عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۵۷۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
طي چند روز گذشته، 6 كاروان از شهر كوچك «هشت‌بندي» راهي عتبات عاليات شدند. حضور اين كاروان‌ها با نشانه‌هاي همسان و متحدالشكل موجب شده بود تا كاروان‌هاي هرمزگان در تمام برنامه‌ها و مراسم، چه در حرمين اباعبدالله عليه‌السلام و اباالفضل‌العباس عليه‌السلام، چه در بين‌الحرمين، چه در خيمه‌گاه مقدس حسيني و چه در خيابان‌هاي اطراف حرم، حسابي به چشم بيايند.
عقیق: جمعي از مردم ولايي و نجيب شهر كوچك «هشت‌بندي» از توابع ميناب در استان هرمزگان به شكرانه برداشت محصول و بركت امسال باغات و زمين‌هاي كشاورزي‌شان راهي كربلاي معلي شدند.
طي چند روز گذشته، 6 كاروان از شهر كوچك «هشت‌بندي» راهي عتبات عاليات شدند. حضور اين كاروان‌ها با نشانه‌هاي همسان و متحدالشكل موجب شده بود تا كاروان‌هاي هرمزگان در تمام برنامه‌ها و مراسم، چه در حرمين اباعبدالله عليه‌السلام و اباالفضل‌العباس عليه‌السلام، چه در بين‌الحرمين، چه در خيمه‌گاه مقدس حسيني و چه در خيابان‌هاي اطراف حرم، حسابي به چشم بيايند.
يكي ديگر از ويژگي‌هاي جالب اعضاي اين كاروان‌ها، همراهي كودكان خردسال با مادران هرمزگاني است كه حضور آن‌ها در مراسم روايتگري تصويري حماسه عاشورا در خيمه‌گاه را قبلاً به تصوير كشيده‌ايم. اين حضور چشمگير، موجب شد تا دلايل سفر پرشمار مردان و زنان «هشت‌بندي» به عتبات عاليات را پيگيري كنيم.

هشت‌بندي كجاست؟
«هشت‌بَندي» از شهرهاي استان هرمزگان در سال 1386 تأسيس شده و در 65 كيلومتري شهرستان ميناب و 163 كيلومتري بندرعباس قرار دارد. بيش‌تر مردمان آن، مهاجران روستاها و كوهپايه‌هاي اطراف‌اند كه در اين سرزمين به ‌كار كشاورزي مشغول هستند.
اين منطقه دشتي بسيار وسيع است كه در حد فاصل شهرستان ميناب و رودان واقع شده‌ است. به همين دليل، مردم اين منطقه در پاره‌اي از آداب و رسوم وجه اشتراكي هم با مردم ميناب و هم با مردم رودان دارند. مردم اين منطقه كه جمعيت آن به حدود 50 هزار نفر مي‌رسد، تماماً شيعه و عمده فعاليت آنها در بخش كشاورزي و باغداري است. گندم، جو، ذرت، خرما و مركبات از عمده محصولات اين منطقه است.

سفري با بچه‌هاي شيرخوار
6 كارواني كه در كم‌تر از 10 روز، طي روزهاي آخر تيرماه و ابتدايي مردادماه، يعني در گرماي شديد و استثنايي هوا در عراق به عتبات عاليات سفر كرده‌اند، اغلب شامل خانواده‌هاي پرجمعيتي هستند كه بعضاً تعداد افراد اين خانواده‌ها به بيش از 6 نفر مي‌رسد و همه اطفال شيرخوار، كودكان خردسال و نوجوانان خود را به همراه آورده‌اند. اين افراد با همتي بلند، مسير طولاني شهر خود را با اتوبوس تا عتبات عاليات طي كرده‌اند؛ به نحوي كه تنها تا مرز شلمچه، 24 ساعت در راه بوده‌اند.
روحاني يكي از كاروان‌هاي «هشت‌بندي» كه از شهرستان استهبان فارس با كاروان همراه شده است، در اين باره مي‌گويد: «با وجود آن كه بيش از يك روز و نيم در مسير بوديم و اعضاي كاروان با تن خسته به كربلا رسيده بود، همه در گرم‌ترين ساعت عصر راهي حرم اباعبدالله عليه‌السلام شدند و شب، دعاي كميل خيمه‌گاه را از دست ندادند. بعد از آن هم گفتند كه مي‌خواهند تا صبح در حرم بمانند؛ در حالي كه بدن‌هايشان نياز به استراحت داشت و كودكانشان از بي‌خوابي، آرام و قرار نداشتند.»

زائران «هشت‌بندي» خاطرات سفر مي‌نويسند
زائراني كه از هشت‌بندي راهي عتبات عاليات شده‌اند، قرار است خاطرات خود از اين سفر معنوي را روي كاغذ بياورند. آن‌ها اين كار را به درخواست روحاني كاروانشان انجام مي‌دهند. خود او مي‌گويد: «ما يك روز بعد از عيد سعيد فطر از ميناب حركت كرديم. من به آن‌ها گفتم كه شما عيدي‌ روزه‌داري‌تان را از خداوند گرفته‌ايد و من از شما مي‌خواهم كه به پاس اين لطف خدا، علاوه بر آن كه شكرگزار پروردگارتان هستيد، خاطرات خود را در طول سفر بنويسيد.»
همچنين اعضاي تنها يك كاروان از زائران هرمزگاني با نذر 14 هزار صلوات در سفر به عتبات، دست به تسبيح شدند و سفر را با نام رسول خدا صلي‌الله عليه و آله معطر كردند. خواندن كتاب هم يكي ديگر از برنامه‌هاي بانوان اين كاروان‌هاست تا در طول سفر با شخصيت حضرت زينب سلام‌الله عليها بيش‌تر آشنا شوند.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین