عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
سنت های حاکم بر جوامع، تغییرپذیر بوده و به حسب شرایط زمان و مکان دستخوش تغییر و تحول می شوند، ولی یکی از ویژگی های مهم سنت های الهی، ثبات و عدم تغییرپذیری آن است و حفظ این سنت های الهی از وظایف تمامی مسلمانان است.
عقیق:خداوند متعال در قرآن می فرماید:
وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا   فتح/23
 و هرگز براى سنت الهى تغييرى نخواهى يافت
حکایت؛
مرحوم حاج شیخ مرتضی طالقانی  از استادان اخلاق و علمای بزرگ نجف، که استاد آیت الله بهجت نیز بوده است  همراه با عده ای از علما از جمله آیت الله العظمی خوئی به افطار دعوت بودند، وقتی غذا آماده می شود و همگی سر سفره می نشینند حاج شیخ مرتضی طالقانی می فرماید: نمک در سفره نیست و اقدام به تناول غذا نمی کنند، بین محل افطار تا آشپزخانه نیز فاصله بوده و ظاهراً از خانه ای دیگر غذا می آورده اند، به هر حال مرحوم طالقانی دست به غذا نمی برند و دیگران حتی آیت الله خوئی نیز به احترام ایشان شروع به غذا خوردن نمی کنند و مقداری طول می کشد تا نمک را بیآورند.
 بعد از ختم جلسه و هنگام رفتن، آیت الله خوئی خطاب به ایشان می فرماید: حضرت آقا، اگر شما به این اندازه به سنت الهی مقید هستید که اگر کمی نمک تناول نکنید غذا نمی خورید، در این گونه مجالس کمی نمک با خود همراه داشته باشید تا مردم را منتظر نگذارید، آقای طالقانی فوراً دست به جیب برده و کیسه کوچکی را درآورده و می فرماید: با خودم نمک داشتم ولی می خواستم سنت اسلامی پیاده شود و متروک نماند. 1


پی نوشت:
    با اقتباس و ویراست از کتاب  برگی از دفتر آفتاب
منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین