عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۸۷۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
با حضور علمای برجسته قم و نجف
دبیر علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله وحید بهبهانی از برگزاری این کنگره با حضور عالمان برجسته حوزه علمیه قم و نجف به مدت دو روز در کربلای معلی خبر داد.
عقیق: حجت‌الاسلام سیدحسن موسوی بروجردی در خصوص برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله وحید بهبهانی اظهار کرد: بعد از قرن 12 تا به امروز هیچ عالمی به اندازه آیت‌الله العظمی محمد باقر وحید بهبهانی در بین فقیهان و مجتهدان در جامعه علمی تشییع تاثیرگذار نبوده است.
وی با اشاره به مقام والای علمی آیت‌الله وحید بهبهانی گفت: این مجتهد فقید تا سن 30 سالگی علوم حوزوی را در اصفهان فرا گرفت و برای کسب بهره از اساتید برجسته حوزه علمیه نجف به این شهر هجرت کرد و توانست مدارج عالی علوم اسلامی را طی کند و مجدد به بهبهان بازگردد.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله وحید بهبهانی بیان کرد: ایشان در نجف و بهبهان در برابر نظریه‌های اخباری‌گری می‌ایستاد و آراء آنان را مورد نقد قرار می‌داد و در این راستا کتاب الاجتهاد و الاخبار را که نوعی دفاعیه از مسلک اجتهاد است را تالیف کرد.
وی با اشاره به جایگاه برجسته آیت الله وحید بهبهانی در زمان خود اظهار کرد: این موقعیت والا و برجسته به لحاظ نزدیکی با حکومت‌ها نبوده و ایشان کمترین ارتباط را با حاکمان داشتند و جایگاه والای ایشان در بین حوزه‌های علمیه، جامعه و مردم به لحاظ کسب درجات عالی علمی بوده است.
وی گفت: امروز مبانی و چارچوب‌های علمی آیت‌الله وحید بهبهانی در اصول و فقه در حوزه‌های علمی دنبال می‌شود و طلاب و روحانیون در مسیری که ایشان ترسیم کرده‌اند قدم می‌گذارند که متاسفانه شخصیت این عالم برجسته کمتر به جامعه معرفی شده است.
موسوی بروجردی ادامه داد: ملاّ مهدی نراقی، سید محمد مهدی طباطبایی مشهور به بحرالعلوم، ابوعلی حائری، سیدمحمد جواد عاملی، شیخ جعفر نجفی کاشف الغطاء، میرزا ابوالقاسم قمی، میر سیدعلی طباطبایی، شیخ اسدالله کاظمی و ملا احمد نراقی از جمله شاگردان برجسته آیت الله بهبهانی بودند که عقاید و آرای مکتب شیعه را در اقصی نقاط کشور و بلاد شیعه منتشر می‌کردند.
دبیر علمی کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله وحید بهبهانی، با بیان اینکه این کنگره از صبح روز یکشنبه در کربلای معلی آغاز به کار خواهد کرد، افزود: این کنگره به همت عتبه حسینی و مرکز دارالتراث نجف اشرف به مدت دو روز و با حضور مراجع عظام تقلید، علمای برجسته ایران و عراق و جمعی از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و همچنین با حضور مسئولان فرهنگی ایران و عراق در کربلا برگزار خواهد شد.
وی عنوان کرد: در مراسم افتتاحیه حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالمهدی کربلایی تولیت عتبه حسینی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علاء الدین موسوی رئیس دیوان وقف شیعه عراق و آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.
مدیر مرکز دارالتراث نجف اشرف، رونمایی از 27 جلد کتاب شامل مجموعه کتب مقالات و کتاب‌هایی که در خصوص ابعاد مختلف شخصیتی آیت‌الله وحید بهبهانی به نگارش درآمده است را بخش دیگری از برنامه‌های مراسم افتتاحیه کنگره برشمرد.
موسوی بروجردی اضافه کرد: در عصر روز نخست و صبح روز دوم برگزاری کنگره، پنل‌های تخصصی در خصوص ابعاد شخصیتی و آثار آیت‌الله وحید بهبهانی در چهار محور اصول، فقه، حدیث و رجال و تاریخ برگزار می‌شود که در این پنل‌ها برترین مقالات ارسالی به دبیرخانه کنگره ارائه می‌شود.
وی گفت: در مراسم اختتامیه که عصر روز دوشنبه در سالن همایش خاتم الانبیاء حرم مطهر امام حسین (ع) برگزار می‌شود نیز حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمهدی کربلایی تولیت عتبه حسینی به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت و جمع بندی نهایی پنل‌های تخصصی نیز ارائه و در پایان یکی از شخصیت‌های برجسته حاضر در کنگره سخنرانی می‌کند.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله وحید بهبهانی همچنین گفت: تاکنون 200 مقاله به دبیرخانه برگزاری کنگره بین‌المللی آیت‌الله وحید بهبهانی رسیده که بیشتر آنان به زبان‌های فارسی و عربی و تعدادی نیز به زبان انگلیسی بوده که توسط پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه و زیر نظر مرکز دارالتراث نجف اشرف مورد بررسی و داوری قرار گرفته است.
کنگره بین‌المللی آیت‌الله وحید بهبهانی در راستای برگزاری سلسله کنگره‌های بزرگداشت عالمان ایرانی مدفون در کربلای معلی با حضور 200 نفر از شخصیت‌های حوزوی و علمای برجسته قم و نجف اشرف و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی ایران و عراق در کربلا به مدت دو روز برگزار می‌شود.



منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین