عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۴۷۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
پرسش مهدوی. . .
زیارت آل یاسین از زیارت های مشهور صاحب الامر(ع) است که طبرسی آن را به نقل از توقیع حمیری نقل کرده است. این زیارت به درخواست شیعیان صادر شده و علما و بزرگان به ‌آن عنایت ویژه دارند و . . .
عقیق: زیارت آل یاسین، یکی از زیارت های مشهور حضرت صاحب الامر(ع) است. راوی و ناقل این زیارت جناب ابو جعفر محمد بن عبدالله بن جعفر بن الحسین بن مالک جامع الحمیری القمی است که همه علمای رجال و بزرگان راوی شناس از او به بزرگی و قداست یاد کرده اند. او صاحب کتاب های متعددی بود که ظاهرا چیزی از آنها در دست نیست و چون در اواخر دوران غیبت صغری می زیسته مکاتبات بسیاری با ناحیه مقدسه حضرت صاحب الامر(ع) داشته و به افتخار جواب نائل آمده است.

توقیعات متعددی به وسیله او نقل شده است که ازجمله آنها توقیعی است که متضمن زیارت شریف آل یاسین است. در آغاز توقیع مزبور چنین می خوانیم:

به نام خدای رحمان رحیم. شما نه نسبت به امر پروردگار تعقل می کنید و نه از اولیای او پذیرایید. حکمتی بس کامل و تمام ولی چه سودی دارد بیم ها و رهنمون ها نسبت به جمعی که ایمان نمی آورند. سلام بر ما و بندگان شایسته خدا.

هر گاه خواستید به وسیله ما به پروردگار توجه پیدا کنید و به ما متوجه شوید، پس آن گونه که خدای تعالی فرموده ست بگویید: بر آل یس درود و سلام باد...

زیارت امام زمان(عج) هنگام تشرف به سرداب امام‌زمان(ع) مشهور به "آل یس" است، این زیارت با افق‌های بسیار دقیقی به حقیقت وجود مقدس حضرت می‌نگرد، لذا باید از طریق این‌گونه زیارات، به واقع آن مقام را زیارت کرد و به ملاقات آن حضرت نشست که خیلی قیمتی است. ما در کم‌ترین حدّ هم امام ‌زمان‌شناس نیستیم، چرا که حقیقت زیارت از ما گرفته شده و فقط الفاظش برای ما مانده است، همان‌طور که چون اسلام را نمی‌شناسیم، اسلام از ما گرفته شده است.

سرویس مهدویت خبرگزاری شبستان بر خود لازم می داند به پرسش هایی در مورد این زیارت پاسخ دهد. حجت الاسلام عباس رمضانعلی زاده، پژوهشگر مهدویت پاسخ می دهد؛

 

زیارت آل یاسین مهدوی است یا قدسی؟

امام زمان(ع) در توقیعی فرمودند: وقتی می خواهید به سوی خدای متعال و ما توجه کنید این زیارت نامه را بخوانید و بگویید: سَلامٌ عَلى آلِ یسَّ و این همان چیزی است که خداوند فرموده است.  

البته در ادامه این سوال نیز مطرح می شود که آیا تمامی این زیارت از جانب خداوند متعال ذکر شده یا فقط همان سلام اول است. باید بگوییم اگر معتقد باشیم که سلام اول را فقط خداوند فرموده، پس این دعا از جانب امام است. به این معنی که امام آن را انشا کرده به جز سلام اول که کلام خداست.

اما اگر تمام زیارت نامه را به واسطه سلام اول کلام خدا بدانیم، به این معناست که امام آن را انشا نکرده و فقط از جانب خداوند متعال نقل کرده است.

بنابراین نشان می دهد که زیارت آل یاسین حدیث قدسی و از جانب خداوند متعال ذکر شده و امام تنها آن را نقل کرده است. به عبارت دیگر از اول تا پایان این زیارت کلام خداست و امام عصر(ع) آن را انشا و نقل فرموده است.

مانند زیارت عاشورا که حدیث قدسی و کلام خداست. این زیارت پشت پرده بوده تا زمانی که امام باقر(ع) آن را نقل کرده و به امت رسانده است.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین