عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۷۹۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
سجایای اخلاقی آیت الله شب زنده دار
امکان نداشت جلسه اخلاق آیت الله شب زنده دار بدون روضه اباعبدالله الحسین(ع) باشد.
عقیق:به نقل از حوزه؛حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی در مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد آیت الله شب زنده دار که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به اینکه سیره عملی و عقیدتی این عالم نورانی مصداق آیه 39 سوره فصلت بود، اظهار داشت: این فقیه و مفسر قرآن کریم در عقیده، اخلاق و عمل، به جایگاهی رسید که علاوه بر کسب فیوضات معنوی در خود، عالم و عاملی هم برای بسیاری از اشخاصی شد که در محضر ایشان زانوی ادب زده بودند.

بنا بر این گزارش وی با بیان اینکه آیت الله شب زنده دار همواره در صدد کسب معارف دینی بود، ابراز داشت: این عالم ربانی همواره دغدغه دین داشت و روح ناآرام و پیوسته ایشان به دنبال طریقی بود که درون خود را آرام کند.
 
این خطیب حوزوی با اشاره به تعبیر آیت الله کریمی جهرمی مبنی بر اینکه مدرسی حوزه، طلب علم و تالیف کتب برای آیت الله شب زنده دار حجاب نشد، خاطرنشان ساخت: این عالم ربانی زمانی که مشاهده می کرد نوشته ای موثرتر از ایشان وجود دارد، حاضر نمی شد نوشته خود را به چاپ برساند.
 
*مصداق اتمام و اکمال اسوه اخلاقی
حجت الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه آیت الله شب زنده دار در زمینه اخلاقی به درجه بالایی رسیده بود، گفت: مقام معظم رهبری تاکید کردند این عالم ربانی مصداق اتم و اکمل اسوه اخلاق است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جلسه ای با اساتید حوزه مبنی بر اینکه آیت الله شب زنده دار برای طلاب ما به عنوان استاد و معلم اخلاق است، تصریح کرد: این عالم ربانی در آن جلسه از حجب و حیا سر به پایین انداخته و نسبت به این مسئله عکس العملی نشان ندادند.  
 
*زمینه ساز رشد معنوی و علمی طلاب
این خطیب حوزوی با تاکید بر اینکه آیت الله شب زنده دار زمینه ساز رشد معنوی و علمی طلاب بود، اظهار داشت: سیره علمی این عالم ربانی مصداق آیه 38 سوره فاطر و 163 سوره انعام است؛ چرا که ایشان همواره نسبت به عظمت و جلال الهی خاشع بودند. 
حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به بخشی از خطبه 193 نهج البلاغه مبنی بر اینکه خداوند در باطن متقین، بزرگ و غیر او در دیدگان آنان کوچک است، ابراز داشت: اقداماتی که از سوی آیت الله شب زنده دار صورت می گرفت، فقط برای کسب رضایت الهی بود.  
 
*تواضع و خشوع مثال زدنی
وی با بیان اینکه تواضع در سیره عملی آیت الله شب زنده دار ممتاز بود، خاطرنشان ساخت: این عالم ربانی همواره تاکید بر رعایت ادب در مقابل طلاب را داشت و تربیت ایشان نشأت گرفته از سبک زندگی خاندان محترم این عالم بزرگوار بود.
 
*لزوم الگوگیری از سبک زندگی اخلاقی آیت الله شب زنده دار
این خطیب حوزوی با تاکید بر اینکه باید از سیره عملی و سبک زندگی آیت الله شب زنده دار الگوگیری کرد، تصریح کرد: این فقیه وارسته به معنای واقعی کلمه به رتبه خشیت در عمل، عقیده، علم و معاشرت رسید و این سیره عملی برای ما قابل درس است.
حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به روایاتی مبنی بر اینکه با عالمی باید مانوس شد که انسان را از کبر به تواضع سوق دهد، بیان داشت: آیت الله شب زنده دار از اساتید بسیار متواضع حوزه محسوب می شد و برای پاسخگویی به سوالات طلاب، اوقاتی را اختصاص می داد.
 
*استادی که کفش طلاب را جفت می کرد!
وی با بیان اینکه خداوند به انسان متواضع عزت می دهد، گفت: آیت الله شب زنده دار گاهی کفش طلاب را جفت می کردند و در دوران جنگ تحمیلی دست رزمندگان را می بوسیدند.
این خطیب حوزوی با اشاره به علاقه آیت الله شب زنده دار به حضرت فاطمه معصومه(س)، اظهار داشت: اشک بسیاری از دیدگان این عالم ربانی هنگام زیارت کریمه اهل بیت(س) جاری می شد.
 
*اهتمام به رسالت تبلیغ و ترویج دین
حجت الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه آیت الله شب زنده دار هیچگاه از رسالت تبلیغ و ترویج دین دست نکشید، ابراز داشت: این فقیه وارسته با حال نامناسب خود برای تبلیغ دین به جهرم سفر کرده و در قم نیز جلسات پرسش و پاسخ برگزار می کردند که این مسائل نشان می دهد بی دلیل نیست که مردم به نام و سیره این عالم احترام می گذارند.
وی با بیان اینکه آیت الله شب زنده دار نسبت به دنیا بی رغبت بود، خاطرنشان ساخت: همچنین این مفسر قرآن و مدرس حوزه از تجلیل و تکریم شخصی نیز ممانعت می کردند.  
 
*توجه ویژه به روضه حضرت سیدالشهدا(ع)
این خطیب حوزوی در پایان با اشاره به اینکه امکان نداشت جلسه اخلاق آیت الله شب زنده دار بدون روضه اباعبدالله الحسین(ع) باشد، تصریح کرد: این اسوه اخلاق  معتقد بود اگر قرار باشد روایت ها تاثیرگذار باشد، با اشک بر حضرت سیدالشهدا(ع) اثر خود را خواهد گذاشت.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین