عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۲۷۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۹
گفتاری از آیت‌الله میرباقری
انسان‌هایی که مؤمن شده و تحت ولایت الهی قرار می‌گیرند،‌ خداوند نیز آنها را در مراتب نورانیت سیر می‌دهد و بخشی از این نورانیت نیز انوار هدایت ائمه (ع) است.

عقیق:آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری (رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم): پیامبر (ص) در حدیث ثقلین فرمودند که اگر انسان به کتاب و اهل بیت (ع) متمسک باشد، هیچ‌گاه گمراه نمی‌شود، با اینکه شیطان با تمام وجود کمر به فریب انسان بسته و تأکید کرده که بر سر راه مستقیم مردم می‌نشیند و آنها را از این راه گمراه می‌کند، ولی هیچگاه انسان در این مسیر گمراه نمی‌شود.

بنابراین شیطان حاضر شده که شش هزار سال عبادت خود را به باد بدهد تا دشمنی نبی (ص) و ائمه (ع) را به جان بخرد و از محیط بهشت بیرون برود، با این حال پیامبر (ص) فرمودند که کتاب و اهل بیت (ع) مانع از فریب انسان می‌شود.

خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند که اگر کسی تابع هدایت او شود، ضلالت و حیرت به سراغ او نمی‌رود و این راه نیز، راه هدایت است و از سوی پیامبر (ص) نیز این هدایت در دنیا جاری شده است.

همچنین اگر کسی بخواهد هدایت را داشته باشد باید هم به ائمه (ع) و هم قرآن کریم تمسک داشته باشد و نکته مهم نیز حفظ این دو در کنار یکدیگر است محور قرآن کریم نیز ولایت ائمه (ع) است. روایات زیادی داریم که معصومین (ع) این مطلب را بیان کردند که ولایتشان محور و قطب قرآن است و همه معارف قرآن بر مدار این ولایت می‌گردد.

حقیقتی که در آیات قرآن کریم نهفته است جزو اسرار و معانی قرآن کریم است که معصومین (ع) می‌توانند ما را بر آن لطائف هدایت کنند، اینطور نیست که ما بتوانیم قرآن دست بگیریم و از سوی خود آیات را تأویل کنیم بلکه اینها را معصوم باید برای ما بیان کند، پاره‌ای از این معارف در کلام معصومین آمده است چرا که یک سری معانی و مفردات و تعالیم قرآنی را تفسیر به اهل بیت (ع) کردند که فهم این آیات، بدون روایات ممکن نیست.

هزاران روایت داریم که آیات را تأویل به ائمه کرده یا معنای حقیقی را به ائمه (ع) نسبت داده اینها بخشی‌اش به ما رسیده و قسمتی هم در دست ما نیست و نیاز است که معصوم (ع) بر ما بیان کند اما همان بخشی که برای ما بیان کردند اگر کسی توجه کند در باز شدن درهای باطن قرآن به روی انسان بسیار مؤثر است.

قرآن کریم دارای ظاهر و باطن است و باطن قرآن کریم باز باطن دارد و اینطور نیست که قرآن یک لایه داشته باشد و همه قرآن فهم شده باشد. انسان‌هایی که مؤمن شده و تحت ولایت الهی قرار می‌گیرند ، خداوند نیز آنها را در مراتب نورانیت سیر می‌دهد که بخشی از این نورانیت نیز انوار هدایت ائمه (ع) است.

یکی از مفاهیم قرآنی که تفسیر به امام (ع) شده مفهوم نور است این مفهوم در قرآن کریم بسیار تکرار شده است چرا که ما نیازمند نور الهی هستیم که این نور الهی راه و وجود ما را روشن کند ما اگر در تاریکی قرار بگیریم نه تنها اشیاء را نمی‌بینیم و مسیر و موانع را نمی‌بینیم خودمان را هم نمی‌بینیم. بنابراین اگر ظلمت زیاد باشد انسان دست خود را هم نمی‌تواند ببیند. ما برای دیدن خود هم نیاز به نور داریم بنابراین برای شناخت ائمه (ع) و سرمایه‌های خداوند نیز احتیاج به انوار هدایت الهی داریم که این نور همان امام معصوم (ع) است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین