عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۵۳۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از برگزاری جشن های مردمی در ۷۱۸نقطه دنیا خبر داد و گفت: در سال جاری جشن های دهه کرامت در ۷۹ کشور در ۷۱۸ نقطه دنیا توسط افراد بومی همان کشورها اجرایی می شود.
عقیق:سید جواد جعفری روز صبح یکشنبه در نشست خبری به منظور تشریح برنامه های سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، یکی از شعارهای اصلی جشنواره سیزدهم را خلاقیت و نوآوری دانست و اظهار کرد: ایجاد اتاق فکر با حضور نیروهای فکری و فرهنگی کشور با استقرار در اتاق های فکری در هر یک از جشنواره های موضوعی در ۳۱ استان کشور به ارتقاء سطح کیفی جشنواره کمک می کند.

جعفری افزود: ارزیابی عملکرد برنامه های موضوعی جشنواره امام رضا(ع) در استان های کشور و انتخاب ۸ استان برتر به عنوان استان هایی که در این دوره از جشنواره دارای نوآوری و خلاقیت بوده اند، از دیگر اقدامات اصلی این دوره از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه بخش علمی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و سپردن کارهای علمی و پژوهشی این جشنواره به بخش دانشگاهیان با تاسیس یک دبیرخانه دائمی برای این بخش در معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دیگر اقدامات مهم این دوره از جشنواره است.

وی گفت: از دیگر اتفاقات قابل توجه در این دوره از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) احیاء برخی از رشته های هنری و ادبی فراموش شده در بطن جشنواره بود که با راه اندازی این بخش شاهد رشد قابل توجهی در جشنواره امام رضا(ع) بودیم که به عنوان مثال جشنواره دوبیتی سرایی رضوی شاهد رشد ۵۰۰ درصدی بودیم.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر رضوی به دلیل نداشتن دبیرخانه ای مشخص دچار تعطیلی شده بود، تاکید کرد: خوشبختانه با تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر رضوی با محوریت استان خراسان شمالی این جشنواره فعالیت مجدد خود را از سرگرفت.

جعفری تاکید کرد: در این دوره از جشنواره برنامه های سینمایی ۸۶ درصد، بخش فرهنگی ادبی ۲۰ درصد، بخش علمی پژوهشی ۳۰ درصد و بخش هنری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) نیز از رشد ۱۰ درصدی برخوردار بودند.

وی با اشاره به اینکه کار داوری جشنواره های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) تا ۱۵ مرداد ماه ادامه خواهد یافت، گفت: ۵۳۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، حوزه های علمیه و هنرمندان سطح کشور کار داوری آثار رسیده به دبیرخانه های جشنواره های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را پیگیری می کنند.

۷۹کشور دنیا میزبان جشن های دهه کرامت

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به توسعه جشنواره امام رضا(ع) در خارج از کشور و بومی سازی فعالیت های جشن ها در کشورهای دنیا، افزود: در سال جاری جشن های دهه کرامت در ۷۹ کشور در ۷۱۸ نقطه دنیا توسط افراد بومی همان کشورها اجرایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال به رسم سال های گذشته در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که در شب میلاد این امام همام برگزار می شود از ۱۶ خادم نمونه فرهنگ رضوی که ۸ نفر از آنان خادمان نمونه داخل و ۸ نفر نیز خادمان نمونه خارج از کشور هستند، تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی اشاره ای به مهمانان حاضر در آیین سیزدهمین دوره اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) داشت و گفت: امسال میزبان مجمع خادمین رضوی در ۱۲ دوره گذشته جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در بخش آسیا و اقیانوسیه، ۸ خادم نمونه فرهنگ رضوی خارج کشور، میهمانان همایش بین المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی، برگزیدگان برتر دوره سیزدهم جشنواره های موضوعی در گستره ملی، چهره های برجسته هنرمندان شهیر کشور و داوران جشنواره های موضوعی حضور خواهند داشت.

جعفری گفت: در مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به مناسبت سال همدلی و همزبانی گروه سرودی از ۱۳ قوم ایرانی با هویت فرهنگی خود سرود مشترکی به نام امام رضا(ع) اجرا خواهند کرد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) همچنین اشاره ای به بخش دانشگاهیان جشنواره بین المللی امام رضا(ع) داشت و تصریح کرد: عمده برنامه های بخش دانشگاهیان جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در فصل بهار پیش از تعطیلات دانشگاه ها و قسمت دوم این بخش در پاییز برگزار خواهد شد که در آبان ماه شاهد اختتامیه بخش دانشگاهیان در یکی از دانشگاه های سطح خراسان رضوی خواهیم بود.

برگزاری جشن های محله محور

جعفری با اشاره به فراگیر شدن بخش مردمی جشنواره های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، تصریح کرد: در این خصوص جشن های محله محور در ایام دهه کرامت را با الگوگیری از جشن های محله محور نیمه شعبان با برنامه ریزی های جامع به سمت مردمی کردن این جشن ها پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص جشن های مردمی محله محور طی چند روز آینده گردهمایی با حضور معاونان فرهنگی شهرداری های کلان شهرها برگزار می شود که یکی از دستورالعمل های این گردهمایی تقویت جشن های محله محور ایام دهه کرامت خواهد بود.

آماری از شرکت غیرمسلمانان در جشنواره امام رضا(ع) نداریم

وی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را دارای دو دستاورد بزرگ نهادسازی و جریان سازی در حوزه فرهنگی کشور دانست و اظهار کرد: این دو دستاورد بزرگ تقویم نانوشته ای از فعالیت های فرهنگی را در کشور رقم می زند که امیدواریم در سال های دیگر شاهد یک تحول بسیار ارزشمند در حوزه فرهنگ و معنویت کشور باشیم.

وی با بیان اینکه در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) تقسیم بندی مذهبی نداریم، خاطرنشان کرد: این جشنواره برپایه عشق و ارادت مردم به اهل بیت(ع) برگزار می شود و برنامه های این جشنواره به گونه ای طرح ریزی شده است که همه ادیان را دربرگیرد اما تاکنون آماری از شرکت غیرمسلمانان در جشن ها و جشنواره های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) نداریم.

فعالیت ۸ کارگروه در سطح ملی و بین المللی

جعفری سه شورای سیاستگذاری، شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت و شورای امور بین الملل را سه شورای اصلی جشنواره امام رضا(ع) در امر هدایت این جشنواره بین المللی عنوان و ابراز کرد: ۸ کارگروه اصلی بر روند اجرای برنامه ها در سطح ملی و بین الملل فعالیت دارند تا باعث توسعه این جشنواره به لحاظ کمی و کیفی باشند.

وی ادامه داد: بخش شعر و ادب جشنواره امام رضا(ع) برعهده حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش هنرهای نمایشی و تجسمی برعهده معاونت هنری این وزارتخانه، بخش مطبوعاتی بر عهده معاونت مطبوعاتی این وزارت، بخش فضای مجازی و رسانه های دیجیتال با مسئولیت مرکز توسعه فناوری و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد، بخش سینمایی به مسئولیت سازمان سینمایی کشور، بخش کودک و نوجوان بر عهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بخش علمی و پژوهشی بر عهده پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات اسلامی، بخش دانشگاهیان با محوریت معاونت امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۸ بخش و کارگروه اصلی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که هر کدام فعالیت های بخش های خود را دنبال می کنند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: دو نوع نظارت فنی و تخصصی و نظارت عمومی در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) اعمال می شود که چگونگی تولید آثار و چگونگی داوری ها و چگونگی اجرای برنامه های جشنواره در سطح ملی و رضایت مندی های مخاطبان را به منظور ارتقاء سطح کیفی و کمی جشنواره در هر دوره رصد می کنند.

وی آستان مقدس حضرت رضا(ع)، فاطمه معصومه(س) و حضرت شاهچراغ(ع) را الهام بخش جشنواره بین المللی امام رضا(ع) دانست و اظهار کرد: نقطه عطف جشنواره بین المللی امام رضا(ع) دهه کرامت است و همه ارگان های فرهنگی چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی تلاش دارند تا تجلی و تبلور فرهنگ و معنویت با رویکرد سیره و سخنان حضرت رضا(ع) را در این دهه به منصه ظهور برسانند.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین