عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
برای شرکت در یک امر خیر و بانی شدن برای به ثمر نشستن آن نیازی نیست سرمایه فراوانی در دست داشته باشید. می توانید در ساخت یک مسجد سهیم شوید حتی اگر توانایی مالی محدودی داشته باشید.
عقیق:وقتی که در سطح شهر در حال تردد هستید حتما با بنرها و تابلوهایی مواجه شده اید که گزارشی از ساخت یک مسجد و مراحل اتمام بنای آن را توضیح داده است. ممکن است حتی شماره حساب مسجد، نام خیران اصلی و ماجرای ساخت آن در چند پارگراف به اختصار روی یک پلاکارد بزرگ نوشته شده باشد تا عابران و رهگذران شهری که دوست دارند در این امر خیر سهیم باشند از کم و کیف و شیوه های ارسال کمک های خود مطلع شوند.

این رویه به ویژه در سال های اخیر فراوانی بیشتری یافته است تا مردم بتوانند در ساخت یک مسجد مردمی سهیم باشند. اما تصور اینکه ساخت یک مسجد و مشارکت در تاسیس و بنای یک مسجد تازه در یک روستای دورافتاده تا چه اندازه می تواند برای ساکنان آن روستا یا ده مفید باشد به تنهایی مساله ای است که ذهن هر فرد دردمند و خیّری را در جامعه به خود مشغول و معطوف می کند.

شکل گیری یک حرکت اساسی و مردمی برای ساخت مسجد برای روستاهایی که از داشتن حتی یک مسجد محروم هستند اقدامی است که در اولین نتیجه خود بعد از تحقق ساخت اش، موجب می شود تا کودکان و نوجوانان ساکن در آن با آموزه های دینی بیش از پیش آشنا شوند. در واقع آشنایی خرده فرهنگ های مختلف در سطح کشور با مباحث دین بر اساس روش های متنوع تبلیغی و از مسیر مسجد می تواند سبب ساز تقویت گفتمان سبک زندگی اسلامی شود.

در این راستا بود که بنا به توصیه ها و پیام های مقام معظم رهبری دراجلاس نوزدهم وبیستم نماز،در خصوص اهتمام جدی به امر مسجدسازی، جلسه ای به دعوت حجت اسلام والمسلمین محسن قرائتی، درتاریخ دوازدهم دی ماه سال 1390 مصادف با ولادت با سعادت هفتمین اخترتابناک امامت وولایت حضرت موسی ابن جعفر(علیه السلام) تشکیل شد. این جلسه با حضورجمعی ازشخصیت های کشوری و لشکری، فرهنگی و خیرین به عنوان هیأت موسس وامناء در محل ستاد اقامه نمازتشکیل و درهمین جلسه مجمع خیرین مسجد ساز کشور تاسیس شد.  این مجمع از سازمان های مردم نهادی محسوب می شود که با مجوز فعالیت از وزارت کشور فعالیت خود را آغاز  کرد.

همان طور که عنوان شد مجمع خیرین مسجدساز کشور، ماموریت خود را در ساخت مساجد در نقاط مختلف کشور با تکیه برکمک ها و مشارکت های مردمی، دانش فنی و بهره گیری از منابع انسانی خلاق قرارداد تا با این اقدام، ایفاگر رسالت عظیم متعهدانه خود در راستای ایجاد این مراکزعبادی و فرهنگی باشد.

اما اهداف مجمع خیرین مسجدساز، در قالب چندین بخش تعریف شده است که از جمله مهمترین آنها می توان به  تحقق بخشیدن به پیام های مقام معظم رهبری در اجلاس های سراسری نماز در راستای ساخت مسجد و هچنین نیاز مبرم کشور به مکان های مذهبی خصوصـا مسجد جهت ترویج و توسعه فرهنگ اسلامی اشاره داشت. در این زمینه مجمع برای اجرایی کردن اهداف خود، از خیرین داخل و خارج از کشور برای اجرا و ساخت عملیات ساخت مسجد بهره می گیرد.

همچنین ایجاد تفاهم نامه همکاری با همه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی در راستای تحقق اهداف، بررسی و آسیب شناسی مشکلات مساجد درکشور و تلاش برای رفع آنها درچارچوب شرح وظایف، بسترسازی و اقدام های مناسب و حمایت اجتماعی اقتصادی جهت استمرار، توسعه و نگهداری مساجد درچارچوب سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از جمله رویکردهایی بود که مجمع خیرین مسجدساز در راستای تحقق اهداف دارند.

آنچه که در این میان در مورد مجمع خیرین مسجدساز و کارکرد آن اهمیت دارد ساخت حتی مسجدی ساده و کوچک با توجه به امکانات است. اهم تلاش مجمع بر آن است تا بتواند روستاهای دورافتاده ای که از وجود مسجد بهره مند نیستند، دارای مسجد شوند. بنابراین اقدام مجمع از هرجهت قابل تامل و البته ستودنی است.

شاید شما نیز مدت های مدیدی باشد که به دنبال مشارکت در یک کار خیر و مسجدسازی باشید، نیازی نیست که حتما سرمایه و یا مبلغ هنگفتی داشته باشید همان طور که گفته اند قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود؛ می توانید با حمایتی هرچند کوچک در این امر خیر سهیم باشید و روستاهای فاقد مسجد را مسجد دار کنید.

پرتال مسجدساز، این روزها گزینه های مختلفی را برای شما پیش رو دارد، با مراجعه به سایت مجمع خیرین مسجدساز می توانید هم به ساخت مسجد کمک کنید و حتی اگر مسجدی نیمه ساز در یک روستا دارید که نیمه ساز باقی مانده است از دیگران مدد بگیرید.

زمانی که وارد این سایت می شوید با چند بخش مواجه خواهید شد: بخش کمک های غیرنقدی، بخش پرداخت آنلاین کمک های نقدی، بخش فروشگاه مسجد ساز. شاید جالب ترین بخش سایت همین بخش یعنی بخش فروشگاه مسجدساز باشد.

شما دقیقا می خواهید چه کمکی به مسجد داشته باشید؟ دوست دارید بانی ساخت درب مسجد شوید؟ به دنبال آن هستید تا آجرهای مسجد را تامین کنید، می خواهید سرویس های بهداشتی را تجهیز کنید، قالی و فرش به مسجد بدهید، هرکدام که انتخاب خودتان است با توجه به شرایط مالی خود می توانید انتخاب کنید و در این امر خیر سهیم باشید.

بر پایه این گزارش، نزدیک به چهار سال از فعالیت این مجمع می گذرد و در طول این مدت مساجد بسیاری ساخته شده است. علاقه مندان به شرکت در این کار خیر می توانند به آدرس ذیل مراجعه کنند:

http://www.masjedsaz.ir/


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین