عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۵۰۹
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
«خداوند به زنان مهربان‌تر است تا مردان، و خداوند هرکس زنی را که میان او و آن زن پیوند خویشاوندی وجود دارد خشنود کند، در روز قیامت خشنود می‌گرداند.»
عقیق:امام‌ رضا علیه‌السلام امام مهر است و دوستی؛ امام غریبی که برای ما آشناتر از هر آشنایی است؛ امامی که به اقتضای امامت، راهبر است و راهنما، امین است و آموزگار، هادی است و دستگیر.
 در این مسیر، به دنبال شناخت آن‌چه زن باید باشد و آن‌چه باید بداند و عمل کند، به‌سراغ روایاتی از ایشان رفتیم که محوریت آن‌ها، زنان بود و جایگاه‌شان، بایدهایشان بود و نبایدهایشان؛ تا چراغی برگیریم، توشه راه و قدمی برداریم، در مسیر درست.

دخترانه‌ها
امام ‌رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: «در خانه‏ اى كه نام يكى از زنان فاطمه باشد، محروميت داخل نمى‏ شود.» (۱)

همسرانه‌ها
امام ‌رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: «بعضی زن‌ها براى شوهرشان ‏بهترين غنيمت هستند؛ زناني‌كه به شوهرانشان اظهار عشق و محبت كنند.» (۲)
امام‌رضا علیه‌السلام در روایت دیگری می‌فرمایند: «هیچ فایده‌ای به کسی نمی‌رسد بهتر از این‌که برایش بانویی باشد که نگاه‌کردن به او و مصاحبت با او، موجب شادمانی همسر باشد و در غیاب شوهر، امانت‌دار و حافظ حریم خویش و خانواده و اموال شوهر است.» (۳)
ابن‌جهم، در روایتی قابل تأمل نقل می‌کند: نزد امام‌رضا علیه‌السلام رفتم، دیدم که ایشان موهایشان را رنگ سیاه زده بودند. گفتم: فدایت شوم، موهایتان را سیاه کرده‌اید؟ فرمودند: در رنگ‌آمیزی مو پاداش است. رنگ‌کردن موی و آمادگی (با آراستن ظاهر) از چیزهایی است که پاکدامنی زنان را افزون می‌سازد. زنان پاکدامنی‌ها را رها کردند، چون همسرانشان خود را برای ایشان آماده نکردند. (۴)
و در همین‌ زمینه در روایتی دیگر از قول امام ‌رضا علیه‌السلام به آسیب‌شناسی این رفتار پرداخته شده‌ است: «چه‌بسا که بی‌توجهی مرد به آراستگی ظاهر، سبب گردد که زن از پاکدامنی فاصله بگیرد.» (۵)
در روایت دیگری از امام‌رضا علیه‌السلام، ایشان بر حقوق مالی زنان تأکید و توجه ویژه داشته و از قول رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم می‌فرمایند: «خداوند متعال هر گناهی را مورد آمرزش قرار می‌دهد، مگر گناه انکار مهر زن...» (۸)

مادرانه‌ها
امام‌رضا علیه‌السلام، به مادر‌بودن زنان نیز توجه ویژه داشته و توصیه‌هایی در این رابطه داشته‌اند. ایشان می‌فرمایند: «به زنان حامله کندر بخورانید تا فرزندی که در بطن دارند اگر پسر است، باهوش و دانا و شجاع و اگر دختر است، خوش‌قیافه و خوش‌اخلاق و... گردد.» (۹)
در روایتی دیگر، حضرت بر حق مادربودن اشاره‌کرده و می‌فرمایند: «این حق همسر است (به عنوان مادر) که فرزند تا هفت سالگی در دامن او باشد؛ مگر زمانی‌که نخواهد نزد او بماند.» (۱۰)
و در مرقومه حضرت برای مأمون آمده است: «نیکی به پدر و مادر واجب و لازم است؛ اگرچه مشرک و کافر باشند، ولی در معصیت خدا نباید اطاعتشان کرد.» (۱۱)

زنانه‌ها
حضرت ‌رضا علیه‌السلام برای وجهه زن‌بودن نیز اهمیت جداگانه‌ای قایل‌ شده و در روایتی ظریف در‌ این ‌زمینه از قول پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم می‌‌فرمایند: «خداوند به زنان مهربان‌تر است تا مردان، و خداوند هرکس زنی را که میان او و آن زن پیوند خویشاوندی وجود دارد خشنود کند، در روز قیامت خشنود می‌گرداند.» (۱۲)


پی نوشت ها:
۱. حر عاملی، وسایل‏الشيعه، ج۱۵، ص۱۲۹.
۲. نوری، مستدرك‌الوسایل، ج۲، ص۵۳۲.
۳. وسایل‌الشیعه، ج۱۴، ص۲۲.
۴. وسایل‌الشیعه، ج۱۴، ص۱۸۳.
۵. طبرسی، مکارم‌الاخلاق، ص۴۸۹.
۸. مستدرک‌الوسایل، ج۱۳، ص۳۷۸.
۹. مکارم‌اخلاق، ج۱، ص۱۹۲و۱۹۳.
۱۰. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۲۷۵.
۱۱. بحارالانوار، ج۷۴، ص۷۲.
۱۲. وسایل‌الشیعه، ج۱۵، ص۱۰۴.
منبع:افکار
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین