايت بهداشت را كنند، همچنين با خود ماسك همراه داشته باشند و به هيچ عنوان شستن دست‌ها را فراموش نكنند.

نوشيدن آب يخ و خنك شدن مقابل كولر ممنوع
كوليوند با ارائه برخي توصيه‌ها از جمله پرهيز حجاج از نوشيدن آب يخ و همچنين قرار نگرفتن در مقابل كولر بعد از آمدن به استراحتگاه‌هايشان، ادامه داد: حجاج بايد به‌جِد براي جلوگيري از سرماخوردگي در زمان مناسك حج تمتع با وجود هواي گرم مراقبت‌هاي لازم را انجام دهند.
در اين راستا چندي قبل نيز كوليوند درباره برخي توصيه‌هاي ديگر به حجاج عنوان كرده بود كه تدابير لازم براي تغذيه مناسب حجاج از نظر كالري، نمك، چربي و موارد ديگر براساس كارگروهي كه مدت‌هاست تشكيل شده است، صورت مي‌پذيرد و به‌دقت براي زائران كه غالباً دچار بيماري فشار خون، ديابت و بيماري قلبي هستند، اين موارد تغذيه‌اي رعايت مي‌شود.

افزايش آمبولانس حجاج در مدينه و مكه
كوليوند با اشاره به افزايش ۴ آمبولانس جديد و رساندن اين آمار به ۱۶ آمبولانس و در ادامه به راه اندازي سيستم رهياب آمبولانس‌هاي مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر در موسم حج اشاره كرد و گفت: با خريد سيستم‌هاي جديد رهياب، امكان فعاليت كادر امداد و انتقال زائران بيمار مطلوب‌تر از گذشته صورت مي‌پذيرد. اين سيستم مزاياي بسياري دارد كه از جمله آن مي‌توان به افزايش قابليت برنامه ريزي بهتر در انتقال زائران به مراكز درماني و ارتباط حجاج با مركز مديريت بيمارستاني حج اشاره كرد.

كارت‌هاي زردرنگ واكسيناسيون حجاج همطراز اهميت پاسپورت
كوليوند با توصيه اكيد به زائران درباره همراه داشتن كارت‌هاي زردرنگ واكسيناسيون‌شان كه بايد حتماً با كيف و وسايل شخصي خود همراه داشته باشند، عنوان كرد: حجاج بايد در مراقبت از اين كارت‌هاي زردرنگ واكسيناسيون همانند پاسپورت خود دقت كنند.
معاون حج و عمره مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با تأكيد بر سختگيري‌هاي سعودي‌ها در برخي ضوابط بيان داشت:‌ از طرفي ديگر خوشبختانه سيستم بهداشت و درمان عربستان پيشرفت بسياري كرده است و هزينه‌كردهاي درماني در اين كشور بسيار پايين و حتي رايگان شده است و مسلماً ما نيز مشتاق هستيم از اين فرصت براي خدمات بهتر و بيشتر به حجاج كشورمان استفاده كنيم.

تأمين و ارسال ۵۰۰ قلم داروي حجاج و همراه داشتن نسخ داروهاي خاص
كوليوند درباره همراه داشتن دارو توسط زائران نيز به نكاتي اشاره كرد و افزود: ما تاكنون جهت ارسال ۵۰۰ قلم دارو به جده و در نهايت انتقال به مدينه و مكه براي مراسم حج تمتع اقدام كرديم، بنابراين حجاج از بابت دارو نگراني نداشته باشند، ولي بيماراني كه مي‌خواهند داروهاي خاص خود را همراه داشته باشند حتماً بايد نسخه داروها را كه ترجيحاً به‌زبان انگليسي باشد همراه خود داشته باشند و متعاقباً در نسخه تجويزي، تعداد دارو، مقدار مصرف و نوع بيماري نگاشته شود و در نهايت از همراه داشتن داروهاي كدئين‌دار و مشابه فرمول مواد مخدر خودداري كنند كه به هيچ وجه به اين‌گونه داروها اجازه ترخيص داده نمي‌شود.

منبع: افكار نيوز
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین