عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۶۲۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
رییس ستاد اربعین سال 94، به برگزاری جلساتی با حضور سفیر عراق در ایران و همچنین جلسه‌ای در نقطه‌ی صفر مرزی برای هماهنگی‌های اربعین اشاره کرد و افزود: حرکت و حماسه‌ی بزرگی در مرزهای کشور و شهرهای اصلی درحال وقوع است. در مسیر ایلام تا مهران، 90 کیلومتر از جاده تعریض می‌شود.
عقیق: آمارهای رسمی حاکی از سفر یک میلیون و 600 هزار زائر ایرانی به عتبات عالیات عراق در اربعین سال گذشته است اما آمارهای غیر رسمی، واقعیت دیگری را نشان می‌دهد.

دولت عراق یک هفته مانده به اربعین، مرزهای کشورش را باز کرد و شرط ورود را فقط داشتن گذرنامه تعیین کرد اما در ادامه زائرانی بودند که بدون گذرنامه و تنها با نشان دادن کارت ملی ایرانی به خاک عراق قدم گذاشتند.

مهاجران افغان سهم زیادی را از زائران بدون گذرنامه به خود اختصاص دادند.

همین بی‌برنامه‌گی و ناهماهنگی، مرزهای ایران را برای دو هفته به حالت بحرانی درآورد، به‌طوری که سپاه و ارتش پس از برگزاری مراسم اربعین درعراق، مشترکا کنترل مرزها و هدایت زائران را به سمت شهرهای‌شان دست گرفتند.

دولت ایران پس از تجربه‌ی آشفتگی‌های اربعین سال گذشته، ستادی را با عضویت 26 دستگاه خدماتی و نهاد امنیتی تشکیل داد.

اکنون بنا به تصمیم سازمان حج و زیارت، سامانه‌ی اینترنتی‌ای طراحی شده که روز 15 شهریورماه شروع به کار می‌کند و همزمان با آن، ثبت نام از متقاضیان شرکت در مراسم زیارت اربعین آغاز می‌شود.

همان‌طور که سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرده؛ اصلی‌ترین شرط سفر به عتبات در اربعین امسال ثبت نام در این سامانه (WWW.Samah.haj.ir) است، در غیر این‌صورت امکان حضور در عراق برای شرکت در زیارت اربعین وجود ندارد.

به گفته‌ی او، دسترسی به این سامانه‌ی اینترنتی برای همه آزاد است و متقاضیان حضور در مراسم اربعین امسال می‌توانند اطلاعات خود را که شامل کدملی، شماره گذرنامه و شماره تلفن همراه است در گروه‌های حداکثر 10 نفره، ثبت کنند. با این ثبت‌نام سازمان حج و زیارت از طریق پیامک با زائران ارتباط مستمر خواهد داشت و آن‌ها را در جریان آخرین اطلاعات مربوط به هزینه‌ها و دسته‌بندی گروه‌ها قرار می‌دهد.

رییس ستاد اربعین سال 94، به برگزاری جلساتی با حضور سفیر عراق در ایران و همچنین جلسه‌ای در نقطه‌ی صفر مرزی برای هماهنگی‌های اربعین اشاره کرد و افزود: حرکت و حماسه‌ی بزرگی در مرزهای کشور و شهرهای اصلی درحال وقوع است. در مسیر ایلام تا مهران، 90 کیلومتر از جاده تعریض می‌شود. 65 پل یا تعریض شده و یا درحال تعریض است. دو منبع آب بسیار بزرگ در نقطه صفر مرز مستقر شده که حدود یک میلیون لیتر آب برای زائران ذخیره می‌کند تا مشکلی که سال گذشته وجود داشت برطرف شود و 95 تیر چراغ برق در مسیر 25 کیلومتری پل زائر تا نقطه صفر مرزی نصب شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته 18 گیت گذرنامه وجود داشت که در اوج ازدحام اربعین به 30 گیت رسید؛ اما برای اربعین امسال 96 گیت گذرنامه راه‌اندازی شده است.

اوحدی ادامه داد: برای آن سوی مرزها نیز باید اقدامات جدی داشت. با توجه به وضعیت دولت عراق که درگیر جنگ ظالمانه‌ای از طرف مجموعه بعثی تکفیری است به سفیر ایران در عراق اعلام آمادگی کردیم که سازمان حج و زیارت، بعثه‌ی مقام معظم رهبری و سایر دستگاه می‌توانند اقداماتی را برای توسعه زیرساخت‌ها در داخل خاک عراق انجام دهند.

وی بیان کرد: تلاش سازمان حج و بعثه‌ی مقام معظم رهبری، رفع و جبران کاستی‌های گذشته است تا طبق فرمایش مقام معظم رهبری شاهد یک شبه اعجاز دیگری در اربعین امسال باشیم.

رییس سازمان حج و زیارت درباره‌ی آخرین تصمیم‌گیری دولت عراق برای برقراری ویزای این کشور در زمان اربعین، اظهار کرد: امسال بر اساس تمهیدات درنظر گرفته شده همه زائران باید گذرنامه‌ی معتبر داشته باشند. ویزا هم حتما صادر می‌شود، اما آخرین هماهنگی‌ها با سفیر عراق در ایران و وزارت‌خانه‌های خارجه و کشور ظرف دو هفته‌ی آینده برای صدور ویزا و تعیین قیمت آن انجام می‌شود.

وی افزود: قیمت ویزا در مناسبت اربعین باید ویژه باشد تا تسهیلات برای همه‌ی مردم کشور فراهم شود.

او با بیان این‌که نمی‌خواهیم آشفتگی اربعین سال گذشته ایجاد شود، گفت: زائران براساس اطلاعاتی که در سامانه‌ی سماح ثبت می‌کنند، برای عبور از گذرگاه‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند و برای تغذیه، حمل و نقل، اسکان و خدمات درمانی آن‌ها نیز برنامه‌ریزی خواهد شد. بنابراین تقاضا می‌شود مردم اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند تا ارتباط دو سویه برقرار شود.

رییس ستاد اربعین سال 94، درباره مشارکت نهادهایی مثل ارتش، سپاه و شهرداری که سال گذشته در پایان اربعین به یاری مرزها آمدند، اظهار کرد: این‌ نهادها حضور فعالی در ستاد اربعین دارند و در جلسه نقطه صفر مرزی نیز شهرداری تهران حضور داشت. امیدواریم با توجه به حضور جدی سپاه و راهیان نور بیشترین کاستی‌های سال گذشته را جبران کنیم.

اوحدی همچنین از توقف برنامه‌های اعزام شمسا (کارگزار مرکزی سازمان حج و زیارت در عتبات)، همزمان با آغاز عملیات اربعین خبر داد و افزود: امکانات «شمسا» در آن مدت در خدمت زائران اربعین قرار می‌گیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
میثم نوری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
1
6
پس ما افغانستانی ها امسال چیکار کنیم؟؟؟
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
1
6
قول بتون میدم امسالم مثه پارسال آزاده اربعین انشاءالله
کلب رباب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
1
2
پارسال هم همین حرف هارو میزدن ولی دم اربعین دوباره تمام مرزهارو وا میزارن ، رفیق من پارسال با کارت استخر از مرز رد شد رفت
شیخ رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
0
0
بزرگی میفرمودگذرنامه روصهیونیستها درست کردن تا بین امت اسلامی تفرقه بندازن افغان وایران وپاکستان وغیره همه امت واحد اسلامی بودن الان نگاه به اروپا بندازین به راحتی مرزهای خودشون روبرداشتن اونوقت منو شما به اعتبار همین پاپورتها به هم توهین میکنیم که چه وچه وچه والا اسلام دین برادری وبرابریست وقومیت در ان نقشی ندارد متاسفانه کیسه دوزان هم باادعا های واهی وامنیتی کردن قضایا فکر جیبشان هستند اگرحرومزاده ای دنبال خرابکاری باشه میره ترکیه که اسراییل توش سفارت داره یا کردستان عراق که منافقا توش بودن دیگه نمیره کربلا ونجف ازامام حسین حیا کنید انقد دروغ ودقل به خورد مردم ندید بخدا قیامتی هست اقایون سال گذشته که عراق ویزا رو برداشت به زور لب مرز مهران کانتینر گذاشته بودن میگفتن دولت عراق برا خودش گفته باید از ما ویزا بگیرید انقد کفتار صفت نباشید ازارباب حیا کنید
پاسخ ها
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
مغلطه کردن هم خوب بلدید آفرین!!!!

شما فرض کنید که پاسپورت برداشته بشه، بعدش چه اتفاقی میفته!؟ چرا شمایی که اطلاع کافی ندارید بی خود و بی جهت به اسم تقلبی "شیخ" شروع به نظر دادن می کنید؟
شما اون قدر اطلاع ندارید که نمی تونید تبعات برداشته شدن پاسپورت رو درک کنید بعدش می گید که طرف اگر بخواد خرابکاری کنه نمیره به کربلا!!!! پس با منطق شما اون کسانی که تو کربلا و مشهد و اینا خرابکاری من کنن حتما احمق هستند!!!!!!!
متاسفم براتن که این قدر راحت توهین می کنید و صفت خودتون "کفار صفت" رو به خادمین نسبت می دید
اگر که پارسال عده ای تونستن بدون ویزا برن دلیلش فقط طو فقط نقش ایران بود و نه عراق

امیدوارم بتونیم اون دنیا در مقابل دانای حقیقی از حرف هامون دفاع کنیم، جایی ه دیگه جای سفسطه و مغلطه نیست!
ناشناس
|
ROMANIA
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
0
0
این کارها برای نظم لازمه دستشون درد نکنه خداخیرشون بده
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین