عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
گرچه به تصریح روایات بوی بهشت از فاصله های بسیار دور قابل استشمام است اما هستند زنانی که از این استشمام محروم می شوند.
عقیق: حجاب و رعایت آن در فرهنگ قرآن و روایات واجبی است برای حفظ ارزش، حرمت و کرامت انسانی زن، از این رو نسبت به آن توصیه و سفارش های موکدی شده است.
آنچنان که خداوند در آیه 59 سوره مبارکه احزاب می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللّهُ غَفُورا رَحِيما؛ اى پيامبر! به زنان و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو كه جلباب ها [روسرى هاى بلند] خود را بر خويش فرو افكنند. اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [ به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده و مهربان است».
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «دو گروه از دوزخيان را [ هنوز] من نديده ام: گروهى كه تازيانه هايى مانند دم گاو در دست دارند و مردم را با آن مى زنند؛ و [گروه ديگر] زنانى كه پوشش [تن نما] دارند و برهنه اند، كج راهه مى روند و ديگران را نيز به كجروى تشويق مى كنند، سرهايشان همچون كوهان شتر خراسانى فروهشته است. اينان به بهشت نمى روند و بوى بهشت را كه از فاصله اى چنين و چنان (بسيار زياد) به مشام مى رسد، استشمام نمى كنند.»
امیرمومنان علی (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) فرمودند: «براى اينكه ديده شان به نامحرمان نيفتد آنها (زنان) را در پرده نگه دار؛ زيرا هر چه بيشتر در پرده باشند براى تو و آنها بهتر است و بيرون رفتن آنها بدتر از اين نيست كه اشخاص نامطمئن بر آنان وارد كنى. اگر توانى كارى كنى كه مردى جز تو را نشناسند اين كار را بكن. در نقلى ديگر آمده است : ... زيرا هر چه بيشتر در پرده باشند محفوظ ترند.»
امام رضا (ع) در نامه ‌اي به يکي از ياران خود نوشتند: «نگاه به موي زنان حرام است، چون موجب تحريک و فساد است.»
ام سلمه نیز مي گويد: «روزي من و ميمونه خدمت رسول خدا (ص) بوديم که ابن مکتوم نابينا آمد. پيامبر (ص) به ما دو نفر فرمود چادر به سر کنيم و خود را بپوشانيم. ما گفتيم: يا رسول الله! ابن مکتوم که نابينا است و ما را نمي‌بيند. پيامبر (ص) فرمودند: «آيا شما هم کوريد و او را نمي بينيد؟!»

پی نوشت ها:
نهج البلاغه
بحارالانوار
میزان الحکمه
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین