عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
آیت الله حائری شیرازی در گفت‌وگو با عقیق
مداح هم همچون دیگر اقشار و افراد مسئولیت و رسالتی دارد که ورودش به مسائل سیاسی دخالت محسوب نمی‌شود. برخی ها عبارت یتلوا را فراگرفته‌اند اما از یزکیهم و یعلمهم چیزی نمی‌دانند

عقیق: آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی را علیرغم مسئولیت‌های خطیری همچون عضویت در مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یک استاد برجسته اخلاق می‌شناسند. استادی که با کلام شیوا و روان، ناهنجاری‌ها را آسیب‌شناسی و نکات تربیتی را هنرمندانه به مخاطبان القاء می‌کند.



در ادامه گفت و گوی عقیق با این استاد اخلاق و مدرس حوزه های علمیه را بخوانید:

**نباید تنبلی و درک نادرست از آیات قرآن را بر گردن تقدیر بیندازیم

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ابتدای گفت و گو با خبرنگار عقیق به یکی از موضوعات مهم مغفول مانده در آموزه‌های تربیتی و اخلاقی جامعه اشاره کرد و گفت: انسانی که به وظیفه‌اش عمل می‌کند حتی بلا هم برای او نعمت و برکت است و در صورت پیشامدی می‌توان گفت مصلحت! اما وقتی کوتاهی و تنبلی می کند اصولی نیست بر گردن تقدیر و مصلحت بیندازد.

**داعش تشنه‌گان جام اسلام را با تبیین ظالمانه قرآن می‌ترساند

وی در پاسخ به این سوال که برخی با استنباط غلط از آیات قرآن حادثه‌ها و شرایط را مقدرات الهی می‌دانند، افزود: برخی در تبیین آیات قرآن چون فهم و بینش مناسبی ندارند مخاطب را دچار سردرگمی و انحراف می‌کنند؛ کاری که داعش امروز به نام اسلام و قرآن اسیری را آتش می‌زند و فریاد می‌زند "هرکسی به شما تجاوز کند مثل او با او رفتار کنید"(سوره شوری). آن‌گاه تشنه‌گان جام اسلام در جهان از گرویدن به دین مبین اسلام می ترسند، به واقع یک نوع اسلام هراسی برپا کرده‌اند.

**مواظب باشید به طور مشترک از یک نسخه استفاده نکنید!

این استاد برجسته اخلاق اذعان کرد: مواظب باشید آیات قرآن را کسی تبیین کند که فهم و درک مناسبی از حقایق این کتاب آسمانی و نورانی داشته باشد؛ چرا که نسخه پزشک برای هر شخصی متفاوت است و اگر دیگران به طور مشترک از یک نسخه درمانی استفاده کنند، سلامت خودشان را از دست خواهند داد. آیات قرآن نیز در هر شرایطی یک معنا و مفهومی دارد که نیاز است به جا و هنرمندانه تبیین شود. به عبارت بهتر داعش آیات قرآن را با روحیه وحشیانه و ظالمانه معنا می‌کند و امام معصوم، عالمانه!

**مداح نا آشنا به آیات قرآن نمی‌تواند بصیرت القاء کند

آیت الله حائری شیرازی در پاسخ به این سوال که آیا لازم است مداحان به مسائل سیاسی ورود کنند، خاطرنشان کرد: مداح هم همچون دیگر اقشار و افراد مسئولیت و رسالتی دارد که ورودش به مسائل سیاسی دخالت محسوب نمی‌شود. اما همان طور که گفتم اگر فهم و درک مناسبی از شرایط و موازین دینی و قرآنی نداشته باشد و برخی آیات را جا‌به‌جا و غیرعالمانه تفسیر کند نمی‌تواند القاء کننده بصیرت باشد؛ بلکه بیشتر موجبات انحراف دیگران را فراهم می‌آورد.

**یزکیهم و یعلمهم را فاکتور نگیرید!

وی با اشاره به اینکه برخی ها عبارت یتلوا را فراگرفته‌اند اما از یزکیهم و یعلمهم چیزی نمی‌دانند، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) اولین معلم کتاب قرآن بود و پس از او حضرت علی(ع)؛ اما برخی به این زوات مقدسه تأسی نکردند و تنها یتلوا را فراگرفتند و یزکیهم و یعلمهم را فاکتور گرفتند. مداحان ما باید مواظب باشند دچار این غفلت نشوند. اگر تزکیه و تعلیم در کنار هم قرار گیرد آن‌گاه این ستایشگری و مداحی اثربخش می‌شود.

**مداحان ما باید ارتباط با علما و اساتید اخلاق را جدی بگیرند

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از این مصاحبه پیرامون تحقق‌بخشیدن به توصیه‌ها و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب توسط مداحان، تأکید کرد: برای تحقق فرمایشات حضرت آقا در فضای هیئت‌های مذهبی، مداحان ما باید ارتباط با علما و اساتید اخلاق را جدی بگیرند. آنجایی که شاهد انحرافات و اقدامات غیراصولی برخی از ذاکرین هستیم  همان جایی است که میان مداح و عالم و فقیه فاصله افتاده است.

**برای فرازهای دعای ندبه کف می‌زدند

وی ادامه داد: نمونه بارز آن را خودم جایی شاهد بودم که مداحی در نیمه شعبان مولودی می‌خواند. او فرازهای دعای ندبه را به شکل ارجوزه می‌خواند و مردم کف می‌زدند. می‌گفت: عزیز علیَّ ان اری الخلق و لا تری.... و مردم کف می‌زدند. او حقیقتاً به تفسیر این فرازها واقف نبود . در این دعا با گریه و حزن می‌گوییم بر من سخت است همه را می‌بینم و تو را نمی‌بینم. بنده این موضوع را با حاج منصور ارضی هم در میان گذاشتم که این معضلات در میان ستایشگران اهل بیت(ع) وجود دارد که ایشان هم تایید کرد.

**اگر موفق به کسب توشه معنوی نشده‌اید این دعا را بخوانید....

وی در پاسخ به این سوال که توصیه شما برای آن دسته از افرادی که در این روزهای پایانی ماه مبارک رمضان هنوز موفق به کسب توشه معنوی نشده‌اند چیست، افزود: این دعا را بخوانند: «اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنا فيما مَضى مِنْ رَمَضان، فَاغْفِرْ لَنا فيما بَقِىَ مِنْهُ». خدایا اگر از گذشته معصیت و گناه مرا نبخشیده‌ای و آمرزیده نشده‌ام در این چند روز باقی‌مانده مرا بیامرز.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احسان از مشهدالرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
0
1
سلام بر سایت محترم عقیق
جناب فرموده اند با فرازهای دعای ندبه که حزن را یاد آور است کف می زدند . بنده هم با ایشان موافقم
اما جناب استاد نمی دانم اهل تلویزیون هستید یا نه و یا حداقل از برنامه های آن مطلعید یانه ؟!
در این رسانه با آیات قرآن و تصاویر حرمین شریفین و بارگاه مقدسه اهل بیت نواهایی پخش می کنند که انسان شرمش می آبد
نام مباکی را که رسول خدا بدون وضو بر لبان خود جاری نمی ساخت با تار و طنبور و ... می زنند و می خوانند.
آیات قرآن را با اصواتی که بدور از شان کلام الله است می نوازند و می خوانند .
من نمی دانم چرا کسی به صدا و سیما که بزرگترین و بالاترین نقش را دارد به قول خودمان گیر نمی دهد . شبها در برنامه های ماه رمضان بازیگران خانم را با تند ترین آرایشها بر صفحه سیمای ملی به نمایش می گذارند و صدایی بر نمی آید .
در جشنهای اهل بیت چیزی که مطرح نیست موضوع بر پایی جشن است و این برنامه ها با اجرای خوانندگان مختلف و مصاحبه با بازیگران و .... سپری می شود و انسان می ماند جشن میلاد اهل بیت چه ربطی به این موضوعات دارد .
جناب استاد درد زیاد است و سینه مالامال از خستگی ناشی از بی توجی به دین
یاعلی
اللهم عجل فرجه
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین